Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Roséchampagne

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Rose champagne

chambertin skrev:
Bolliger GA Rosé är väldigt bra men löjligt mycket dyrare än vit GA (1265:- mot 849:- på SS)

Sen är ju Selosse Rosé superb för strax över 1000-lappen (tror den ligger runt 120-130€) men stilen är lite kontroversiell och alla gillar den inte.

På vår stora rosé-provning förra året (så gillade jag dom ovan bäst (det var GA Rosé -99 dock)). http://www.finewines.se/vin/idag-dricke ... istad-trad)/5330/

Mitt första inlägg på detta forumet!

Undertecknad anordnade provningen chambertin nämner så här är vad det samlade intrycket var eftersom chambertin var tämligen ensam (en till) om att hålla GA99 främst bland prestigerna och endast en till hade den topp 3.

Rangordningen blev (1a=3p, 2a=2p, 3a=1p):

Selosse 13p
DP 96 11p
Bille 00 7p
Cristal 95 7p
GA 99 7p
Krug 3p

Min egen rangordning var DP96, Selosse, Bille 00, Krug, Cristal 95, GA99, WD99

Förvånande var att William Deutz 99 blev utan röst då jag har blivit frälst av den tidigare fast då på en mässa samt att alla 8 hade Gosset som jumbo. Har själv hållit den riktigt högt tidigare som andra här i tråden men den var förvånansvärd platt i sällskapet delvis pga Gossets ovana med hög dosage i deras enklare flaskor. Eller så var det, det kvinnliga sällskapet som fick mig att njuta av Gossets rosé tidigare. Fantastiskt trevligt när man skall dricka vin men sinnena kan bli förvrängda som bekant... ::)

Kan även nämna att jag provade alla viner halvblint efter provningen och då förväxlade jag Krug och Bille 00, den senare håller jag till skillnad från chambertin riktigt högt. Det säger mig att Bille 00 hade en hel del karaktär och kraft endast DP 96 var i närheten på nosen med avseende på intensitet. Har även provat Bille 99, problemet är väl bara att Billes standard är så bra vilket får en att "nedvärdera" Elisabeth rosé. Det finns väl en anledning att Bille NV inte kostar 380 kr längre... :-[

Slutsats: Köp Selosse om du kommer över en flaska och vill ha en speciell upplevelse och känslan av att dricka ett riktigt konnässörvin dessutom är jag svag för flaskan. Jag vet puritanerna vrider på sig vid första anblicken av en frostad flaska, men jag kan inte hjälpa det.

Annars rekommenderar jag Billecart Elisabeth 2000 och som "standard" rosé Billecart NV.

Som joker kan min lilla favorit Paul Bara nämnas med sin fantastiska PN, hans standard är väldigt vinös och jag tror att rödvinet behöver integreras för att den ska nå sin potential men den är väl värd att testa i NV - klassen.
 
SV: Roséchampagne

Välkommen till forumet Crist(al)ian 77 . Bra första post måste man säga. Fick precis ett MMS från Andreas som just druckit DP Rosé 1996 och var lyrisk, så det är fler än du som håller den högt

PS. Grattis till att du blev medlem nummer 500.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Rose champagne

Crist(al)ian 77 skrev:
Mitt första inlägg på detta forumet!

Undertecknad anordnade provningen chambertin nämner så här är vad det samlade intrycket var eftersom chambertin var tämligen ensam (en till) om att hålla GA99 främst bland prestigerna och endast en till hade den topp 3.

Rangordningen blev (1a=3p, 2a=2p, 3a=1p):

Selosse 13p
DP 96 11p
Bille 00 7p
Cristal 95 7p
GA 99 7p
Krug 3p

Min egen rangordning var DP96, Selosse, Bille 00, Krug, Cristal 95, GA99, WD99

Förvånande var att William Deutz 99 blev utan röst då jag har blivit frälst av den tidigare fast då på en mässa samt att alla 8 hade Gosset som jumbo. Har själv hållit den riktigt högt tidigare som andra här i tråden men den var förvånansvärd platt i sällskapet delvis pga Gossets ovana med hög dosage i deras enklare flaskor. Eller så var det, det kvinnliga sällskapet som fick mig att njuta av Gossets rosé tidigare. Fantastiskt trevligt när man skall dricka vin men sinnena kan bli förvrängda som bekant... ::)

Kan även nämna att jag provade alla viner halvblint efter provningen och då förväxlade jag Krug och Bille 00, den senare håller jag till skillnad från chambertin riktigt högt. Det säger mig att Bille 00 hade en hel del karaktär och kraft endast DP 96 var i närheten på nosen med avseende på intensitet. Har även provat Bille 99, problemet är väl bara att Billes standard är så bra vilket får en att "nedvärdera" Elisabeth rosé. Det finns väl en anledning att Bille NV inte kostar 380 kr längre... :-[

Slutsats: Köp Selosse om du kommer över en flaska och vill ha en speciell upplevelse och känslan av att dricka ett riktigt konnässörvin dessutom är jag svag för flaskan. Jag vet puritanerna vrider på sig vid första anblicken av en frostad flaska, men jag kan inte hjälpa det.

Annars rekommenderar jag Billecart Elisabeth 2000 och som "standard" rosé Billecart NV.

Som joker kan min lilla favorit Paul Bara nämnas med sin fantastiska PN, hans standard är väldigt vinös och jag tror att rödvinet behöver integreras för att den ska nå sin potential men den är väl värd att testa i NV - klassen.
Härligt första inlägg!
Är nog första gången jag Ser att Selosse Rosé slår ut Krug Rosé med sådan marginal :eek: .
Det gör inte mig nått jag håller Selosse högst jag med!
 

CH

Medlem
SV: Roséchampagne

Det var inte en bra flaska Krug på den provningen. Inhandlad på SS och öppnad nästan direkt efteråt. Grym i början men tappade efter bara några minuter.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Återupplivar den här gamla tråden efter att ha promenerat i solen och optimistiskt intalat mig själv att det snart minsann är sommar! Förra sommaren försökte jag dricka en hel del rosé av det bättre slaget, och under sensommar/höst och vinter har det blivit en ruskig mängd vanlig champagne, med vilket det kommer fortsättas med under det kommande året! Vad som är är signifikant för alla de champagner jag druckit är dock att ingen av dem varit rosé, med bortseende för Gosset Rosé som dracks för nästan exakt ett år sedan. Det var en trevlig champagne, men inte så rosé-ig som jag förväntade mig.

Målet för sommaren är nu förutom att dricka mer champagne vid bra och dåliga tillfällen även att försöka dricka fler och bättre roséchampagner!

Att döma av föregående inlägg i den här tråden finns det riktigt spektakulära roséer, men jag är på jakt efter några som ligger under tusenlappen! De som ligger över kan jag ge vika för när jag känner mig extra glad kanske...

Ska jag bara börja plocka upp allt jag hittar, eller är det något jag bör undvika helt och hållet, samt någon jag absolut bara inte får missa?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Återupplivar den här gamla tråden efter att ha promenerat i solen och optimistiskt intalat mig själv att det snart minsann är sommar! Förra sommaren försökte jag dricka en hel del rosé av det bättre slaget, och under sensommar/höst och vinter har det blivit en ruskig mängd vanlig champagne, med vilket det kommer fortsättas med under det kommande året! Vad som är är signifikant för alla de champagner jag druckit är dock att ingen av dem varit rosé, med bortseende för Gosset Rosé som dracks för nästan exakt ett år sedan. Det var en trevlig champagne, men inte så rosé-ig som jag förväntade mig.

Målet för sommaren är nu förutom att dricka mer champagne vid bra och dåliga tillfällen även att försöka dricka fler och bättre roséchampagner!

Att döma av föregående inlägg i den här tråden finns det riktigt spektakulära roséer, men jag är på jakt efter några som ligger under tusenlappen! De som ligger över kan jag ge vika för när jag känner mig extra glad kanske...

Ska jag bara börja plocka upp allt jag hittar, eller är det något jag bör undvika helt och hållet, samt någon jag absolut bara inte får missa?
Bra budget rose är Andre Clouet och B. Hatte, Louis Roederer är ett säkert kort i alla årgångar (2008 är magic!), Selosse är ett måste men beroende på inköpskanal kan den passera 1,000SEK. Ser att det finns Paul Bara Special Club 2005 på SB inte provat 2005 men 2006 och framförallt 2008 är fantastiska. Marc Hebrart med basår 2011(kolla med importören) är "sex in a bottle". Billecart Salomon, Gosset och Laurent Perrier är alla väl ansedda rosechampagner.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Tycker både Pol Roger Rosé och Veuve Clicquot Vintage Rosé är ett säkert kort i alla årgångar.
Sen älskar jag Vilmart grand cellier rubis med lite ålder, man får inte heller glömma bort Savart rosé.
Jérôme Prévost la closerie fac-simile rosé är fantastisk men tyvärr också fantastisk svår att få tag i.
 

MartinE

Medlem
Med några få undantag skulle jag rekommendera att undvika standardroséerna och satsa på årgångsroséerna! Prisskillnaden är sällan allt för stor, men kvalitetsskillnaden är genomgående märkbar.

Utöver tipsen från Magnum och Kostjan skulle jag även vilja lyfta fram Deutz årgångsrosé, som brukar hålla hög klass. Vill du hitta mer vinösa alternativ tycker jag du ska försöka leta reda på Vouette & Sorbée Saignée de Sorbée, som är en spännande champagne, eller Leclerc Briant Cuvée Rubis.

Vill du trots allt öppna plånboken lite mer tycker jag att Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth Salmon är fantastisk!

Tillägg: Med det sagt är det här i samtliga fall viner som bör lagras. Handlar det om omgående konsumtion tycker jag du ska försöka hitta äldre årgångar!
 
Last edited:

JakobS

Medlem
Skynda dig till ditt lokala bolag och be dem ta hem en flaska Louis Roederer rose 2009, det finns ett fåtal kvar i någon butik. Det är det absolut bästa du kan få för en femhundring.

För övrigt är min favoritrose Deutz William rose.
 
Toppen