Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyårsvin 2020

The Wall

Medlem
Vad tror ni om 2017 Chassagne-Montrachet Joseph Drouhin till piggvaren med vitvinssås ? Finns det något alternativ på bolis?

"Budgetalternativ" är 2016 Sandhi Wines Sta. Rita Hills som jag har hemma och gillar.
Det var ganska länge sedan jag drack Drouhin Chassagne men den var pålitlig förr i tiden. En hygglig Meursault är annars denna:
Bouchard Aîné & Fils Meursault Clos du Cromin, 2018 | Systembolaget
Möjligt att Bergström Old Stones Chardonnay kan vara lite vassare än Sandhi pga lite högre syra. Ungefär samma pris om jag inte minns fel.
 

The Wall

Medlem
För några år sedan hade jag en vit semester och provade såväl alkoholfri öl som vin.
Tyvärr är det mesta väldigt sött, så även Juhlins.
Så varför inte en Champis om du ändå ska dricka läsk?
Eller julmust?
Tricket med alkoholfritt vitt vin är att få det till en temperatur så nära nollpunkten (Celsius) som möjligt och dricka det hyggligt fort. "Vinner inte på lagring" stämmer helt och hållet i det här fallet. En övernattning i kylskåpet gör att vinet smakar som sötat vatten.
 

Daniel A

Administratör
Vad tror ni om 2017 Chassagne-Montrachet Joseph Drouhin till piggvaren med vitvinssås ? Finns det något alternativ på bolis?

"Budgetalternativ" är 2016 Sandhi Wines Sta. Rita Hills som jag har hemma och gillar.
Jag sneglar också på den.

För cirka samma peng hade jag valt den här istället: 2017 Domaine Guy Amiot, Chassagne-Montrachet Premier Cru Les Caillerets
Lite mer åt budgetvin så var den här trevlig 2017 Domaine Vincent Bouzereau, Meursault
 

Robbes

Medlem
Vad tror ni om 2017 Chassagne-Montrachet Joseph Drouhin till piggvaren med vitvinssås ? Finns det något alternativ på bolis?

"Budgetalternativ" är 2016 Sandhi Wines Sta. Rita Hills som jag har hemma och gillar.
Denna kan kanske funka, Shafers (Red Shoulder) Chardonnay finns lite runt om i Sverige.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
För några år sedan hade jag en vit semester och provade såväl alkoholfri öl som vin.
Tyvärr är det mesta väldigt sött, så även Juhlins.
Så varför inte en Champis om du ändå ska dricka läsk?

Visa bifogad bild 21570

Eller julmust?
Julmust blir det oavsett. Älskar julmust.
Vi hittade dock en favorit från samma hus som gör Juhlins, men den heter Nosecco, och hade faktiskt lite sura toner av citron och lime, och gjorde sig perfekt som skumpa. :)
 

Steef

Medlem
Många tips på hur piggvaren ska lagas - så jag kan väl lika gärna bidra med ännu ett... :D
Saltinbakad! Köp ett par paket grovsalt, blanda med lite maizena och vatten/äggvita eller nåt annat som gör det lite klibbigt och lättarbetat. Täck botten av plåten med salt, lägg på hela fisken, täck den med salt. Den ska vara helt tätt inkapslad. Sätt en termometer och kör upp den till 55 gradish. Saltet blir ett hårt skal som kapslar in all vätska och smaker. Knäck skalet och njuuut. By far den godaste piggvaren jag käkat!
 

The Wall

Medlem
Många tips på hur piggvaren ska lagas - så jag kan väl lika gärna bidra med ännu ett... :D
Saltinbakad! Köp ett par paket grovsalt, blanda med lite maizena och vatten/äggvita eller nåt annat som gör det lite klibbigt och lättarbetat. Täck botten av plåten med salt, lägg på hela fisken, täck den med salt. Den ska vara helt tätt inkapslad. Sätt en termometer och kör upp den till 55 gradish. Saltet blir ett hårt skal som kapslar in all vätska och smaker. Knäck skalet och njuuut. By far den godaste piggvaren jag käkat!
Temp i ugnen? 100-125?
55 på fisken känns lite högt, snarare 50-52 om man kör låg temp i ugnen. Högre temp i ugnen, ut på 48 och låt gå upp till 52. Tycker/föreslår jag, inte nödvändigtvis helt rätt dock.
 
  • Like
Reactions: Jos

Steef

Medlem
Temp i ugnen? 100-125?
55 på fisken känns lite högt, snarare 50-52 om man kör låg temp i ugnen. Högre temp i ugnen, ut på 48 och låt gå upp till 52. Tycker/föreslår jag, inte nödvändigtvis helt rätt dock.

Jag krämade på lite för att saltet säkert skulle sätta sig och bilda skorpa - minns inte exakt men 175 i varmluft känns som en rimlig gissning på vad jag kan ha tänkt (vet inte om det behövs dock!?). Men ingen vätska förångas och den bakas igenom jämnt i ”saltgrytan”. Så poängerna med låg temp (som naturligtvis körs på alla firrar som härjar fritt i ugn och panna) försvinner lite här.
Siktade på 55, lär ha plockat ut den strax efter 50 för att gå klar. Glansig och mjäll, kändes rätt spot on. Men sikta för all del lite lägre om du föredrar det - kanske blir ÄNNU bättre! :eek::)
Har bara gjort det en gång, nyår 18-19, så inte varierat och optimerat ”receptet”. Men blev svårt sugen på en repris nu!
Just det; saltade inte fisken alls, den drog i sig perfekt från saltskorpan (tur eller skicklighet?). Vred bara över lagom generöst med Penja-vitpeppar. Vill man ha en örtig touch kan jag inte tänka mig att det blir kasst att lägga med nån kvist efter smak inuti saltet. Men varför skulle man behöva det, är ju frågan? :D

Edit: Serverade med en Sandefjordsås btw - magique!
 
Last edited:

MagnusH70

Medlem
Vad tror ni om 2017 Chassagne-Montrachet Joseph Drouhin till piggvaren med vitvinssås ? Finns det något alternativ på bolis?

"Budgetalternativ" är 2016 Sandhi Wines Sta. Rita Hills som jag har hemma och gillar.
Dessa är riktigt bra!
https://www.systembolaget.se/produkt/vitt-vin/chassagne-montrachet-7200501/
https://www.systembolaget.se/produkt/vitt-vin/puligny-montrachet-premier-cru-7097401/
https://www.systembolaget.se/produkt/vitt-vin/pouilly-fuisse-en-buland-7994101/
 

Adamanko

Medlem
Ska knega kl 7 på nyårsdan så det blir lugnt. Men denna tänkte jag att jag skulle poppa:
2002 Champagne Lallier Champagne Grand Cru Brut Millésimé
Om min semesterdag, mot förmodan, beviljas kan något mer tillkomma... ;)
 

Robbes

Medlem
Är lite sugen på att öppna en Sassicaia, har 15,16 och 17 i källaren. Vet att det förmodligen är 10 år för tidigt... men har några stycken av varje årgång. Vilken årgång tycker ni jag skall öppna?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Är lite sugen på att öppna en Sassicaia, har 15,16 och 17 i källaren. Vet att det förmodligen är 10 år för tidigt... men har några stycken av varje årgång. Vilken årgång tycker ni jag skall öppna?
Jag skulle absolut skippa 15 och 16. Gjort misstaget redan. Dem är väldigt stängda. 17 var väl ett varmare år, så den borde ju vara en vinnare nu trots unga åldern.
 
Toppen