Sannolikheten för att man skulle kunna få prata med inköpsansvarig för vin i en icke-statlig vinbutik bedömer jag som 100 %. Och man skulle säkert kunna få träffa producenter emellanåt också.
Nu har jag praktisk erfarenhet av det här sedan över ett decennium så låt mig ge dig konkreta siffror:
Antal vinbönder påträffade i butik under denna tid: 1.
Antalet inköpsansvariga: 0.
Ja, butikschefen har ett visst inflytande kring vad som ska finnas i butiken.
Vad som ska finnas i sortimentet bestäms dock centralt och där är det hård försäljningsdata som gäller.
Som ett talande exempel:
En av mina bekanta är butikschef inom Mövenpick.
Nu senast så bjöd han på ett vin (som vi betalade för så inte gratis).
Jag påpekade att det var det vinet han rekommenderade i senaste reklambroschyren jag fick hem.
- Ja, det var första gången de faktiskt frågade mig om vad för ett vin jag rekommenderar.
Tidigare hade man centralt helt enkelt skrivit ihop en text om ett vin, klistrat dit min polares foto och påstått att han rekommenderar den pavan.
Där har du inflytandet för en butikschef...
Kan du inte börja skriva om vad du dricker och äter i vanliga trådar istället? Vi är nog en del som minns dig som en av forumets bästa skribenter men den glorian börjar hamna på sned.
Med tanke på hur det går för mina meningsmotståndare i den här tråden så tycks det som att jag fortfarande är en av forumets bästa skribenter.
Skillnaden är att nu använder jag mitt kunnande och mina erfarenheter MOT forumets allmänna mening och då är det inte lika kul...