Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Prissättning på SB

Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Det florerar rätt mycket missuppfattningar i den här tråden. Jag tänkte att jag skulle reda ut några av dem, så det här blir ett långt inlägg. Jag gissar ju alltså inte, utan jag har facit på hand när det gäller vad som händer med priset på ett vin från producenten till konsumenten i Sverige.

För det första ska man ha klart för sig att det är mycket stora skillnader beroende på vilket sortiment vinerna säljs i. I ordinarie och tillfälliga sortimentet är både volymerna och Systembolagets egen marknadsföring av vinerna (i form av journalistprovningarna som ger ett betydande spaltutrymme i media) sådan att det ger förutsättningar för förhållandevis konsumentvänliga priser. I beställningssortimentet, som den här diskussionen egentligen gällde, såvitt jag förstår det, råder diametralt motsatta förhållanden. Ett normalt vin i beställningssortimentet säljer några dussin och upp till några hundra flaskor om året.

Jag tar ett konkret exempel, ett vin som jag köper av producenten i Frankrike för 20 €.
Växelkurs idag: 9,15
Inköpspris: 20*9,15 = 183 kr
Alkoholskatt: 17,32 kr per 75 cl-flaska
Importfrakt: Vi säger att förutsättningarna är att jag har tagit hem exempelvis 200 flaskor. Det blir en EU-pall. För enstaka pall får man räkna med ca 3000 kr ex moms för en icke stapelbar EU-pall från Frankrike till Sverige. Alltså 15 kr/flaska.
Distribution: Först ska man ha klart för sig att Systembolagets avtalsvillkor är att distribution till butik ingår i inköpspriset, och således ingår i det underlag som det rörliga påslaget beräknas på. Sedan finns det två vanliga sätt, antingen distribuerar man via Lagena/VSD/m.fl., eller så har man s.k. egen distribution, vilket i praktiken innebär paketgods med Schenker/Bring/m.fl. Distribuerar man med drakarna så blir lagerhållningen dyr, eftersom man bara får ha en artikel per pallplats (à >200 kr/mån), samt att de tar rätt hög plockavgift. I gengäld blir distributionskostnaden per flaska låg, bara 5-6 kr. Har man egen distribution så kan man skicka en flaska inrikes för 55 kr, eller en hel låda på 6/12 flaskor för 89 kr. Sedan tillkommer lagrets plockavgift på 40 kr/kolli (oavsett kollistorlek). I det här fallet utgår vi från att vi inte vill tvinga kunden att köpa en hel låda, utan vi säljer vinet enstycks. Distributionskostnaden blir alltså 55+40 = 95 kr.
Lagerhållning: Varierar kraftigt beroende på lageromsättningshastighet, samt om man sköter det genom tidigare nämnda drakar eller på annat sätt. Lågt räknat kostar lagerhållningen för viner i BS minst 3-4 kr/flaska.
Kostnaden så här långt är alltså: 183 + 17,32 + 15 + 95 + 4 = 314,32
Om vi säger att ett skäligt påslag är 35 kr/flaska, så ska vi alltså sälja vinet till SB för 350 kr. SB:s påslag är 3,50 kr + 19 % av inköpspriset exkl alkoholskatt, dvs i det här fallet 66,71 kr (jämför gärna med importörens påslag). Då har vi 416,71 kr. Sedan tillkommer 25 % svensk moms, dvs 104 kr till finansministern. Slutpris till konsument 521 kr.

Pengarna fördelas alltså på följande vis:
Staten: 17,32 + 104 = 121,32 kr
Systembolaget: 66,71 kr
Importören: 35 kr (före bolags- och inkomstskatt)

Den som tycker att importören tar alldeles för mycket och har alldeles för höga marginaler, räck upp en hand!

Här är det också enkelt att se att Netterberg och Caviste verkar under HELT andra villkor. Inte för att de inte betalar moms och svensk alkoholskatt, för det gör de. Utan för att de 1. slipper SB:s påslag på 19 % och 2. får ta betalt för frakten. De två faktorerna gör en enorm skillnad! Särskilt frakten gör väldigt mycket på viner som säljs i små volymer. Caviste tar 175 kr/låda för frakten. Hade vi som är baserade i Sverige och jobbar under svenska regler fått göra det, så hade det gjort en radikal skillnad på priserna i BS!

Att sälja styckvis till ett lågt pris som föreslås kan man förstås göra på viner som man tror kan nå sådan volym att man kvalar in i ordinarie sortimentet, men man får räkna med att göra stora förluster så länge artiklarna är kvar i BS, så det är förstås ett stort risktagande.
Tack för bra beskrivning för dummies som mig.
Låter helt sjukt och jag blir ledsen att höra hur det ligger till...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det florerar rätt mycket missuppfattningar i den här tråden. Jag tänkte att jag skulle reda ut några av dem, så det här blir ett långt inlägg. Jag gissar ju alltså inte, utan jag har facit på hand när det gäller vad som händer med priset på ett vin från producenten till konsumenten i Sverige.

För det första ska man ha klart för sig att det är mycket stora skillnader beroende på vilket sortiment vinerna säljs i. I ordinarie och tillfälliga sortimentet är både volymerna och Systembolagets egen marknadsföring av vinerna (i form av journalistprovningarna som ger ett betydande spaltutrymme i media) sådan att det ger förutsättningar för förhållandevis konsumentvänliga priser. I beställningssortimentet, som den här diskussionen egentligen gällde, såvitt jag förstår det, råder diametralt motsatta förhållanden. Ett normalt vin i beställningssortimentet säljer några dussin och upp till några hundra flaskor om året.

Jag tar ett konkret exempel, ett vin som jag köper av producenten i Frankrike för 20 €.
Växelkurs idag: 9,15
Inköpspris: 20*9,15 = 183 kr
Alkoholskatt: 17,32 kr per 75 cl-flaska
Importfrakt: Vi säger att förutsättningarna är att jag har tagit hem exempelvis 200 flaskor. Det blir en EU-pall. För enstaka pall får man räkna med ca 3000 kr ex moms för en icke stapelbar EU-pall från Frankrike till Sverige. Alltså 15 kr/flaska.
Distribution: Först ska man ha klart för sig att Systembolagets avtalsvillkor är att distribution till butik ingår i inköpspriset, och således ingår i det underlag som det rörliga påslaget beräknas på. Sedan finns det två vanliga sätt, antingen distribuerar man via Lagena/VSD/m.fl., eller så har man s.k. egen distribution, vilket i praktiken innebär paketgods med Schenker/Bring/m.fl. Distribuerar man med drakarna så blir lagerhållningen dyr, eftersom man bara får ha en artikel per pallplats (à >200 kr/mån), samt att de tar rätt hög plockavgift. I gengäld blir distributionskostnaden per flaska låg, bara 5-6 kr. Har man egen distribution så kan man skicka en flaska inrikes för 55 kr, eller en hel låda på 6/12 flaskor för 89 kr. Sedan tillkommer lagrets plockavgift på 40 kr/kolli (oavsett kollistorlek). I det här fallet utgår vi från att vi inte vill tvinga kunden att köpa en hel låda, utan vi säljer vinet enstycks. Distributionskostnaden blir alltså 55+40 = 95 kr.
Lagerhållning: Varierar kraftigt beroende på lageromsättningshastighet, samt om man sköter det genom tidigare nämnda drakar eller på annat sätt. Lågt räknat kostar lagerhållningen för viner i BS minst 3-4 kr/flaska.
Kostnaden så här långt är alltså: 183 + 17,32 + 15 + 95 + 4 = 314,32
Om vi säger att ett skäligt påslag är 35 kr/flaska, så ska vi alltså sälja vinet till SB för 350 kr. SB:s påslag är 3,50 kr + 19 % av inköpspriset exkl alkoholskatt, dvs i det här fallet 66,71 kr (jämför gärna med importörens påslag). Då har vi 416,71 kr. Sedan tillkommer 25 % svensk moms, dvs 104 kr till finansministern. Slutpris till konsument 521 kr.

Pengarna fördelas alltså på följande vis:
Staten: 17,32 + 104 = 121,32 kr
Systembolaget: 66,71 kr
Importören: 35 kr (före bolags- och inkomstskatt)

Den som tycker att importören tar alldeles för mycket och har alldeles för höga marginaler, räck upp en hand!

Här är det också enkelt att se att Netterberg och Caviste verkar under HELT andra villkor. Inte för att de inte betalar moms och svensk alkoholskatt, för det gör de. Utan för att de 1. slipper SB:s påslag på 19 % och 2. får ta betalt för frakten. De två faktorerna gör en enorm skillnad! Särskilt frakten gör väldigt mycket på viner som säljs i små volymer. Caviste tar 175 kr/låda för frakten. Hade vi som är baserade i Sverige och jobbar under svenska regler fått göra det, så hade det gjort en radikal skillnad på priserna i BS!

Att sälja styckvis till ett lågt pris som föreslås kan man förstås göra på viner som man tror kan nå sådan volym att man kvalar in i ordinarie sortimentet, men man får räkna med att göra stora förluster så länge artiklarna är kvar i BS, så det är förstås ett stort risktagande.
Du tar ju också betalt för frakten i ditt exempel 15+55, 40 SEK i plockavgift är väl om man använder Lagena och då är frakten/distribution inte 55SEK.
I ditt räkneexempel med ett vin som kostar 20€ i inköp ex moms vad kostar det vinet i en Fransk vinaffär?
 
Tack för bra beskrivning för dummies som mig.
Låter helt sjukt och jag blir ledsen att höra hur det ligger till...
Varsågod! Och ja, det är tråkigt och ledsamt att det ska fungera på det här viset.

En ytterligare faktor som är helt absurd, när det gäller skillnaden mellan Sverigebaserade importörer och nätvinhandlarna, är att det är tillåtet för t.ex. Caviste att hålla en provning i Sverige där de även tar in beställningar för sina lådor. Men om jag som finns i Sverige och verkar via Systembolaget, håller en sortimentsprovning så är det strikt förbjudet för mig att ta emot beställningar, även om varorna ska hämtas ut på Systembolaget, och att köparen alltså måste visa legitimation där. Jag måste hoppas att kunden kommer ihåg eller antecknar vad det var han provade (och vem gör det efter en hel dag på t.ex. Vinordic?) och tyckte om.
 
Du tar ju också betalt för frakten i ditt exempel 15+55, 40 SEK i plockavgift är väl om man använder Lagena och då är frakten/distribution inte 55SEK.
I ditt räkneexempel med ett vin som kostar 20€ i inköp ex moms vad kostar det vinet i en Fransk vinaffär?
Nej, jag betalar även 40 kr i plockavgift. Jag har ju inte pallarna i garaget, utan anlitar ett tredjepartslager som bara är väldigt mycket smidigare att ha med att göra än en distributionsjätte som Lagena. Lagena är effektiva och billiga för artiklar som man har hög volym på. För artiklar med liten volym blir lagerhållningen väldigt dyr.

Ett vin som jag köper av producenten för 20 € kan ofta finnas hos diverse näthandlare för runt 28 €, ex frakt.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Det florerar rätt mycket missuppfattningar i den här tråden. Jag tänkte att jag skulle reda ut några av dem, så det här blir ett långt inlägg. Jag gissar ju alltså inte, utan jag har facit på hand när det gäller vad som händer med priset på ett vin från producenten till konsumenten i Sverige.

För det första ska man ha klart för sig att det är mycket stora skillnader beroende på vilket sortiment vinerna säljs i. I ordinarie och tillfälliga sortimentet är både volymerna och Systembolagets egen marknadsföring av vinerna (i form av journalistprovningarna som ger ett betydande spaltutrymme i media) sådan att det ger förutsättningar för förhållandevis konsumentvänliga priser. I beställningssortimentet, som den här diskussionen egentligen gällde, såvitt jag förstår det, råder diametralt motsatta förhållanden. Ett normalt vin i beställningssortimentet säljer några dussin och upp till några hundra flaskor om året.

Jag tar ett konkret exempel, ett vin som jag köper av producenten i Frankrike för 20 €.
Växelkurs idag: 9,15
Inköpspris: 20*9,15 = 183 kr
Alkoholskatt: 17,32 kr per 75 cl-flaska
Importfrakt: Vi säger att förutsättningarna är att jag har tagit hem exempelvis 200 flaskor. Det blir en EU-pall. För enstaka pall får man räkna med ca 3000 kr ex moms för en icke stapelbar EU-pall från Frankrike till Sverige. Alltså 15 kr/flaska.
Distribution: Först ska man ha klart för sig att Systembolagets avtalsvillkor är att distribution till butik ingår i inköpspriset, och således ingår i det underlag som det rörliga påslaget beräknas på. Sedan finns det två vanliga sätt, antingen distribuerar man via Lagena/VSD/m.fl., eller så har man s.k. egen distribution, vilket i praktiken innebär paketgods med Schenker/Bring/m.fl. Distribuerar man med drakarna så blir lagerhållningen dyr, eftersom man bara får ha en artikel per pallplats (à >200 kr/mån), samt att de tar rätt hög plockavgift. I gengäld blir distributionskostnaden per flaska låg, bara 5-6 kr. Har man egen distribution så kan man skicka en flaska inrikes för 55 kr, eller en hel låda på 6/12 flaskor för 89 kr. Sedan tillkommer lagrets plockavgift på 40 kr/kolli (oavsett kollistorlek). I det här fallet utgår vi från att vi inte vill tvinga kunden att köpa en hel låda, utan vi säljer vinet enstycks. Distributionskostnaden blir alltså 55+40 = 95 kr.
Lagerhållning: Varierar kraftigt beroende på lageromsättningshastighet, samt om man sköter det genom tidigare nämnda drakar eller på annat sätt. Lågt räknat kostar lagerhållningen för viner i BS minst 3-4 kr/flaska.
Kostnaden så här långt är alltså: 183 + 17,32 + 15 + 95 + 4 = 314,32
Om vi säger att ett skäligt påslag är 35 kr/flaska, så ska vi alltså sälja vinet till SB för 350 kr. SB:s påslag är 3,50 kr + 19 % av inköpspriset exkl alkoholskatt, dvs i det här fallet 66,71 kr (jämför gärna med importörens påslag). Då har vi 416,71 kr. Sedan tillkommer 25 % svensk moms, dvs 104 kr till finansministern. Slutpris till konsument 521 kr.

Pengarna fördelas alltså på följande vis:
Staten: 17,32 + 104 = 121,32 kr
Systembolaget: 66,71 kr
Importören: 35 kr (före bolags- och inkomstskatt)

Den som tycker att importören tar alldeles för mycket och har alldeles för höga marginaler, räck upp en hand!

Här är det också enkelt att se att Netterberg och Caviste verkar under HELT andra villkor. Inte för att de inte betalar moms och svensk alkoholskatt, för det gör de. Utan för att de 1. slipper SB:s påslag på 19 % och 2. får ta betalt för frakten. De två faktorerna gör en enorm skillnad! Särskilt frakten gör väldigt mycket på viner som säljs i små volymer. Caviste tar 175 kr/låda för frakten. Hade vi som är baserade i Sverige och jobbar under svenska regler fått göra det, så hade det gjort en radikal skillnad på priserna i BS!

Att sälja styckvis till ett lågt pris som föreslås kan man förstås göra på viner som man tror kan nå sådan volym att man kvalar in i ordinarie sortimentet, men man får räkna med att göra stora förluster så länge artiklarna är kvar i BS, så det är förstås ett stort risktagande.
Kan inte annat än instämma i kören. Tack för ett mycket bra inlägg!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Nej, jag betalar även 40 kr i plockavgift. Jag har ju inte pallarna i garaget, utan anlitar ett tredjepartslager som bara är väldigt mycket smidigare att ha med att göra än en distributionsjätte som Lagena. Lagena är effektiva och billiga för artiklar som man har hög volym på. För artiklar med liten volym blir lagerhållningen väldigt dyr.

Ett vin som jag köper av producenten för 20 € kan ofta finnas hos diverse näthandlare för runt 28 €, ex frakt.
Tack för ditt svar! Det stora problemet verkar vara distribution/frakt/lager där försvinner de mesta pengarna. SB marginal tycker jag är rimlig (om man bortser från deras Monopol situationen). Om vi utgår från att du och näthandlaren betalar samma pris måste deras hantering vara extremt billig. Om du hade pallarna i garaget och gjorde jobbet själv blev förtjänsten alltså större på plockningen än förtjänsten på in/utpris, om alla beställer en flaska.
 
Tack för ditt svar! Det stora problemet verkar vara distribution/frakt/lager där försvinner de mesta pengarna. SB marginal tycker jag är rimlig (om man bortser från deras Monopol situationen). Om vi utgår från att du och näthandlaren betalar samma pris måste deras hantering vara extremt billig. Om du hade pallarna i garaget och gjorde jobbet själv blev förtjänsten alltså större på plockningen än förtjänsten på in/utpris, om alla beställer en flaska.
Jag tror nog att jag och den franska näthandlaren har ungefär samma marginaler, de har bara mycket lägre tillkommande kostnader. Jag kom på att jag glömde skriva att 28 € ska vara ex moms också. Och de tar som sagt separat betalt för frakten också, som är inbakat i mitt pris i BS. Om jag hade sluppit både SB:s 19 % och distributionskostnaden, så hade jag också kunnat sälja vinet för motsvarande 28 € plus moms.
 

Vino fino

Medlem
Det här är grovt felaktigt, rakt igenom. Första stycket uppfattar jag att i första hand gäller viner i BS, se mitt förra inlägg. Andra stycket, utan att ta Systembolaget i försvar, så kan jag konstatera att SB:s inköpare har mycket bra koll på internationella priser. Att priserna är högre i Sverige än internationellt beror på de faktorer jag nämnde i förra inlägget, främst att det tillkommer ett mellanled med 19 % påslag, samt att vi har internationellt sett hög moms. Och att normalt sett när man beställer vin utomlands så tillkommer frakten ovanpå priset, medan det i Sverige är inbakat i priset.

För internationellt sett välkända viner som lanseras i tillfälliga sortimentet, jämför SB:s inköpare alltid med vad de kostar utomlands. Det kan jag garantera. Och i förfrågningar i ordinarie sortimentet är konkurrensen stenhård, där alla välkända producenter som har viner som passar in på det efterfrågade är med. Om man sedan själv tycker om vinerna är väl en annan sak. Sedan finns det ju en hel del ointressanta viner som hänger kvar, för att de har en trogen kundkrets och alltså säljer bra.
Inte så oväntat svar från en distributör i Sverige. Du är ju part i målet. Jag är det inte, jag är konsument. Har tidigare i andra trådar pratat om den symbios som existerar mellan distributörerna-importörerna (främst de stora givetvis) och Systembolaget. Jag vet att små distributörer inte har det lätt men totalt sett så har distributörerna det alldeles för lätt. Det är därför de har råd med marknadsföring i miljardklassen i Sverige.

Mitt inlägg gällde inte enbart artiklar i BS utan prisbilden generellt på SB. Här skall äpplen jämföras med äpplen. Rimligt är att jämföra priser i butik i norra Europa inom EU, varför inte UK som jag känner väl till. Transportkostnader till hamn-knutpunkt är lika dyra som i Sverige eftersom Sverige har broförbindelse. Transport till glesbygd är givetvis dyrare i avlånga Sverige men vi måste räkna på tätorter där huvuddelen av vinet säljs. Totalt sett är ändå transportkostnaden ytterst marginell när man räknar slutpris. Alkoholskatten då? Den är på vin högre i UK än i Sverige (2528 euro per HPLA kontra det svenska 2128). Momsen är lägre i UK (20) än Sverige (25). Ungefärligt jämförliga, således. Men du menar på allvar att ett och samma vin i butik är dyrare i UK? Vi kan göra en uttömlig jämförelse, vin per vin, om du orkar.

Visst är SB:s påslag en ytterligare faktor. Och jag håller också med om att fraktpolicyn till butiker för artiklar i BS är åt skogen. Men likafullt tillkommer ytterligare ett dyrt led i den svenska modellen, nämligen ni distributörer. Har själv jobbat i vinbutik i UK och inte fanns det utrymmme för några distributörer som skulle ha sin marginal. Transport från producent till vårt eget lager och sedan till butik-konsument. Dvs detaljhandeln är sin egen importör-distributör. Samma gäller för de stora matvarukedjorna.

Om det är som du påstår att SB kontrollerar internationella priser så är det ytterligare ett argument för att avskaffa SB eftersom de då uppenbarligen struntar i slutpriserna (som ju är högre i Sverige) bara för att försvara sin egen marginal. Och, som sagt, med ett avskaffande skulle då också äntligen importledet reduceras till något rimligt. De som tidigare varit distributörer-importörer är varmt välkomna att öppna butik i mitt liberaliserade paradis och ta hem sin marginal när de säljer direkt till konsument. Däremot är jag inte så sugen på att föda mellanled (vare sig Systembolag eller importörer).
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag tror nog att jag och den franska näthandlaren har ungefär samma marginaler, de har bara mycket lägre tillkommande kostnader. Jag kom på att jag glömde skriva att 28 € ska vara ex moms också. Och de tar som sagt separat betalt för frakten också, som är inbakat i mitt pris i BS. Om jag hade sluppit både SB:s 19 % och distributionskostnaden, så hade jag också kunnat sälja vinet för motsvarande 28 € plus moms.
Nja, inköp 20€ frakt 15, alk. skatt 17, plock 40, profit 35, lager ? (107/9,15=11,70) =31,70€
 

Vino fino

Medlem
D
Den som tycker att importören tar alldeles för mycket och har alldeles för höga marginaler, räck upp en hand!
Handen uppräckt.

Kollade lite snabbt din La Lagune 2009 (819 eller är det 820 kr på Bolaget?). På Lay & Wheeler får jag den för 543 kr. Moms och Duty betalt. Gratis leverans till närmaste Majestic-butik. Eller gratis hem, om man plockar ihop en blandad låda med 6 pavor.

Calon Segur 2009. 1150 kr hos dig. 838 kr på Cadman (ink moms&duty). Gratis frakt hem över på order över £100.

Även om vi räknar bort Bolagets 19% tycker jag att det är lite tjock marginal.
 
Har tidigare i andra trådar pratat om den symbios som existerar mellan distributörerna-importörerna (främst de stora givetvis) och Systembolaget. Jag vet att små distributörer inte har det lätt men totalt sett så har distributörerna det alldeles för lätt. Det är därför de har råd med marknadsföring i miljardklassen i Sverige.
Nyckelordet här är volym. De stora importörerna älskar Systembolaget. Men att tjäna pengar på att sälja viner via beställningssortimentet är praktiskt taget omöjligt. På fullt allvar tvivlar jag på att det är mer än några procent av artiklarna i BS som faktiskt är lönsamma.

Mitt inlägg gällde inte enbart artiklar i BS utan prisbilden generellt på SB. Här skall äpplen jämföras med äpplen. Rimligt är att jämföra priser i butik i norra Europa inom EU, varför inte UK som jag känner väl till. Transportkostnader till hamn-knutpunkt är lika dyra som i Sverige eftersom Sverige har broförbindelse. Transport till glesbygd är givetvis dyrare i avlånga Sverige men vi måste räkna på tätorter där huvuddelen av vinet säljs. Totalt sett är ändå transportkostnaden ytterst marginell när man räknar slutpris. Alkoholskatten då? Den är på vin högre i UK än i Sverige (2528 euro per HPLA kontra det svenska 2128). Momsen är lägre i UK (20) än Sverige (25). Ungefärligt jämförliga, således. Men du menar på allvar att ett och samma vin i butik är dyrare i UK? Vi kan göra en uttömlig jämförelse, vin per vin, om du orkar.
Jag försvarar varken SB eller importörerna. När jag skrev att du hade fel i ditt första inlägg, så syftar det på mest av allt på två saker. Dels den här meningen; "Systembolaget gör aldrig en koll mot internationella priser". Det kan jag lova att inköparna har järnkoll på, och det är en faktor som alltid finns med när man offererar till tillfälligt sortiment.

Och dels raljerandet om att Yellow Tail skulle kunna vinna en offertförfrågan till ordinarie sortimentet. På en vanlig offertförfrågan offereras och provas det mellan 30 och 60 viner blint. Som sagt, alla större producenter som har viner som passar in på de efterfrågade kriterierna finns med i startfältet. Det räcker inte att ett vin "uppfyller en specifikation". Det ska också bedömas som bättre än de andra 60 vinerna. Sedan kan man förstås ha delade meningar om vinerna som vinner, men att billigt skräp skulle kunna vinna offertförfrågningar på 199 kr-nivån är rent nonsens.

En helt annan sak är att ett vin som väl finns inne på hyllan kommer att finnas kvar där så länge som det finns en efterfrågan, oavsett om importören förändrar prissättningen så att det blir helt uppåt väggarna. Men det är ju faktiskt ett inslag av marknadsekonomi. Vinet finns kvar så länge kunderna gillar läget och fortsätter att köpa det. Att priserna sedan är högre än i exempelvis UK torde till största delen kunna förklaras med att Sverige har ett mellanled mer. Det mellanledet tillför ju också mer logistikkostnader.

Visst är SB:s påslag en ytterligare faktor. Och jag håller också med om att fraktpolicyn till butiker för artiklar i BS är åt skogen. Men likafullt tillkommer ytterligare ett dyrt led i den svenska modellen, nämligen ni distributörer. Har själv jobbat i vinbutik i UK och inte fanns det utrymmme för några distributörer som skulle ha sin marginal. Transport från producent till vårt eget lager och sedan till butik-konsument. Dvs detaljhandeln är sin egen importör-distributör. Samma gäller för de stora matvarukedjorna.
Ja du, vi importörer har ju inte valt själva att leverera via Systembolaget. Även om drakarna som är experter på boxhantering tycker att det är suveränt.
 
Handen uppräckt.
Snacka om att sila mygg och svälja kameler. 121 kr till finansministern, 67 till Systembolaget och 35 till importören, och det är jag som är girig?

Kollade lite snabbt din La Lagune 2009 (819 eller är det 820 kr på Bolaget?). På Lay & Wheeler får jag den för 543 kr. Moms och Duty betalt. Gratis leverans till närmaste Majestic-butik. Eller gratis hem, om man plockar ihop en blandad låda med 6 pavor.
1. Det låter som om L&W har gjort ett bättre inköp än jag. Vet inte om de möjligen är så stora att de köper vinerna en primeur, direkt av slottet. Möjligt, och det kapar ju i så fall ett mellanled. I alla händelser; jag har köpt vinet av en av de stora negocianterna i Bordeaux för 49 €. Sedan tillkommer alkoholskatt och logistikkostnader. Det landar på över 500 kr inkl allt. Jag säljer vinet till SB för 551 kr, och har en marginal på ca 40 kr. Sedan har de en marginal på 105 kr, samt att staten vill ha 164 kr i moms. Och du menar att det är jag som är girig?

2. Jag skulle mer än gärna plocka ihop en blandad låda med 6 pavor till mina kunder. Var i BS finns den funktionen? Det är just det här som är en stor del av poängen. Jag tvingas räkna distributionskostnaden baserat på att de flesta köper en flaska. Då blir priset till kund därefter.

Calon Segur 2009. 1150 kr hos dig. 838 kr på Cadman (ink moms&duty). Gratis frakt hem över på order över £100.
1. Calon-Segur 2009 har jag köpt av en av de större negocianterna i Bordeaux för 69 €. Totalkostnad inklusive alkoholskatt och logistikkostnad drygt 700 kr. Jag säljer den till SB för 773 kr. Mitt påslag är ca 65 kr, SB:s påslag är 147 kr och finansministern får in 230 kr. Och du menar att det är jag som är girig?

2. Jag skulle mer än gärna ha sådana flerköpsincitament som Cadman har, med fri frakt, så att det blir större beställningar. Tråkigt då att jag inte har det valet, och därför oftast säljer en flaska i stöten för mina artiklar i beställningssortimentet.

Även om vi räknar bort Bolagets 19% tycker jag att det är lite tjock marginal.
Really?
 
alko.skatt finns väl i de flesta länder, plocket behövs för näthandel också, eller?
Visst, du ska förstås inte räkna bort alkoholskatten, utan justera den efter vad den är i Frankrike. Ja, plock behövs för näthandel också, men vi pratade ju om att näthandlarna lägger på separat för distributionskostnaden. Och plocket är en del av den. I kostnaden för plock ingår emballering och transportbeställning.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Nu verkar ju det som om staten har för avsikt att täppa till hålet för nätvinhandlarna hur det nu ska gå men annars kan man ju bara hoppas att fler distributörer väljer den modellen och på så vis kapar bort systembolaget helt till förmån för en lägre prissättning.

Visst är det inte på något vis problemfritt då man ju måste ordna med lager och dotterbolag i annat EU-land och massa annat men för oss konsumenter av bättre viner hade det ju varit en förbättring även om man som idag oftast måste vänta på leverans och köpa en hel låda. Inget hindrar ju att lådan är blandad.

Jag antar att ingenting heller hindrar att man både bedriver nätvinhandel och samtidigt håller produkter tillgängliga hos SB om man nu skulle vilja det?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Visst, du ska förstås inte räkna bort alkoholskatten, utan justera den efter vad den är i Frankrike. Ja, plock behövs för näthandel också, men vi pratade ju om att näthandlarna lägger på separat för distributionskostnaden. Och plocket är en del av den. I kostnaden för plock ingår emballering och transportbeställning.
Men plock och distribution är väl olika saker, distribution och frakt är samma. Hos näthandlare tillkommer frakt på priset inget annat. När jag såg din uppställning av kostnader förvånades jag över dom höga hanteringskostnaderna. De flesta små importörer hänvisar till problemet med små försäljningsvolymer samtidigt anlitar man externa företag för att sköta denna småskalighet till en mycket hög kostnad. Liknande kostnad för få flaskor som många flaskor ger med automatik högt pris för de få flaskorna.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Nu verkar ju det som om staten har för avsikt att täppa till hålet för nätvinhandlarna hur det nu ska gå men annars kan man ju bara hoppas att fler distributörer väljer den modellen och på så vis kapar bort systembolaget helt till förmån för en lägre prissättning.

Visst är det inte på något vis problemfritt då man ju måste ordna med lager och dotterbolag i annat EU-land och massa annat men för oss konsumenter av bättre viner hade det ju varit en förbättring även om man som idag oftast måste vänta på leverans och köpa en hel låda. Inget hindrar ju att lådan är blandad.

Jag antar att ingenting heller hindrar att man både bedriver nätvinhandel och samtidigt håller produkter tillgängliga hos SB om man nu skulle vilja det?
Men det är väl inte bara SB fel, vissa viner har ett lågt pris andra ett högt jmfr med tex nätvinhandlare. Pol Roger, Roederer och Selosse har lågt pris på SB. C Heidsieck, Deutz coh Bollinger har högt pris. Olika importörer samma SB.
 
Nu verkar ju det som om staten har för avsikt att täppa till hålet för nätvinhandlarna hur det nu ska gå men annars kan man ju bara hoppas att fler distributörer väljer den modellen och på så vis kapar bort systembolaget helt till förmån för en lägre prissättning.

Visst är det inte på något vis problemfritt då man ju måste ordna med lager och dotterbolag i annat EU-land och massa annat men för oss konsumenter av bättre viner hade det ju varit en förbättring även om man som idag oftast måste vänta på leverans och köpa en hel låda. Inget hindrar ju att lådan är blandad.

Jag antar att ingenting heller hindrar att man både bedriver nätvinhandel och samtidigt håller produkter tillgängliga hos SB om man nu skulle vilja det?
Den som lever får se. Själv lär jag snarare jobba mer mot tillfälligt sortiment, där man faktiskt får villkor som ger helt OK priser till kund, och mot restaurang, som också har helt andra villkor.

Nej, formellt sett är det inget som hindrar att man gör både och, men det är väl inte helt orealistiskt att man får ett lite kyligare bemötande på inköpsavdelningen om man driver nätvinhandel också. Fast det lär nog finnas de som gör både och redan nu.
 
Toppen