Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Fixfred

Medlem
Är det nog som har koll på vad som händer när man reklamerar en flaska till SB?
Är det SB som gör "förlusten" eller debiterar de importören alternativt producenten för den defekta produkten?
Jag driver ett mikrobryggeri som levererar öl till systemet. När vi har en flaska som är dålig får vi ersätta. vet ej hur det fungerar med vin men skulle tro att det är samma och att importören sedan skickar vidare kostnaden till producent om de har en bra relation :)
 

Ejdern

Medlem
Jag driver ett mikrobryggeri som levererar öl till systemet. När vi har en flaska som är dålig får vi ersätta. vet ej hur det fungerar med vin men skulle tro att det är samma och att importören sedan skickar vidare kostnaden till producent om de har en bra relation :)
Tack för informationen :D
Vad heter ölen eller bryggeriet? Kan vara kul att köpa några och prova :)
 

Nyllet

Medlem
Häromdagen läste jag Grubes krönika i SvD om socker i vin, och en gammal frågeställning som jag aldrig har lyckats reda ut dök då återigen upp i medvetandet.

I krönikan anges att "en torr champagne med beteckningen brut (från franskans "rå") tillåts av vinlagarna innehålla upp till 12 gram socker per liter".

Jag har dock alltid tolkat det som att det är dosagen som regleras och inte den slutgiltiga sockerhalten i den färdiga champagnen? Har inte riktigt hittat något tydligt svar kring det. Ibland tolkar jag redogörelser som att det är den slutgiltiga sockerhalten som avses, men man prata ju ofta om "6 gram dosage" utan att grundvinets sockerhalt kommer upp. Ja, jag är medveten om att vinets sockerhalt i praktiken kanske är försumbar men nu har vetgirigheten slagit till!
 

Fixfred

Medlem
Häromdagen läste jag Grubes krönika i SvD om socker i vin, och en gammal frågeställning som jag aldrig har lyckats reda ut dök då återigen upp i medvetandet.

I krönikan anges att "en torr champagne med beteckningen brut (från franskans "rå") tillåts av vinlagarna innehålla upp till 12 gram socker per liter".

Jag har dock alltid tolkat det som att det är dosagen som regleras och inte den slutgiltiga sockerhalten i den färdiga champagnen? Har inte riktigt hittat något tydligt svar kring det. Ibland tolkar jag redogörelser som att det är den slutgiltiga sockerhalten som avses, men man prata ju ofta om "6 gram dosage" utan att grundvinets sockerhalt kommer upp. Ja, jag är medveten om att vinets sockerhalt i praktiken kanske är försumbar men nu har vetgirigheten slagit till!
Jag tror att det är slutgiltiga sockerhalten då även zero dosage och brut nature kan vara tex 6g
 

magnum

Epernay, Frankrike
Häromdagen läste jag Grubes krönika i SvD om socker i vin, och en gammal frågeställning som jag aldrig har lyckats reda ut dök då återigen upp i medvetandet.

I krönikan anges att "en torr champagne med beteckningen brut (från franskans "rå") tillåts av vinlagarna innehålla upp till 12 gram socker per liter".

Jag har dock alltid tolkat det som att det är dosagen som regleras och inte den slutgiltiga sockerhalten i den färdiga champagnen? Har inte riktigt hittat något tydligt svar kring det. Ibland tolkar jag redogörelser som att det är den slutgiltiga sockerhalten som avses, men man prata ju ofta om "6 gram dosage" utan att grundvinets sockerhalt kommer upp. Ja, jag är medveten om att vinets sockerhalt i praktiken kanske är försumbar men nu har vetgirigheten slagit till!
https://www.champagne.fr/en/from-vine-to-wine/wine-making/dosage
 

Nyllet

Medlem
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Jo tack. Har läst där och tycker inte att det är helt tydligt där heller. Det står ju "The quantity added varies according to the style of Champagne". Vilken väl går att tolka som att det som regleras är tillsatsen av socker och inte innehållet?

Edit: äntligen hittat tydlig text! https://www.francis-boulard.com/en/champagne-dosage.htm
Du frågade efter Brut, står klart och tydligt hur mycket dosage det får vara i en Brut Champagne!
Dosage liqueur generally contains 500-750 grams of sugar per litre. The quantity added varies according to the style of Champagne:

  • doux more than 50 grams of sugar per litre
  • demi-sec 32-50 grams of sugar per litre
  • sec 17-32 grams of sugar per litre
  • extra dry 12-17 grams of sugar per litre
  • brut less than 12 grams of sugar per litre
  • extra brut 0-6 grams of sugar per litre
"Brut nature", "pas dosé" ou "dosage zéro" contains zero dosage and less than 3 grams sugar per litre
 

Nyllet

Medlem
Du frågade efter Brut, står klart och tydligt hur mycket dosage det får vara i en Brut Champagne!
Dosage liqueur generally contains 500-750 grams of sugar per litre. The quantity added varies according to the style of Champagne:

  • doux more than 50 grams of sugar per litre
  • demi-sec 32-50 grams of sugar per litre
  • sec 17-32 grams of sugar per litre
  • extra dry 12-17 grams of sugar per litre
  • brut less than 12 grams of sugar per litre
  • extra brut 0-6 grams of sugar per litre
"Brut nature", "pas dosé" ou "dosage zéro" contains zero dosage and less than 3 grams sugar per litre

Yes, och det är just det som jag tycker har varit lite otydligt. Alltså om det är sockertillsatsen eller "residual suger" som regleras. Men det var ju väldigt tydligt på francis boulards hemsida
 

Poussard

Medlem
Jo tack. Har läst där och tycker inte att det är helt tydligt där heller. Det står ju "The quantity added varies according to the style of Champagne". Vilken väl går att tolka som att det som regleras är tillsatsen av socker och inte innehållet?

Edit: äntligen hittat tydlig text! https://www.francis-boulard.com/en/champagne-dosage.htm
I den texten står det att det är flaskans slutgiltiga sockerhalt som avses men i texten Magnum postade är det snarare dosagen. Emellertid så står det i din text att en varians på 0-3 g/l kan tolereras alltså har båda rätt, kan man säga. Det är lättare, enligt mig, att se på det som dosagen. Att grundvinet hade 0-3 g/l till att börja med men det behöver inte ens nämnas. Då stämmer det att Brut Nature har Zero Dosage.
 

Nyllet

Medlem
I den texten står det att det är flaskans slutgiltiga sockerhalt som avses men i texten Magnum postade är det snarare dosagen. Emellertid så står det i din text att en varians på 0-3 g/l kan tolereras alltså har båda rätt, kan man säga. Det är lättare, enligt mig, att se på det som dosagen.

Ja, och jag skrev redan i min ursprungliga frågeställning att jag förstår att vinets ursprungliga sockerhalt är försumbar. Min fråga var vad som egentligen är reglerat. Men det har jag ju fått svar på nu:)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Yes, och det är just det som jag tycker har varit lite otydligt. Alltså om det är sockertillsatsen eller "residual suger" som regleras. Men det var ju väldigt tydligt på francis boulards hemsida
Men det som står där tror jag inte är korrekt finns ingen regel (vad jag sett) som reglerar hur mycket socker druvjuicen får innehålla förutom att det finns en maxnivå för alkoholstyrka.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Häromdagen läste jag Grubes krönika i SvD om socker i vin, och en gammal frågeställning som jag aldrig har lyckats reda ut dök då återigen upp i medvetandet.

I krönikan anges att "en torr champagne med beteckningen brut (från franskans "rå") tillåts av vinlagarna innehålla upp till 12 gram socker per liter".

Jag har dock alltid tolkat det som att det är dosagen som regleras och inte den slutgiltiga sockerhalten i den färdiga champagnen? Har inte riktigt hittat något tydligt svar kring det. Ibland tolkar jag redogörelser som att det är den slutgiltiga sockerhalten som avses, men man prata ju ofta om "6 gram dosage" utan att grundvinets sockerhalt kommer upp. Ja, jag är medveten om att vinets sockerhalt i praktiken kanske är försumbar men nu har vetgirigheten slagit till!
Efter flera år på jästfällningen har jästen knaprat i sig allt socker som funkar som jästnäring. Min minnesbild är att de icke jäsningsbara sockerarterna (tydligen pentoser) som då finns kvar kan ligga någonstans runt 1-2 g/l. Jag gissar att dessa smakar mindre sött på en mänsklig tunga än vad glukos, fruktos och sackaros smakar; de som jästen gladeligen omvandlar till etanol och koldioxid. Fruktos brukar nämligen omnämnas som den sötast smakande av de vanligen förekommande sockerarterna, och den är helt klart den som smakar sötast av de relativt få sockerarter jag provsmakat i ren form. Glukos och fruktos finns i druvmusten, sackaros används för det mesta för chaptalisering och för liqueur de tirage (socker- och jästblandningen för andra jäsningen).

Så den där lilla resten av icke jäsningsbara sockerarter är mest något som kan detekteras kemiskt om man analyserar sockerhalten i champagne utan dosage. Det är inte något som direkt ger något intryck av sötma.
 

Ejdern

Medlem
Är det någon som har provat att lagra Greystone barrel fermented?
Köpte några förra året och funderade på att köpa några i år men är fundersam hur de skulle ta sig med lite lagring.

Eller har ni kanske erfarenhet från andra liknande vita på skruvkork?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är det någon som har provat att lagra Greystone barrel fermented?
Köpte några förra året och funderade på att köpa några i år men är fundersam hur de skulle ta sig med lite lagring.

Eller har ni kanske erfarenhet från andra liknande vita på skruvkork?
Viner med skruvkork utvecklas också med lagring, men normalt långsammare än viner med naturkork. Beter den sig som annan (fatad) Sauvignon Blanc dämpas de druvtypiska tonerna med lagring.
 

Jesper L

Medlem
Jag fick De Long Wine Tasting Notebook i gåva men är lite fundersam kring vintage chart i boken.
Någon annan som har denna notebook?

Där framgår att Champgnes årgång 2008 fått betyg 3 och 2012 betyg 5 o_O

Det finns till och med år 2016 i boken så min fråga är om 2008 uppfattades som medioker årgång fram till 2017 eller senare?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag fick De Long Wine Tasting Notebook i gåva men är lite fundersam kring vintage chart i boken.
Någon annan som har denna notebook?

Där framgår att Champgnes årgång 2008 fått betyg 3 och 2012 betyg 5 o_O

Det finns till och med år 2016 i boken så min fråga är om 2008 uppfattades som medioker årgång fram till 2017 eller senare?
Nä 2008 har nog ansetts som magic från dag 1. Men deras årgångstabell avviker från många andra vinskribenters!
 

Wintermute

Medlem
Nä 2008 har nog ansetts som magic från dag 1. Men deras årgångstabell avviker från många andra vinskribenters!
Här är Systembolagets uppfattning 2011.
Årgång: 2008
Betyg: 3

Årgången var nära ett misslyckande. Det började med kallt vårväder och mycket regn. Juni var svängig med kallt och varmt om vartannat som ledde till en ojämn blomning och sedermera en mindre skörd än 2007. En nära förestående misslyckad årgång, räddades av ett mycket fint septemberväder och en rätt hyfsad skörd kunde bärgas.
 

Attachments

  • Picture1.jpg
    Picture1.jpg
    72,7 KB · Visningar: 88
Toppen