Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Restaurang 28+ * (Göteborg)

Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det är ju dock en restaurang som kör väldigt hårt på klassiskt och tradition, så vinerna skall ju vara därefter också.
Ja, det är lite på gott och ont. Kul med mycket klassiker, men synd att den käre Ulf håller lite för hårt i dem. Mer nytänk på vinerna hade varit rätt väg att gå, men samtidigt; vem vill gå miste om d'Yquem? ;)
 

gece

Man vänjer sig.
28+ är nog min favoritrestaurang i Göteborg. Också en av få Gbg-restauranger jag varit på som inte är typ O'Learys eller kebabståndet på Metaltown ;)

Fler restauranger borde ge möjligheten att välja mellan olika vinpaket, antingen som 28+ med "billiga" och "dyra" vinpaketet, eller Frantzén som har "klassisk" och "avant garde". Begreppet "one size fits all" är ju sällan användbart för vin
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
28+ är nog min favoritrestaurang i Göteborg. Också en av få Gbg-restauranger jag varit på som inte är typ O'Learys eller kebabståndet på Metaltown ;)

Fler restauranger borde ge möjligheten att välja mellan olika vinpaket, antingen som 28+ med "billiga" och "dyra" vinpaketet, eller Frantzén som har "klassisk" och "avant garde". Begreppet "one size fits all" är ju sällan användbart för vin
Just indelningen "klassisk" och "avant garde" gillar jag extra mycket. Mycket bättre än "billig" och "dyr", där den billiga är substitut på den riktiga vinmenyn.

En billig och modern vinmeny som alternativ där man satsar på nytänk hade gjort susen på 28+. Bara vi slipper ännu en restaurang med fokus på naturviner, dock. ;)
 

Magikern

Medlem
En billig och modern vinmeny som alternativ där man satsar på nytänk hade gjort susen på 28+. Bara vi slipper ännu en restaurang med fokus på naturviner, dock. ;)

Varför inte en meny där man kan välja om de lyxigaste vinerna skall vara desertvinerna, rödvinerna eller vanliga vita.
Sedan kan ju restaurangen anstränga sig lite extra med att hitta de bästa av de bästa till maten i rätt prisklass.
 

gece

Man vänjer sig.
Just indelningen "klassisk" och "avant garde" gillar jag extra mycket. Mycket bättre än "billig" och "dyr", där den billiga är substitut på den riktiga vinmenyn.

En billig och modern vinmeny som alternativ där man satsar på nytänk hade gjort susen på 28+. Bara vi slipper ännu en restaurang med fokus på naturviner, dock. ;)
Jag gillar billig/dyr-varianten också, eller som vi kan kalla det, "jag är normal"/" jag har konto på finewines.se"-varianten. ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jag gillar billig/dyr-varianten också, eller som vi kan kalla det, "jag är normal"/" jag har konto på finewines.se"-varianten. ;)
Jo, så kan man se det. Det finns dock väldigt bra viner för mindre pengar om man söker sig bort från det klassiska, men i detta fall så består den enklare menyn av "billigare alternativ inom samma kategori, typ", vilket känns mindre kul (med några undantag). Men som sagts innan, 28+ är en klassisk "fransk" restaurang, således borde vinerna spegla detta först och främst.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tog ni vinpaketet för att ni var få i sällskapet, för att ni vet att vinpaketen håller måttet eller för att flaskorna har ogina påslag?

28+ Ska besökas i juni. Har undvikit den då ja själv premierar det modernare köket.
 

gece

Man vänjer sig.
Jag körde paket för att det dyrare
hade så mycket kul, t.ex. Yquem, och för att vi bara var två. Kollade inte ens på flaskpriser
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Tog ni vinpaketet för att ni var få i sällskapet, för att ni vet att vinpaketen håller måttet eller för att flaskorna har ogina påslag?

28+ Ska besökas i juni. Har undvikit den då ja själv premierar det modernare köket.
Tog vinpaketet för att vi bara var två och det blir svindyrt att beställa typ 3 flaskor (vitt, rött och sött), vilket kändes som minimum för att täcka maten fullt ut. Har kört flaskvis också, vilket kan vara trevligt. Flaskpriserna är inte världsbäst direkt, men har inte tittat så noga. :)
 

Elvis

Medlem
Fler restauranger borde ge möjligheten att välja mellan olika vinpaket, antingen som 28+ med "billiga" och "dyra" vinpaketet, eller Frantzén som har "klassisk" och "avant garde". Begreppet "one size fits all" är ju sällan användbart för vin

Jag håller helt med! Själv tar jag nästan aldrig vinpaket, delvis för att det är så roligt att välja själv. Berätta gärna mer om Frantzéns vinpaket - jag ska dit om några veckor men en vän som gärna dricker bra viner men inte är medlem på finewines.se.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Har undvikit den då ja själv premierar det modernare köket
Risk för besvikelse om du förväntar dig rök och cryomat...;)

För egen del så måste jag ju säga att det klassiska köket passar mig avsevärt bättre än exempelvis Bhoga som inte passade mina smaklökar särskilt väl alls (jag vet att du inte håller med ;)). Alldeles för mycket vinäger (syra) i all mat, vilket gjorde maten obalanserad i min mun med för stor dominans av fiol istället för en hel orkester med både cello, kontrabas och orkestertrummor. :D
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Någon gång runt 18:00 igår kväll så utbrister min bättre halva: "Vad ska vi äta idag, det var längesen vi besökte 28+?"

Ja, vad säger man? Jag ringer Ulf och kollar om han har bord och mycket riktigt så kunde han trycka in oss på vår favoritplats i restaurangen...

image.jpg


Trots en klart moderniserad vinmeny (med Ulfs mått mätt) så valde vi vår egen väg med en flaska röd Bourgogne och lite ströglas med vitt och sött till den stora avsmakningsmenyn. Först ut så blev det lite udda vin från Korsika som jag misstänker att @chambertin uppskattar. ;)

2013 Faustine Cuvée Collection Diplomate d’Émpire- Il Calvalière
visade sig vara en trevlig bekantskap med rejält fyllig och fet päronfrukt med lite komplexitet av maskros, citrus, subtila fat och pinjenötter. Drack som komplement till de första rätterna på menyn. Bra matvin. 90p

Vår röda flaska blev 2010 Domaine Perrot-Minot Fixin Vieilles Vignes. Inget stort vin. Förvånansvärt fruktdrivet med mycket hallon, rabarber, blodapelsin och fatrost. Väldigt trevligt matvin som klarade sig bra ända fram till desserterna. Lättdrucket och charmigt. 88p

Kompletterade även med lite kraftigare saker till den köttbaserade huvudrätten, vilket blev 2010 Roberto Voerzio Barbera d'Alba Vigneti Cerreto. Intensiv och körsbärsstinn historia med nästintill nebbiolotanniner och fyllig kropp i fruktmättad stil. Härligt vin! 90p

Utöver dessa så blev det lite halvtorr och torr Riesling, Jurancon,
2009 Domaine des Baumard Quarts de Chaume och
2012 Château la Truffière Monbazillac till ostarna och de söta desserterna. Loire rockar fett som vanligt! Rejält söt CB är gudomligt gott!

Maten var som vanligt grymt bra och ovanligt lättfotad. Skön mix som passade utmärkt så här på vårkanten. Tyvärr så blir bilderna lite dassiga då mysfaktorn på restaurangen såklart inte är optimal för bra bilder.


image.jpg

Aptitretare: Gåslever och annat smått och gott som jag har glömt...

image.jpg

Förrätt 1: Tartar på svensk kofilé med Niceoliver, sardellemulsion och gravad äggula

Grymt god! Smakexplosion med kryddiga inslag av kryddnejlika/kryddpeppar och läckert komplex och nyanserad. Magiskt bra till pinoten! Hade lätt kunnat äta fyra portioner. En av kvällens höjdare, vilket inte är konstigt då det handlar om råbiff. ;)

image.jpg

Förrätt 2: Friterade sniglar med ramslökskräm och skum

Gott, men ingen favorit denna kväll. Oklanderlig, men friterade sniglar ger mig inte så mycket. Funkade väldigt bra med korsikanen. Välbalanserad rätt.

image.jpg

Förrätt 3: Sotad burfångad havskräfta med primörer samt kräftbisque

Läcker, finstämd och sublim. Mycket god och elegant. Passade oerhört bra med både det röda och vita vinet. Vacker minimalistisk presentation dessutom.

image.jpg

Huvudrätt 1: Kryddstekt hälleflundra med grön sparris och varm sparrismajonnäs.

Yummy! Sprudlande fräsch med perfekt tillagad hälleflundra. Det är bara att blunda och njuta. Pinoten funkade kalas här med.

image.jpg

Huvudrätt 2: Gödkalvfilé och rostad kalvbräss, mandelpotatisbearnaise samt maltvinägersås.

Här blev det lite mer rustikt. Tur att vi tog in den kraftiga italienaren, för den behövdes för att möta tyngden och sötman i såsen. Jäkligt gott och klassiskt!

image.jpg

Tillval: Blandade ostar...

Minns inte vad jag valde, men kitosten till vänster var en riktigt härlig stinkbomb. Blandade viner till med olika sötma. Minns inte riktigt vad som passade med vad, men ädelrötat till mögelosten är såklart ingen udda kombo.

[Bild saknas]
Efterrätt 1: Vit Valrhonachoklad och rabarber med citronmeliss samt rabarbersorbet.

Synd att jag glömde ta kort på denna rätt då den var läckert presenterad, dessutom grymt god. Så jäkla bra med ädelrötad CB till!

image.jpg

Efterrätt 2: Yoghurtmousse med puffat bovete och honey crumb samt yoghurtsorbet.

Läckert med de krispiga honungssmakande bikupscellsliknande bitarna. Sorbeten kryddad med kardemumma bröt av bra, men var inte lika förtjust i yoghurtsmoussen, som kändes lite för fet och syrlig. Monbazilliac av bättre slag till detta funkade kalas. Var tyvärr för snål för d'Yquem denna gång. :(

Ännu ett besök avklarat. Väldigt nöjd, men skulle nog gärna se att Ulf såg till att man slapp känna sig ruinerad om man får för sig att välja de lite bättre vinerna i vinlistan. Bästa maten i stan förtjänar de bästa vinerna, men jag vill ha råd med dem också. Det springer snabbt i väg när man tar in lite roligare viner, tyvärr. Det är ju aldrig kul att behöva nöja sig med enklare dryck när man äter som en kung. :(
 

chambertin

Medlem
Någon gång runt 18:00 igår kväll så utbrister min bättre halva: "Vad ska vi äta idag, det var längesen vi besökte 28+?"

Ja, vad säger man? Jag ringer Ulf och kollar om han har bord och mycket riktigt så kunde han trycka in oss på vår favoritplats i restaurangen...

Visa bifogad bild 4030

Trots en klart moderniserad vinmeny (med Ulfs mått mätt) så valde vi vår egen väg med en flaska röd Bourgogne och lite ströglas med vitt och sött till den stora avsmakningsmenyn. Först ut så blev det lite udda vin från Korsika som jag misstänker att @chambertin uppskattar. ;)

2013 Faustine Cuvée Collection Diplomate d’Émpire- Il Calvalière
visade sig vara en trevlig bekantskap med rejält fyllig och fet päronfrukt med lite komplexitet av maskros, citrus, subtila fat och pinjenötter. Drack som komplement till de första rätterna på menyn. Bra matvin. 90p

Vår röda flaska blev 2010 Domaine Perrot-Minot Fixin Vieilles Vignes. Inget stort vin. Förvånansvärt fruktdrivet med mycket hallon, rabarber, blodapelsin och fatrost. Väldigt trevligt matvin som klarade sig bra ända fram till desserterna. Lättdrucket och charmigt. 88p

Kompletterade även med lite kraftigare saker till den köttbaserade huvudrätten, vilket blev 2010 Roberto Voerzio Barbera d'Alba Vigneti Cerreto. Intensiv och körsbärsstinn historia med nästintill nebbiolotanniner och fyllig kropp i fruktmättad stil. Härligt vin! 90p

Utöver dessa så blev det lite halvtorr och torr Riesling, Jurancon,
2009 Domaine des Baumard Quarts de Chaume och
2012 Château la Truffière Monbazillac till ostarna och de söta desserterna. Loire rockar fett som vanligt! Rejält söt CB är gudomligt gott!

Maten var som vanligt grymt bra och ovanligt lättfotad. Skön mix som passade utmärkt så här på vårkanten. Tyvärr så blir bilderna lite dassiga då mysfaktorn på restaurangen såklart inte är optimal för bra bilder.


Visa bifogad bild 4031
Aptitretare: Gåslever och annat smått och gott som jag har glömt...

Visa bifogad bild 4034
Förrätt 1: Tartar på svensk kofilé med Niceoliver, sardellemulsion och gravad äggula

Grymt god! Smakexplosion med kryddiga inslag av kryddnejlika/kryddpeppar och läckert komplex och nyanserad. Magiskt bra till pinoten! Hade lätt kunnat äta fyra portioner. En av kvällens höjdare, vilket inte är konstigt då det handlar om råbiff. ;)

Visa bifogad bild 4035
Förrätt 2: Friterade sniglar med ramslökskräm och skum

Gott, men ingen favorit denna kväll. Oklanderlig, men friterade sniglar ger mig inte så mycket. Funkade väldigt bra med korsikanen. Välbalanserad rätt.

Visa bifogad bild 4036
Förrätt 3: Sotad burfångad havskräfta med primörer samt kräftbisque

Läcker, finstämd och sublim. Mycket god och elegant. Passade oerhört bra med både det röda och vita vinet. Vacker minimalistisk presentation dessutom.

Visa bifogad bild 4037
Huvudrätt 1: Kryddstekt hälleflundra med grön sparris och varm sparrismajonnäs.

Yummy! Sprudlande fräsch med perfekt tillagad hälleflundra. Det är bara att blunda och njuta. Pinoten funkade kalas här med.

Visa bifogad bild 4038
Huvudrätt 2: Gödkalvfilé och rostad kalvbräss, mandelpotatisbearnaise samt maltvinägersås.

Här blev det lite mer rustikt. Tur att vi tog in den kraftiga italienaren, för den behövdes för att möta tyngden och sötman i såsen. Jäkligt gott och klassiskt!

Visa bifogad bild 4039
Tillval: Blandade ostar...

Minns inte vad jag valde, men kitosten till vänster var en riktigt härlig stinkbomb. Blandade viner till med olika sötma. Minns inte riktigt vad som passade med vad, men ädelrötat till mögelosten är såklart ingen udda kombo.

[Bild saknas]
Efterrätt 1: Vit Valrhonachoklad och rabarber med citronmeliss samt rabarbersorbet.

Synd att jag glömde ta kort på denna rätt då den var läckert presenterad, dessutom grymt god. Så jäkla bra med ädelrötad CB till!

Visa bifogad bild 4040
Efterrätt 2: Yoghurtmousse med puffat bovete och honey crumb samt yoghurtsorbet.

Läckert med de krispiga honungssmakande bikupscellsliknande bitarna. Sorbeten kryddad med kardemumma bröt av bra, men var inte lika förtjust i yoghurtsmoussen, som kändes lite för fet och syrlig. Monbazilliac av bättre slag till detta funkade kalas. Var tyvärr för snål för d'Yquem denna gång. :(

Ännu ett besök avklarat. Väldigt nöjd, men skulle nog gärna se att Ulf såg till att man slapp känna sig ruinerad om man får för sig att välja de lite bättre vinerna på vinlistan. Bästa maten i stan förtjänar de bästa vinerna, men jag vill ha råd med dem också. Det springer snabbt i väg när man tar in lite roligare viner, tyvärr. Det är ju aldrig kul att behöva nöja sig med enklare dryck när man äter som en kung. :(
Vilket vinpaket tog du ?
 

chambertin

Medlem
Inget vinpaket, jag plockade lite blandat samt en flaska. :)
Ok då förstår jag. Kände inte igen mixen.
Tror du skulle få slanta upp en hel del till för 1*-mat och dom vinerna i huvudstaden dock.

Kul med första recensionen på "Diplomaten " från Abbatucci. Får ordna så att du får prova resten av vinerna också.:)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Kul att se att 28+ gör väsen av sig i vinsverige. Det är alldeles för sällan med tanke på att det är Göteborgs mest förnäma restaurang enligt min smak.

Grillat och Champagne är tydligen i ropet just nu och det är Krug Grand Cuvée som skall paras ihop med bland annat grillad wagyu med variationer på blomkål och sommartryffelsås. Spännande värre!

Även om jag inte tillhör de största champagnetokarna på forumet så är jag mer än sugen på att testa den aktuella menyn. Menyn verkar dock inte ha uppdaterats ännu på hemsidan av någon anledning eller så är tanken att den skall användas på annat håll, vad vet jag.

Precis som med mineralvatten så verkar bubbel fungera med det mesta. :)
 
Toppen