Rosé - 1997 Viña Tondonia Rosado Gran Reserva

Diskussion i 'Vin' startad av SUPRA, 28 april 2009.

1. SUPRA

SUPRA Bäst

Läser om denna Rosé lite överallt, att det är en vinsmakarrosé - the one and only!

Ganska få flaskor att slåss om.

Vad säger ni?

(96206) 1997 Viña Tondonia Rosado Gran Reserva - 169 kr

2. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

SV: Rosé - 1997 Viña Tondonia Rosado Gran Reserva

Har aldrig provat denna, eller för den delen läst om det, men personligen skulle jag tänka en och två gånger innan jag handlade en så gammal rosé. Men å andra sidan, den kan ju vara helt fantastisk också. ;D

3. Öhman

Öhman Medlem

Provade denna för några år sedan (96:an?). Mycket speciell. Höga syror, mycket oxidation, väldigt speciella aromer. Inte mycket gemensamt med moderna viner. Delade gruppen i två läger.

4. R.P

R.P Medlem

Jag känner igen namn och flaska, det är tyvärr allt jag kan säga om den...intressant ändå med en lagrad rosé.

5. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Har också läst en hel del om denna och är bra sugen på att testa. Rosé är annars inte alls min grej, om den inte kommer från Champagne och bubblar... ;D

6. R.P

R.P Medlem

Hur kan man motstå en sydfransk rosé en varm sommardag...8)

7. Krug88

Krug88 Medlem

Utan några som helst problem...
    En kall öl eller en bra skumpa BdB sopar mattan med det!

8. anders

anders Medlem

Genom att öppna en nordfransk rosé. 8)

9. R.P

R.P Medlem

Sopar mattan är att ta i, olika saker vid olika tillfällen. ;D Bodde några år i Nice och utvecklade ett lätt rosé beroende där, saknar fransk rosé helt enkelt, kalla det nostalgi...

:D

10. David W

David W Medlem

Har inte heller testat den gamla spanska rosén men har för mig att Röttorp skrev väl om en tidigare årgång som var ungefär lika gammal vid lanseringen.

11. J.S.

J.S. Medlem

Så här skriver Livets Goda om den: Härlig doft för den som gillar moget vitvin. Liknar inte mycket som den traditionella rosédrickaren förväntar sig. Doften är nötig med inslag av honung och färska aprikoser. Torr smak med nästintill sherrylika nötinslag, ett uns honung och äpple.

Får nog lov att prova iaf ;D 169 bagis är ju inte mycket att bråka om!

12. kayaker

kayaker Cyklist

13. J.S.

J.S. Medlem

Doft lätt mogna hallon med inslag av gamla fat, komplex och subtil i het egen stil
    Smak mycket mogen, fatig och kärv, udda fågel, gles men lång jordgubbston, drick nu
    Betyg: 13,5p – (helt eget kultvin!, var bättre tidigare år, varning för hög andel dåliga flaskor!)

14. gustav.K

gustav.K Medlem

Den jag provade för ett år sedan, vilken troligtvis var något år äldre än denna, var inte så lite sherrylik. Känns bra att ha prövat. Lär inte betala för att göra det igen.

Dela sidan