Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sammanfattning av 2023

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2023 var ett fantastiskt vinår! Dels öppnade världen upp igen så jag både kunde resa och ta emot besökare. Sex fantastiska vinprovningar blev det. Inte många, men fantastiskt mycket bättre än noll!

Årets bästa provning:
Château Troplong Mondot 1959-2012.

Årets största vinupplevelse:
Hur min Colheita från 1853 kom i ordning efter några dagar. Zatanz!

100-poängare:
7 st. Alla söta 🤤

Årets bästa röda:
1988 Château Troplong Mondot
2009 Mollydooker Enchanted Path

Årets bästa vita:
Förutom alla underbaringar från Muscadet och Sancerre:
1948 Château Olivier Blanc
1991 Domaine Jacques Tissot Arbois Vin Jaune
2005 Weingut Klaus König Rüdesheimer Berg Roseneck Riesling Auslese trocken

Årets bästa söta:
1853 Whitwham Porto Millennium- Reserve King Pedro V, Colheita
1934 Château Lafaurie Peyraguey

Årets bästa druvdestillat:
Remy Martin Louis XIII
Domaine Comte Georges de Vogüé Marc de Bourgogne

Årets bästa bubbel:
Öl och Coca Cola Zero 😎
 

Bastardo

Medlem
Jättefin lista! Men kan du försöka knåpa ihop en kort budgetversion av hyfsad goda viner för oss mindre bemedlade medlemmar? Det finns nog fler än jag som aldrig köper riktiga dyrgripar, oavsett hur goda de är. Låt oss säga mellan 150 och upp till 350 spänn, på ett ungefär. Både vita, röda, söta och starka viner. Fast jag har en ganska bra uppfattning om vad som finns, men det vore kul att få läsa om just de viner som du uppskattar trots att de inte kostar multum.
Och jag vet av egen erfarenhet att även folk som har mycket gott ställt, lägger ofta inga större summor för sina inköp, för de är kanske inte riktigt lika entusiastiska som finewinare. :)
 

buteljen

Medlem
Jättefin lista! Men kan du försöka knåpa ihop en kort budgetversion av hyfsad goda viner för oss mindre bemedlade medlemmar? Det finns nog fler än jag som aldrig köper riktiga dyrgripar, oavsett hur goda de är. Låt oss säga mellan 150 och upp till 350 spänn, på ett ungefär. Både vita, röda, söta och starka viner. Fast jag har en ganska bra uppfattning om vad som finns, men det vore kul att få läsa om just de viner som du uppskattar trots att de inte kostar multum.
Och jag vet av egen erfarenhet att även folk som har mycket gott ställt, lägger ofta inga större summor för sina inköp, för de är kanske inte riktigt lika entusiastiska som finewinare. :)
"budgetversion av hyfsad goda viner" ??? Det här forumet heter FINEWINES och inte BUDGETWINES

"Fine Wine är det vedertagna och internationella begreppet för kvalitetsviner med stor och ofta global efterfrågan. Dessa viner kommer från erkända vingårdar och är ofta uppmärksammade av etablerade vinskribenter. Till skillnad mot vanliga konsumtionsviner har Fine Wine även ett andrahandsvärde." (Magnusson Fine Wine)

Munskänkarnas forum på Facebook ger dig nog mer än gärna en lista över vad du efterfrågar.
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jättefin lista! Men kan du försöka knåpa ihop en kort budgetversion av hyfsad goda viner för oss mindre bemedlade medlemmar? Det finns nog fler än jag som aldrig köper riktiga dyrgripar, oavsett hur goda de är. Låt oss säga mellan 150 och upp till 350 spänn, på ett ungefär. Både vita, röda, söta och starka viner. Fast jag har en ganska bra uppfattning om vad som finns, men det vore kul att få läsa om just de viner som du uppskattar trots att de inte kostar multum.
Och jag vet av egen erfarenhet att även folk som har mycket gott ställt, lägger ofta inga större summor för sina inköp, för de är kanske inte riktigt lika entusiastiska som finewinare. :)
Du hittar dem bland bubblet 😎
 

Bastardo

Medlem
"budgetversion av hyfsad goda viner" ??? Det här forumet heter FINEWINES och inte BUDGETWINES

"Fine Wine är det vedertagna och internationella begreppet för kvalitetsviner med stor och ofta global efterfrågan. Dessa viner kommer från erkända vingårdar och är ofta uppmärksammade av etablerade vinskribenter. Till skillnad mot vanliga konsumtionsviner har Fine Wine även ett andrahandsvärde." (Magnusson Fine Wine)

Munskänkarnas forum på Facebook ger dig nog mer än gärna en lista över vad du efterfrågar.
Det nämns sådana viner nästan varje månad här på forumet när det är dags för recensioner av nya viner på bolis, så det finns tydligen behov att täcka även den typen av viner. Och det finns ganska många viner som får höga poäng utan att de kostar multum.
Och jag har personligen tiotals olika kanaler att hämta vininformation, då jag kan läsa både finska, norska, svenska och engelska så jag är inte på något sätt beroende vad det skrivs här av några enskilda medlemmar.
Men tack för svaret ändå.
 

Jonas Sand

Medlem
Nu handlar väl listan snarare vilka favoriter man har haft under året, oavsett vad de kostar.
Jag drar till med en lista top of mind.

Vita:
Delaporte Silex 2019.
Röda:
Treddiberri Barolo 2016
Söt:
Moulin Touchais (sent 80-tal)
Bubbel:
Henriot -08 eller Gualdriller 04.
Hedersomnämnande:
Bollinger 75. Klart over the top men kul att druckit.
 
Kul lista! Härligt med så många toppviner, Stefan.

Min topp 2023

Bästa vin: G Conterno Francia 2003 - underbar drickfas och årgången störde mig inte alls. Hade hållit bra i flera år till i min bok.

Närmaste konkurrent var Monte Bello 2010 - här är jag glad att jag har några flaskor kvar för det här var nog lite tidigt. Otrolig struktur som jag tror borgar för fin utveckling under kommande år.

Har också druckit några flaskor Moulin Touchais i år (85 och 86) med mkt god behållning.

På vita och bubbelsidan är jag så novis att jag korkat nog ens fört några noteringar. Drack Bollinger PN18 och tyckte att den var kalas minns jag. Annars är jag nog med Stefan - julmusten bubblade fint.
 

Martin F

Medlem
Helt klart ett bättre vinår än 2022 även om det tyvärr avslutas med en vända covid och doftbortfall, så det blir något enklare på nyår.

Vitt: Trimbach clos ste hune 2014.

Rött: Tignanello 2016 och Altesino Montosoli 2016.

Champagne: Egly-Ouriet VV bdn 12/13.
 

MartinBz

Medlem
Min topplista 2023:

Champagne: Saint Gall Champagne Grand Cru Cuvée Orpale Blanc de Blancs 2008

Röda: Giuseppe Rinaldi Barolo Tre Tine 2014
Sadie Family Soldaat 2019

Vita: von Winning Deidesheim Riesling "MARMAR" 2017
Mullineux Chenin Blanc Granite 2021

Största överraskning: Sabelli-Frisch Zinfandel Faun Lauchland Vineyard 2020

Bästa bubbel, som inte var champagne: Clotilde Davenne Crémant de Bourgogne Rosé Brut Extra NV

Gott Nytt År!
 

katho27

Medlem
R: Giaconda Estate Shiraz 2019 (bäst dag 3)
V: Favia Carbone Chardonnay 2019 (bäst dag 3)
S: Fonseca DSF Moscatel Roxo de Setubal 2001 (bäst dag 90 typ)
B: Larmandier-Bernier Terre de Vertus 2014

(Med reservation för att Patz & Hall Dutton Ranch Chardonnay 2018 eller Pierre Peters L'Esprit BdB 2016 som dricks imorgon skulle ta över på målsnöret)

Gott Nytt!
 

Johan L

Medlem
2023 blev ett ganska lugnt vinår, men tre viner jag minns lite extra är:
Moulin Touchais 1979 - öppnat tre flaskor i år och den har levererat bra varje gång.
Luigi Oddero Barolo 2016 - jag har "alltid" gillat barolo/nebbiolo men den här lyfte på locket för nya dimensioner och satt dessutom (såklart) som ett smäck till dovhjorten med rödvinssås
Fratelli Barteletti Barolo 1964 - det första riktigt gamla (50+) icke-söta vin som jag druckit som varit riktigt vitalt och det bjöd på en riktig svängom

Särskilt tack och gott nytt till Östgötagänget på FW, ni förgyller mitt vinliv!
 
Rött: 2007 Pio Cesare Barbaresco
Vitt: 2021 Kullabergs vingård Askesäng
Bubbel: Krug 169e
Sött: 2001 Chateau Nadal Hainaut Rivesaltes

Drack en flaska sött i år. Den var dock riktigt fin och förtjänar sin förstaplats.
Det vita vinner mycket för att det blev ett fint vitt vin från Sverige, i Dalarna på midsommar med solnedgång över Siljan. Tid, plats och umgänge vinner.
 

stevie22002

Medlem
Året 2023 bjöd på stora vinupplevelser för mej. Har äntligen fått uppleva vad ett 100 poängsvin är för mej. Har alltid läst vad alla andra tycker. Följt rekommendationer, betyg hit och dit och har i ärlighetens namn alltid byggt upp alldeles för höga förväntningar som aldrig riktigt infriats när jag väl dricker vinerna. Men i år fick jag äran att avnjuta ett vin som berörde mej starkt. Det är tveklöst årets bästa vin för mej och ligger under årets bästa röda. Det är faktiskt det bästa vin jag någonsin druckit.

Bästa röda:
Leon Violland - Echézeaux 1964. Bästa vin jag någonsin druckit tror jag faktiskt. Fast jag behövde faktiskt inte ens dricka det för att inse storheten i det. Satt och sniffade på det i flera timmar. Ojoj, vilken upplevelse. Dracks blint, gissade på ett vin från 90-talet, möjligtvis tidigt 00-tal. Tänk att ett vin med denna ålder har en sådan kropp, vigör och fräschör. Syran satt som en smäck och alla underbara markörer av en topp-Bourgogne med en herrans massa ålder fanns där också. Överlever i måååånga år framöver. MAGI!

Bästa vita:
E. Guigal Ex-Voto Blanc 2005. Perfekt mognad och komplext som bara den. Elegans och kraft samtidigt.

Bästa bubblet:
Jacques Selosse Substance. Vad ska man säga. Mums!

Bästa söta:
Moulin Touchais 1969. Magiskt gott och inte för sött. Får investera i ett par flaskor tror jag bestämt.

Årets överraskning:
Från mitt år: 1973...ett klassiskt "skitår" i vinvärlden sägs det. Köpte ändå en låda 1973 Real Irache Gran Reserva från Navarra, Spanien på Bukowskis för några år sedan (ca 750 kr flaskan). Öppnade en flaska halvblint i tuffast möjliga motstånd på en vinmiddag i höstas. Den stod upp strålande mot toppviner över hela kvällen och vann mitt hjärta. Gåshud faktiskt! Kul!

Summa summarum, har nog insett att jag verkligen dras mot viner med ålder. Det får bli fler köp av viner med ålder helt enkelt. Köpfokus för 2024 fastslaget! Skål!
 
Last edited:
Toppen