Prestigeviner från Champagne Savart

Diskussion i 'Produktnyheter' startad av Caviste, 16 november 2013.

1. Caviste

Caviste Leverantör

Släng iväg ett mail till info@caviste.se senast måndag kl 09.00 för att vara med när vår allokering Calliope och La Dame de Cœur från Savart ska fördelas. Instruktioner och förutsättningar kommer att framgå senare men enbart via mail.

Kan väl nämna att vi inte kommer att tillämpa först till kvarn utan gör tilldelning efter kriterier vi själva tycker är schyssta.

2. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Vilken årgång är det vi pratar om nu på dessa viner?

Ps. Klart att jag slängt mig på mailet. Hur många mail vill ni ha :)

3. Martin Berggren

Martin Berggren Bad santa

2007 Calliope & 2008 Dame

Ett mail per person räcker :). Gör som Landström och skriv Savart i ämnesraden bara.

Anders Landström gillar detta.
  4. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

Väldigt snabb och kort rapport

Till att börja med, grattis till de av er som får en låda prestigeviner.

2007 Calliope, njutbar nu, lite rundare, kan lagras men inget behov. och 2008 La Dame de Cœur, här var jag hemma. Charm med elegans, struktur och utvecklingspotential. Troligen den bästa Dame de Cœur jag druckit.

"Vanliga lådan" Mer sluten än förra utgåvan,
    L'accomplie, mest lätttilggänglig, bra som aperitif, struktur, behöver inte så mycket tid i källaren men ge den ett år så för den sätta sig lite.
    Savart Brut Bulle de Rosé, kanske det svagaste kortet av de tre, mindre fruktig och rund än tidigare, mer beska. Ett bättre matvin så där kommer jag placera den.
    L’Année 2009, Där 2008 var lättillgänglig och explosiv är den här lite svårflörtat och vresig. Av de tre det svåraste vinet som absolut kräver sin tid i källaren Om jag ska vara "kritiskt" så tror jag den här mått bra av ytterligare nåt år på jäst men det[är svårt att helt bedömma. Vad jag kan bedömma är att jag kommer lägga ner de flaskor jag förhoppningsfullt får och ta fram dem om tidigast 2-3 år.

Sammanfattning, Savart fortsätter att vara en riktigt bra odlare som har en given plats i min källare. Bra bredd med en stor topp. Ser fram mot den fortsatta resan

Skumpagne och KockJohan gillar detta.

Dela sidan