Ridel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

Diskussion i 'Vinkällare och annat' startad av Guayabera, 4 december 2009.

1. Jos

Jos Medlem

2. Pomerol

Pomerol Medlem

SV: Ridel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

Jag vet inte hur det var innan Riedel köpte Spiegelau 2004 men numera görs bägge (Spiegelau Vino och Riedel Vinum) i samma fabrik i Tyskland. Till skillnad mot till exempel Riedel Sommelier så är de inte handblåsta utan maskintillverkade. Skillnaden på själva kupan är minimal medan det är desto större skillnad på själva tjockleken på glaset. Ridel är betydligt tunnare och bjuder på större elegans och bättre munkänsla.

Jag använder både Spiegalau Vino och Riedel Vinum. Jag föredrar Riedel och jag tycker man kan blanda glas om de inte räcker till vid en större middag då de är så pass lika.

När det gäller champagne tycker jag att Riedel Sommelier vintage champagneglas är överlägset bäst av de glas jag provat. Eller som en kompis uttryckte det: "Champagnen smakar bxjs i alla andra glas sedan jag köpte Riedel Sommelier"...

3. kayaker

kayaker Cyklist

4. Guayabera

Guayabera Medlem

Efter att ha provat sida vid sida i helgen så kan jag instämma. Riedel ligger klart skönare i handen. Riedel har dessutom klarare kristall. Spiegelau har som jag nämde inga skarvar mellan kupa ben och fot, men detta gör också att det är en ansenlig glasklump just där ben och kupa möts.

Kommer att beställa i morgon tillsammans med Mikasa open up (heter nu tydligen Chef & Sommelier). Något skeptisk då jag ej vet hur pigg jag är på accelererad luftning. Föredrar nog snigel luftning i karaff, men ska ändå ge det en ärlig chans.

5. Håkan

Håkan Medlem

Julles serie inkluderar även rödvin, vitvin och dessertvin. De är faktiskt inte så dumma och nog markandens tunnaste glas men jag gillar inte den smala öppningen riktigt. BGK-s glas har också smal öppning men då gillar jag Julles glas bättre. Sedan är det väl alltid trevligt att stödja svenskt hantverk.

6. Krug88

Krug88 Medlem

De är helt ok, men jag uppfattar dem lite för stora och alldeles för lätta.
    De känns lite billiga helt enkelt...

7. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Säger mannen som kommer att suga på en kokosnöt de närmsta åren...

8. Krug88

Krug88 Medlem

Japp, och för övrigt så ser jag dig som en rätt billig figur också... ;)

9. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Jamen, jag är ju billig.

10. Krug88

Krug88 Medlem

Skönt att vi äntligen klarat upp det där på ett smidigt sätt!

Dela sidan