Pinsamma misstag vid blindprovning av vin

Diskussion i 'Vin' startad av Mattias S, 23 april 2014.

1. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

Förståeligt misstag, ssk om de inte droppade Guinness i dompan först... :ängel:

2. StefanAkiko

Opera-nånnting

3. StefanAkiko

När jag tar på mig den analytiska tomteluvan, så blir gott/ogott eller gilla/ogilla omedelbart satt i karantän.

4. Mattias S

Mattias S Administratör

Skönt att läsa om dina humble pie-ögonblick. Tycker dessutom att det är bra att ni erfarna rävar delar med er av era misstag så vi ungtuppar kan känna oss mer nöjda med oss själva när vi gör pinsamma misstag. Den typ av misstag som man måste våga begå för att kunna njuta och lära fullt ut.

En sak jag är livrädd för är att sluta våga kasta mig ut med vilda åsikter och knasiga gissningar av rädsla för att göra bort mig. Den dagen det sker så inser jag att vindrickandet har fått orimliga proportioner i mitt liv, dvs då är det dags att hitta en annan hobby. :sluta:

5. Mattias S

Mattias S Administratör

Sant, men så fort mössan tas av så är åsikten där och levererar ett subjektivt omdöme. :)

6. StefanAkiko

Hela alltet med vinprovning, oavsett färg på tomteluvan, är ju subjektivitet, varumärken och facit i form av ickefaktuell peer-reviewing...

7. Mattias S

Mattias S Administratör

Jo, såklart...nu menade jag visserligen bara att huruvida man gillar vinet eller ej är irrelevant vid analystillfället men så fort analysen är över (eller innan) så vet man/jag omedelbart om jag gillar det eller ej. Det kan dock vara svårt att kvantifiera hur mycket eller att rangordna utan eftertanke.

8. StefanAkiko

Jag tycker som du :bäver:

9. Mattias S

Mattias S Administratör

Du kör på gamla klassiker förstår jag, men centralt är alltid trevligt. :)
    Nu är du så nära min lya att vi hade kunnat kommunicera med konservburkar och snöre. :D

10. StefanAkiko

Bokade redan för länge sedan samma som @Mats bokat. Så skall kunna krypa hemåt tillsammans.
    Menar du klassiker typ: Latour? Eller Beaujolais Nouveau?

11. Mattias S

Mattias S Administratör

Tänkte fel, tänkte på Hotel Eggers som ligger mitt på Drottningtorget alldeles framför Grand Hotel Opera. Ett ganska nedgånget klassiskt "viktorianskt" hotell, typ. GHO borde passa er herrar bra. Krypavstånd till Göteborgs vinkällaren är det helt klart. :)

Är du nöjd?

12. StefanAkiko

Nöjd?
    Meh! Aldrig nöjd.
    Men... Detta hotell är helt ok enligt Swensk standard/pris.
    I andra länder/städer kunde jag fått både mer och bättre. Men: jag vill ju så gärna smutta lite försynt på 1982 Chateau Suduiraut imorgon. Så jag fokuserar målet, inte den parkbänk jag måste sova på för att nå mitt mål.

13. gece

gece Man vänjer sig.

Jag är mästare på att hitta kvällens slamkrypare, typ den där Beaujolaisen man sticker in på Bourgogneprovningen, och med "hitta" menar jag "kora till kvällens vinnare". Och lika ofelaktigt som jag plockar det "sämsta", lika ofelbart är det att sambon prickar kvällens prestigevin. Jag vet inte om det är värst när hon retar mig eller när hon försöker trösta mig med att alla har rätt till sin egen smak...

Mattias S, StefanAkiko, kayaker och 2 andra gillar detta.
  14. ChristianB

ChristianB Medlem

Haha, det där är alltid lika roligt när man får käpphästen "Det är ok att du gillar den, alla är olika" emot sig. :p Och lika kul är det förstås att använda den mot någon annan!

gece gillar detta.
  15. gece

gece Man vänjer sig.

"Det behöver inte vara dyrt för att vara bra" :rolleyes:

ChristianB gillar detta.
  16. Mattias S

Mattias S Administratör

Att inte tycka som alla andra är alltid ett gott tecken på att man går efter egen smak och inte enbart efter vad man borde tycka enligt normen. Enbart en död fisk simmar med strömmen!

17. StefanAkiko

Med detta vill du alltså ha sagt att du gillar Ruché?

18. Mattias S

Mattias S Administratör

Jag gillar den för sin unikitet, dock är jag övertygad om att man lär tröttna på smaken. Kul och annorlunda som en katt bland hermeliner. ;)

19. StefanAkiko

Jo, lite kul var den nog allt. Men svårdrucken, ungefär som då man gör te på 8 matskedar teblad per kopp och låter det dra ett par dagar...

20. Mattias S

Mattias S Administratör

Exakt! Hur får man lättast tag i en flaska? Ett grymt kul vin att ha med på BYO-provningar. o_O

Dela sidan