Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Porto!?

Kangeye

Medlem
Åker till Porto nästa vecka för att frossa i mat och vin!

Söker tips på bra restauranger, vinbarer eller vingårdar att besöka med omnejd. Verkar finnas en del dagspaket med båt upp mot Duoro bland annat, men osäker om det bara är turistfällor.

Har ni några erfarenheter eller tips? :)
 

Mexikanaren

Medlem
Om du ska åka till Portugal så kan jag definitivt tipsa om att besöka Douro-dalen. Dock vet jag inte hur det är med båt då jag personligen bara bilat runt i området.
Definitivt det finaste området (i mitt tycke) vad gäller natur i Portugal om du nu har ett tycke för det.

Vinbarer och sådant kan jag inte minnas att jag såg överdrivet mycket av (om någon?) utan de flesta barer hade mer öl och drinkar som caipirinha, osv.

Continente (som deras ICA MAXI på ett ungefär) brukar ha ett riktigt stort utbud av Portugisiska viner så om inte annat så skulle jag tipsa om att hyra en bil för en utflykt i Douro och köp på er några flaskor från affären.
Finns även fina hotel åt den riktningen som man skulle kunna ta in på för en natt.

För att ge dig en idé vad du kan förvänta dig (självtagna bilder från 2018)


20180723_093644.jpg
20180723_093632.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inne i staden Porto kan du besöka alla Portvinshus. De håller guidade turer som slutar med att man får smaka på deras Ruby eller Vita Portvin. Inte ssk spännande. Men! Många av dem (alla?) har spännande vinkataloger från tidigt 1800-tal och framåt för Vintage Port mm mm mm. Det kan ju alltid vara något!

Sedan finns det ett gäng specialaffärer samt vinbarer där man kan få i sig bra saker.

Men, det är bara att hålla med @Mexikanaren om att det lokala "ICA" oftast har riktigt bra vinutbud. Gäller även de små butikerna.
 

rnnbck

Medlem
Ta lokaltåget ut i Dourodalen från São Bento stationen i Porto (värd ett besök även utan resa kan tilläggas). Tåget går längs med floden (norra stranden) i princip hela vägen med stationer i alla större byar och småstäder längs spåret. Annars kan man ta sig ut till kusten runt Matosinhos och norrut och leta upp någon trevlig fiskrestaurang vid stranden. Oftast ingen fine dining men riktigt färsk fisk och skaldjur i överflöd. Enkelt och bara djävligt gott bruakr det vara.
 

Mexikanaren

Medlem
Continente har till 95%+ Portugisiska viner bara för kännedom förresten, med lite internationella spriter och en del champagne.
Flaskorna brukar klocka in någonstans från 5-20 euro per flaska för de flesta, dock finns det alltid undantag.

Brukar även finnas rejäla rabatter på en del viner i butiken, så kan vara något att hålla koll på.
Då snackar vi inte kanske 1 euro rabatt på en flaska utan mer i denna stil:
20191221_185310.jpg
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Inne i staden Porto kan du besöka alla Portvinshus. De håller guidade turer som slutar med att man får smaka på deras Ruby eller Vita Portvin. Inte ssk spännande. Men! Många av dem (alla?) har spännande vinkataloger från tidigt 1800-tal och framåt för Vintage Port mm mm mm. Det kan ju alltid vara något!
Menar du att du sett 200 år gamla portviner säljas (eller rentav erbjudas för provning) i Porto???!!! När var det här och vilka hus såg du det hos? (Har själv bara varit i Porto en gång, 2008. På ett av de mest kända portvinshusen pekade de ut 2-3 fat som då var ca 70 år gamla och som användes som den äldsta blendingkomponenten i deras 40-åriga tawny. Det var det äldsta som fanns i deras källare.) Du blandar inte ihop det med situationen på Madeira förr om åren?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Menar du att du sett 200 år gamla portviner säljas (eller rentav erbjudas för provning) i Porto???!!! När var det här och vilka hus såg du det hos? (Har själv bara varit i Porto en gång, 2008. På ett av de mest kända portvinshusen pekade de ut 2-3 fat som då var ca 70 år gamla och som användes som den äldsta blendingkomponenten i deras 40-åriga tawny. Det var det äldsta som fanns i deras källare.) Du blandar inte ihop det med situationen på Madeira förr om åren?
Just innan Covid var jag i Porto för att träna och lära ut kendo. Då passade jag på att besöka en drös port-hus. Ferreira, Warre, Sandeman mfl. Alla (vill jag minnas) hade flaskor från 1800-talet till försäljning. Sannerligen inte någon REA.

Har ännu inte satt mina lurviga fötter på Madeira. Men, Madeira står på min Bucketlist.
 

Bastardo

Medlem
Just innan Covid var jag i Porto för att träna och lära ut kendo. Då passade jag på att besöka en drös port-hus. Ferreira, Warre, Sandeman mfl. Alla (vill jag minnas) hade flaskor från 1800-talet till försäljning. Sannerligen inte någon REA.

Har ännu inte satt mina lurviga fötter på Madeira. Men, Madeira står på min Bucketlist.
Du har otroligt många fina upplevelser som väntar, gällande Madeira. Jag är inte någon kännare av vinet, men har blivit rejält biten av den på senare tid. Synd bara att den verkar ha glömts bort och är långt ifrån så populär som länge sedan. Har läst någonstans att vi i Sverige drack mest Madeira i hela världen ungefär år 1900!
”År 1920 utgjorde starkvinerna hela 69 procent av Sveriges totala vinimport. Starkvinet hade sin givna plats på de fina middagarna. Sherry eller madeira serverades till soppan, madeira till desserten och portvin till osten. Starkvinerna dominerade vinförsäljningen fram till mitten av 1950-talet då lättvinerna passerade dem i popularitet.” Källa: spritmuseum.se/
Det skulle finnas otroligt mycket att berätta om Madeira, men jag vill inte göra det just nu. Det fanns förut några medlemmar här som verkligen kunde och gillade Madeira och hade druckit väldigt många olika viner med olika druvor och sötma. Av någon anledning har jag inte sett att de är så aktiva längre. Kanske de har sina skäl eller bara inte orkar att orda om vinet längre.
Och om du kan, börja gärna med lite torrare Madeira först och gärna med lite förmånligare faskorna. Jag gjorde misstaget att gå direkt på de allra sötaste versionerna och så har jag ingen större lust att botanisera i de torrare versionerna, i alla fall just nu.
P.S. Ganska bra artikel om Madeira: https://www.expressen.se/allt-om-vi...llt-fler-upptacker-madeira-och-blir-hanforda/
… men det går lätt att hitta otaliga artiklar om det fina starkvinet från Portugal.
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Just innan Covid var jag i Porto för att träna och lära ut kendo. Då passade jag på att besöka en drös port-hus. Ferreira, Warre, Sandeman mfl. Alla (vill jag minnas) hade flaskor från 1800-talet till försäljning. Sannerligen inte någon REA.

Har ännu inte satt mina lurviga fötter på Madeira. Men, Madeira står på min Bucketlist.
Det äldsta portvin jag kan hitta är det här, annars verkar det finnas även flera andra viner från 1800-talet som är något yngre.
”The oldest known vintage port still available as of 2018 from a shipper is the 1815 Ferreira.” Källa: wikipedia.org/
Madeira kanske finns i ännu äldre buteljeringar. Vad sägs om det här:
JUSTINO HENRIQUES Verdelho 1748? Källa: sodivin.com/
 
Last edited:
Jag har besökt Porto många gånger och kan rekommendera Café Majestic för en lyxig måltidsupplevelse, Taberna Santo Antonio för traditionella portugisiska rätter, och Graham's Port Lodge för en tur och provsmakning av lokala viner. Skål!

** Bortagen reklam **
 
Last edited by a moderator:
Jag har besökt Porto många gånger och kan rekommendera Café Majestic för en lyxig måltidsupplevelse, Taberna Santo Antonio för traditionella portugisiska rätter, och Graham's Port Lodge för en tur och provsmakning av lokala viner. Skål!

Jag är ägare till (en hemsida)
Sista delen kanske kan ses som reklam eftersom det har noll med tråden att göra? :rolleyes:
 
Toppen