Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Piemonte 2010

gece

Man vänjer sig.
I aprilnumret av Wine Spectator betygsätts årgång 2010 av röda viner från Piemonte. Årgången får 97 poäng. I en tabell redovisas alla årgångar under 2000-talet: 2000 (93 poäng), 2001 (95 poäng), 2002 (72 poäng), 2003 (88 poäng), 2004 (94 poäng), 2005 (91 poäng), 2006 (95 poäng), 2007 (95 poäng), 2008 (94 poäng), 2009 (92 poäng). Så det verkar helt klart vara en lovande årgång.

Inspirerad av denna tråd har jag också gjort en beställning från SoloBarolo.com. Jag hämtade ut flaskorna idag, allt fungerade mycket smidigt och bra. Det blir nog fler beställningar :)

Visa bifogad bild 4272
Som ganska färsk vinnörd är detta mitt första inlägg här på forumet, men det blir nog fler :)
En värdig entré fick du iaf :)
Hmmmmm... Det kanske är värt att trotsa semi-köpstoppet som råder. Bara för att pröva SoloBarolo, liksom.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
I aprilnumret av Wine Spectator betygsätts årgång 2010 av röda viner från Piemonte. Årgången får 97 poäng. I en tabell redovisas alla årgångar under 2000-talet: 2000 (93 poäng), 2001 (95 poäng), 2002 (72 poäng), 2003 (88 poäng), 2004 (94 poäng), 2005 (91 poäng), 2006 (95 poäng), 2007 (95 poäng), 2008 (94 poäng), 2009 (92 poäng). Så det verkar helt klart vara en lovande årgång.

Inspirerad av denna tråd har jag också gjort en beställning från SoloBarolo.com. Jag hämtade ut flaskorna idag, allt fungerade mycket smidigt och bra. Det blir nog fler beställningar :)

Visa bifogad bild 4272
Som ganska färsk vinnörd är detta mitt första inlägg här på forumet, men det blir nog fler :)
Kul, välkommen till forumet!

Ja, blir nog en order till ganska snart, tanken var ju att flaskorna skulle få bo i källaren en ansenlig tid men det är ju så jäkla gott att de inte lär överleva så länge som det var tänkt....
 

Mattias Schyberg

Administratör
I aprilnumret av Wine Spectator betygsätts årgång 2010 av röda viner från Piemonte. Årgången får 97 poäng. I en tabell redovisas alla årgångar under 2000-talet: 2000 (93 poäng), 2001 (95 poäng), 2002 (72 poäng), 2003 (88 poäng), 2004 (94 poäng), 2005 (91 poäng), 2006 (95 poäng), 2007 (95 poäng), 2008 (94 poäng), 2009 (92 poäng). Så det verkar helt klart vara en lovande årgång.

Inspirerad av denna tråd har jag också gjort en beställning från SoloBarolo.com. Jag hämtade ut flaskorna idag, allt fungerade mycket smidigt och bra. Det blir nog fler beställningar :)

Visa bifogad bild 4272
Som ganska färsk vinnörd är detta mitt första inlägg här på forumet, men det blir nog fler :)
Välkommen till forumet!

Har funderat hela morgonen på vad du har för vinpreferenser med tanke på ditt användarnamn och ditt första inlägg, men det blev för svårt så jag gav upp. ;)

Den dag du känner dig mogen så får du gärna reda ut rubbet här. :)
 

Beo

Medlem
@SoloBarolo Tack den kom till slut.
Sugen redan nu men om det regnar i midsommar kommer några att drickas under ett paraply när man står vid grillen.
Är det någon som provat något av detta ?
IMG_1254.jpg
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jahapp, den där beställningen från SoloBarolo hann ju knappt se insidan av vinkällaren, med hälften av flaskorna uppdruckna med lite hjälp från nebbiolotärstande vänner fortare än kvickt...
Får således göra ett nytt försök på samma beställning för att se om den lyckas undkomma att bli uppdrucken länge nog för att hinna gömma sig i vinkällaren.
Jag har uppenbarligen lyckat nebbiolofrälsa mina vinintresserade vänner för nu var det två till som ville ha sig en blandlåda när jag ändå var på gång vilket förträfflig nog innebär att det blir min tur att snylta på deras flaskor efter denna leveransen :)

24 Flaskor beställt, förhoppningsvis funkar det lika smidigt som sist!
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Jahapp, den där beställningen från SoloBarolo hann ju knappt se insidan av vinkällaren med hälften av flaskorna uppdruckna med hjälp av nebbiolotärstande vänner fortare än kvickt...
Får således göra ett nytt försök på samma beställning för att se om den lyckas undkomma att bli uppdrucken länge nog för att hinna gömma sig i vinkällaren.
Jag har uppenbarligen lyckat nebbiolofrälsa mina vinintresserade vänner för nu var det två till som ville ha sig en blandlåda när jag ändå var på gång vilket förträfflig nog innebär att det blir min tur att snylta på deras flaskor efter denna leveransen :)

24 Flaskor beställt, förhoppningsvis funkar det lika smidigt som sist!
Var det något som du tyckte var drickfärdigt nu?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Alltå, det smakar ju fantastiskt nu även om det förstås i sanningens namn är ett övergrepp att öppna dem :oops:

Jag njöt oerhört av 2010 Ballarin Barolo Tre Ciabot och för ynka 26€ hade det gärna fått bli huset röda ett tag framöver, barnarov eller inte... :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Och bland de ännu billigare...?
Det var den billigaste i min blandlåda så jag vet inte...
-Deras viner börjar ju runt 22 € så man kan ju alltid dra hem en liten provlåda med sex olika för att se om det är några guldkorn...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Och bland de ännu billigare...?
Fasen, blev ju sugen att testa bara för det... Lite lurigt dock, de tre billigaste har ingen info på CT eller är endast betygsatt av en enda användare (93p)... Känns som att det är risk för att man beställer hem en surdeg...
Får fundera lite till...
 

chambertin

Medlem
Alltå, det smakar ju fantastiskt nu även om det förstås i sanningens namn är ett övergrepp att öppna dem :oops:

Jag njöt oerhört av 2010 Ballarin Barolo Tre Ciabot och för ynka 26€ hade det gärna fått bli huset röda ett tag framöver, barnarov eller inte... :)
Har du några TN på det du druckit ?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har du några TN på det du druckit ?
Tyväär inte, det blev lite spontandrucket och jag hade en ambition att försöka skriva något om dem dagen efter men det blev aldrig tid till det... :oops:
Köpte några extra flaskor nu så jag ska se till att dra ihop en lite seriösare provning i höst så då lovar jag en mer fullständig analys.

En sak är säker, Barolo 2010 är rätt upp min allé så här långt och av det jag druckit så har allt varit väldigt bra enligt mig och jag kommer nog satsa på att köpa mycket av årgången.
-Är förvisso inne i en svårartad nebbiolofas för tillfället så jag kanske är lite partisk :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag tyckte samma vin var väldigt stängt faktiskt. Föredrar Vajra Barolo Albe för omedelbar drickbarhet och det är ju ännu billigare, och lättare att få tag på.
Ja, självklart är det viner som man bör vänta med att dricka, om man nu kan hålla fingrarna borta, därmed inte sagt att de inte är goda idag...
-Nu fick större delen av min Tre Ciabot ett dygn i dekantern så det kan ju ha lättat upp en del men hur eller hur, smaken är olika och jag tyckte det var ett njutbart vin redan nu...
Kanske var jag präst i mitt förra liv och därav min vurm för förbjuden ungdom?
 

chambertin

Medlem
Ja, självklart är det viner som man bör vänta med att dricka, om man nu kan hålla fingrarna borta, därmed inte sagt att de inte är goda idag...
-Nu fick större delen av min Tre Ciabot ett dygn i dekantern så det kan ju ha lättat upp en del men hur eller hur, smaken är olika och jag tyckte det var ett njutbart vin redan nu...
Kanske var jag präst i mitt förra liv och därav min vurm för förbjuden ungdom?
Alltid svårt att hålla fingrarna borta när man får nytt fokus. Nu är ju Barolo/Barbaresco ganska hyggligt tillgängligt från flera leverantörer om man vill ha lite mognad (www.barolobrunello.de, carlomerolli.dk m.fl) så för min del så får nog 2010 ligga lite. 2007 däremot verkar väldigt tillgängliga nu och det är nog den årgång av de yngre som jag poppar då och då.

Nebbiolo d'Alba känns ofta lika intressant som Bourgogne Rouge (om ni ursäktar). Avstår hellre Nebbiolo och Pinot Noir just då eller knäcker en 30€-Barolo lite mer sällan eller en Kiwi-Pinot istället.
 
Last edited:

Skrutt

Medlem
Jag tyckte samma vin var väldigt stängt faktiskt. Föredrar Vajra Barolo Albe för omedelbar drickbarhet och det är ju ännu billigare, och lättare att få tag på.
Visst är Albe utmärkt, utom 09 som saggade av brist på spänst. Men variation förnöjer ju.
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Alltid svårt att hålla fingrarna borta när man får nytt fokus. Nu är ju Barolo/Barbaresco ganska hyggligt tillgängligt från flera leverantörer om man vill ha lite mognad (www.barolobrunello.de, carlomerolli.dk m.fl) så för min del så får nog 2010 ligga lite. 2007 däremot verkar väldigt tillgängliga nu och det är nog den årgång av de yngre som jag poppar då och då.

Nebbiolo d'Alba känns ofta lika intressant som Bourgogne Rouge (om ni ursäktar). Avstår hellre Nebbiolo och Pinot Noir just då eller knäcker en 30€-Barolo lite mer sällan eller en Kiwi-Pinot istället.

Jag provar dem gärna unga om jag har några fler liggandes i källaren att se fram emot, kul med en ungdomlig referens tycker jag.

Denna gången lyckades jag ju uppvigla lite vänner att köpa på sig och vi passade samtidigt på att lägga två flaskor av varje vin i en gemensam pott för att prova av så man slipper röra de egna flaskorna man slängt in i källaren.

Så, Baroloblindprovning i Kalmar enligt konstens alla regler i höst för den som är sugen!
Självklart går vi då all in med beväpnade vakter, maskerade upphällare, förtejpade öron, anonyma massöser, oberoende dekantörer, dresserade dvärgtapirer och allt annat som krävs för att resultatet skall räknas på forumet som en äkta blindprovning.
 
Last edited:

jrick

Medlem
Ja, självklart är det viner som man bör vänta med att dricka, om man nu kan hålla fingrarna borta, därmed inte sagt att de inte är goda idag...
-Nu fick större delen av min Tre Ciabot ett dygn i dekantern så det kan ju ha lättat upp en del men hur eller hur, smaken är olika och jag tyckte det var ett njutbart vin redan nu...
Kanske var jag präst i mitt förra liv och därav min vurm för förbjuden ungdom?
Ett dygns dekantering! Ja men då förstår jag. Jag hade bara ett par timmar.
 

Beo

Medlem
Jag njöt oerhört av 2010 Ballarin Barolo Tre Ciabot och för ynka 26€ hade det gärna fått bli huset röda ett tag framöver, barnarov eller inte... :)
Har beställt tre gånger med vissa leveransproblem/ Fel årgångar lång leveranstid. Sitter just nu med Tre Ciabot och är trots allt nöjd.
Varm frukt med härliga syrliga röda toner. Ung och det känns inte som ett problem. Håller med @Emanuel
 
Toppen