Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Särtshöga Vingård

Gurto

Medlem
Osäker på vilken avdelning detta hör hemma i men eftersom jag sett andra inlägg om svenska vingårdar här får det bli så :) flytta om det passar bättre i annan avdelning.

Vill dela med mig om mitt besök på denna trevliga lilla vin- och cidergård i Väderstad, Östergötland (nära Omberg): Särtshöga Vingård
Träffade den väldigt trevliga och engagerade vinmakaren Niclas för tur bland de unga äppelträden (mycket av äpplena köps in från två närliggande gårdar) samt de 2-åriga Solarisrankorna. Planen, när rankorna börjar ge vettiga mängder druvor, är att göra mousserande vin. Än så länge görs endast äppelprodukter och det var dessa vi provade:

Ofiltrerad äppelmust: Bra mustig (pun intended) med fin syra. Gott.

Cider: Årgång 2013. Heltorr non-dosage gjord enligt méthode traditionell. Drygt 400 dagar på jästfällningen. Kan inte påstå att jag har provat mycket torr cider men detta är i alla fall den bästa jag har provat. Som en bra kombo av champagne och cider med friska gula äpplen, lite skalbitterhet och kärvhet, brödiga toner samt rejält frisk syra. Väldigt gott. Tyvärr säljs inga flaskor av denna årgång då så få gjordes och allt behålls för provningar.

Apple Ice wine (minns ej årgång): Gjord på frusen must. 85 liter från 1 ton äpplen. Mustiga övermogna vinteräpplen, lite kryddigt (åt ingefärshållet), rejäl sötma och tokmycket syra. Stilen känns igen från Brännlands Iscider. Gillas skarpt.

Bra produkter, bra filosofi (ekologiskt, hantverkstänk och vilja att göra något unikt som speglar växtplatsen). Ska bli kul att pröva bubbelvinet inom ett gäng år.
 
Toppen