Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Savart CAV0036

Idag släpps årets utgåva av Savart via Cavistes hemsida. Fick möjlighet att prova dem på Grappe och kan generellt konstatera att Savart fortsätter att imponera. "Tyvärr" var inte rosén tillgänglig utan istället fick vi prova en något äldre utgåva pga att transporten inte kom i tid.

Jag och @Martin Berggren har debatterat rosén då jag inte varit så imponerad. av just det vinet. Vinet som vi provade är degat 2012 och basårgången var 2010. Brut Bulle de Rosé är pinotdominerat och med några år så har det blivit mycket tydligt. Vid första sniffen tror jag att vinet är lätt oxiderat men det är istället tryffel, jordighet , undervegitation och rosor som doftar. Just tryffeldoften fascinerar och det är ett klart doftvin men ett doftvin som följer upp med en bra balanserad smak, bra syra och begynnande fruktmognad. Skön eftersmak. Ett vin som absolut kommer fungerar till mat. Så jag får erkänna att jag hade fel och @Martin Berggren rätt. Rosén går inte bara att dricka, det är ett mycket bra vin.

Den Bulle de Rosé som lanseras i CAV0036 har basårgång 2012 och degdatum oktober 2014.

B22C7giCYAAYiCV.jpg


Brut L’ouverture , 100% PN är sylvass. Degdatum är ju sent oktober och det här vinet bör ligga minst ett par månader men gärna ett år eller så. Provar två olika flaskor, en som varit öppen ett par timmar och en som öppnas direkt innan vi dricker och det är stor skillnad. Har inte upplevt vinet så här pass vasst tidigare och syran är slående. En hel del grapefrukt och gröna äpplen. Låt det lugna ner sig och du har en riktigt bra aperitif. Vinet är en blandning av 50% 2012 och lika delar 2010/2011.

Brut L’accomplie, 80 PN 20% CH. Initialt upplevs det som mindre syrarikt än L’ouverture och lider inte lika mycket av den korta tiden som varit sedan degorgering. Lagrat på ek rundar av smaken men bygger också lager av komplexitet. Är ju ett steg upp vinmässigt och troligen lite bättre druvmaterial ger tätare frukt. Upplevs också som sötare trots lägre dosage. Låt ligga 2-3 år och det kommer vara ett mycket trevligt vin.

Generellt upplever jag de två vinerna ovan som väldigt fokuserade och "skärpta". Savart har dragit åt filtret och koncentrerat vinerna ytterligare något. Kräver kanske något längre tid på rygg men å andra sidan kommer ge mer längre fram. Som för Savartlanseringar som varit tidigare, för mig ett givet köp. Blir att hänga på låset senare idag.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Idag släpps årets utgåva av Savart via Cavistes hemsida. Fick möjlighet att prova dem på Grappe och kan generellt konstatera att Savart fortsätter att imponera. "Tyvärr" var inte rosén tillgänglig utan istället fick vi prova en något äldre utgåva pga att transporten inte kom i tid.

Jag och @Martin Berggren har debatterat rosén då jag inte varit så imponerad. av just det vinet. Vinet som vi provade är degat 2012 och basårgången var 2010. Brut Bulle de Rosé är pinotdominerat och med några år så har det blivit mycket tydligt. Vid första sniffen tror jag att vinet är lätt oxiderat men det är istället tryffel, jordighet , undervegitation och rosor som doftar. Just tryffeldoften fascinerar och det är ett klart doftvin men ett doftvin som följer upp med en bra balanserad smak, bra syra och begynnande fruktmognad. Skön eftersmak. Ett vin som absolut kommer fungerar till mat. Så jag får erkänna att jag hade fel och @Martin Berggren rätt. Rosén går inte bara att dricka, det är ett mycket bra vin.

Den Bulle de Rosé som lanseras i CAV0036 har basårgång 2012 och degdatum oktober 2014.

B22C7giCYAAYiCV.jpg


Brut L’ouverture , 100% PN är sylvass. Degdatum är ju sent oktober och det här vinet bör ligga minst ett par månader men gärna ett år eller så. Provar två olika flaskor, en som varit öppen ett par timmar och en som öppnas direkt innan vi dricker och det är stor skillnad. Har inte upplevt vinet så här pass vasst tidigare och syran är slående. En hel del grapefrukt och gröna äpplen. Låt det lugna ner sig och du har en riktigt bra aperitif. Vinet är en blandning av 50% 2012 och lika delar 2010/2011.

Brut L’accomplie, 80 PN 20% CH. Initialt upplevs det som mindre syrarikt än L’ouverture och lider inte lika mycket av den korta tiden som varit sedan degorgering. Lagrat på ek rundar av smaken men bygger också lager av komplexitet. Är ju ett steg upp vinmässigt och troligen lite bättre druvmaterial ger tätare frukt. Upplevs också som sötare trots lägre dosage. Låt ligga 2-3 år och det kommer vara ett mycket trevligt vin.

Generellt upplever jag de två vinerna ovan som väldigt fokuserade och "skärpta". Savart har dragit åt filtret och koncentrerat vinerna ytterligare något. Kräver kanske något längre tid på rygg men å andra sidan kommer ge mer längre fram. Som för Savartlanseringar som varit tidigare, för mig ett givet köp. Blir att hänga på låset senare idag.
Trevlig rapport för de av oss som tänker beställa idag. Perfekt!
 

Silex

Medlem
Beställde precis en låda. Har varit väldigt nöjd med L'Accomplie från förra släppet, och även de Calliope jag provat. Har inte provat L'Ouverture som är med i den här lådan, så det skall bli intressant.
 

rs14

Medlem
Fick bli en låda av denna. Övervägde först två men det kommer ju lite annat smått och gott inom den närmaste tiden.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Bomshackalack, en låda bokad trots att jag fick offra mitt ovärdeliga lunch-nap för att vakta internet istället.

I vilken tidsordning torde man angripa dessa tre olika flaskor tror forumet?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Idag släpps årets utgåva av Savart via Cavistes hemsida. Fick möjlighet att prova dem på Grappe och kan generellt konstatera att Savart fortsätter att imponera. "Tyvärr" var inte rosén tillgänglig utan istället fick vi prova en något äldre utgåva pga att transporten inte kom i tid.

Jag och @Martin Berggren har debatterat rosén då jag inte varit så imponerad. av just det vinet. Vinet som vi provade är degat 2012 och basårgången var 2010. Brut Bulle de Rosé är pinotdominerat och med några år så har det blivit mycket tydligt. Vid första sniffen tror jag att vinet är lätt oxiderat men det är istället tryffel, jordighet , undervegitation och rosor som doftar. Just tryffeldoften fascinerar och det är ett klart doftvin men ett doftvin som följer upp med en bra balanserad smak, bra syra och begynnande fruktmognad. Skön eftersmak. Ett vin som absolut kommer fungerar till mat. Så jag får erkänna att jag hade fel och @Martin Berggren rätt. Rosén går inte bara att dricka, det är ett mycket bra vin.

Den Bulle de Rosé som lanseras i CAV0036 har basårgång 2012 och degdatum oktober 2014.

B22C7giCYAAYiCV.jpg


Brut L’ouverture , 100% PN är sylvass. Degdatum är ju sent oktober och det här vinet bör ligga minst ett par månader men gärna ett år eller så. Provar två olika flaskor, en som varit öppen ett par timmar och en som öppnas direkt innan vi dricker och det är stor skillnad. Har inte upplevt vinet så här pass vasst tidigare och syran är slående. En hel del grapefrukt och gröna äpplen. Låt det lugna ner sig och du har en riktigt bra aperitif. Vinet är en blandning av 50% 2012 och lika delar 2010/2011.

Brut L’accomplie, 80 PN 20% CH. Initialt upplevs det som mindre syrarikt än L’ouverture och lider inte lika mycket av den korta tiden som varit sedan degorgering. Lagrat på ek rundar av smaken men bygger också lager av komplexitet. Är ju ett steg upp vinmässigt och troligen lite bättre druvmaterial ger tätare frukt. Upplevs också som sötare trots lägre dosage. Låt ligga 2-3 år och det kommer vara ett mycket trevligt vin.

Generellt upplever jag de två vinerna ovan som väldigt fokuserade och "skärpta". Savart har dragit åt filtret och koncentrerat vinerna ytterligare något. Kräver kanske något längre tid på rygg men å andra sidan kommer ge mer längre fram. Som för Savartlanseringar som varit tidigare, för mig ett givet köp. Blir att hänga på låset senare idag.

Bra anteckningar!

Jag var ju också där igår och smög i mig lite härliga bubblor!
För mig var den unga och sprudlande L'ouverture som en bitig och svalkande päronsplitt på frukten, långt ifrån vad man typiskt förväntar sig utav en 100% Pinot. Det är absolut det enklaste vinet Fred gör men det är ändå mycket direkt njutning och väldigt mycket energi som man antingen kan njuta i dethär unga och härligt sprudlande stadiet. Men likväl något som skulle må så bra av att mjukna till lite med ett par år. Att vinet jäst delvis på ek är något man inte ens kan ana. Det gör man dock väldigt tydligt med L'accomplie som är direkt härligt rostat och vanilj-parfymerat från start. Jag har testat en heldel utav dethär vinet med olika bas/ålder de senaste åren, och min primära upplevelse med denhär utgåvan är att det är den mest fokuserade accomplie jag testat även fast det också är sprudlande ungt. Denna utgåva upplever jag en aning tyngre, mer koncentrerad och med härlig ekfetma man inte alls fått på samma sätt i tidigare utgåvor. Trots att vinet har de typiska dragen ett nydeggat vin har med översprudlande och söt-äpplig frukt och fatnyanser som ännu inte är integrerat i vinet är det ändå en riktigt bra och överraskande fet & fokuserad skumpa jag med glädje kommer vänta på de närmaste åren.
Vi fick även testa en Magnum-flaska med basår 2009-ish. och det är här alla bitar faller på plats och man bara blir deprimerad över att Fred gör så lite Magnum att de inte ens är till salu. Detta är verkligen något jag i framtiden önskar man kommer ha möjlighet att köpa ping @Caviste .
Bulle de rosé
är ett vin jag både köpt och druckit mycket utav och har förstått, precis som @Anders Landström, storheten i att låta dessa ligga ett par år. Speciellt förra årets utgåva som bestod av 100% 2011, som jag upplever en utav de mest strama och kompakta roséer.
klarar man utmaningen att spara dessa 5+ år är det något jag skulle köra en anklevermousse och lökconfit till.
När eken och frukten i roséen integreras med ålder blir det en upplevelse att se fram emot!

@Martin Berggren förklarade även där ang årgångsvinerna som tidigare gjordes 3600-4200 flaskor utav, att 2010an som nu blev aktuell gjordes det endast 500 flaskor utav årgångsvinet vilket är en anmärkningsvärd skillnad! och därför ingen tilldelning...precis som Magnumen :/
Där emot lyckades jag och @JesperH köpa på oss ett gäng ifrån en fransk nätbutik som fick en liten mängd flaskor. Så det ska nog inte va omöjligt att fåtag på ute i europa även om det är en obskyr liten mängd flaskor, men det är vell det fina med att vara vinnörd antar jag..
 

merlotsmile

Medlem
Lyckades tydligen göra fyra beställningar från Caviste idag :eek:. Två mail innehöll noll beställningar, ett mail innehöll en beställning på två lådor ( fast jag bara skrivit en låda) och sista mailet en beställning på en låda :D. Såg att det var väntelista nu, men jag har alltså två lådor för mycket till någon annans glädje :). Är så glad att jag fick napp!!!
 
Last edited:

Kostjan

Mot bättre vetande
@Martin Berggren förklarade även där ang årgångsvinerna som tidigare gjordes 3600-4200 flaskor utav, att 2010an som nu blev aktuell gjordes det endast 500 flaskor utav årgångsvinet vilket är en anmärkningsvärd skillnad! och därför ingen tilldelning...precis som Magnumen :/
Där emot lyckades jag och @JesperH köpa på oss ett gäng ifrån en fransk nätbutik som fick en liten mängd flaskor. Så det ska nog inte va omöjligt att fåtag på ute i europa även om det är en obskyr liten mängd flaskor, men det är vell det fina med att vara vinnörd antar jag..
Räknar kallt med att jag kommer bli bjuden på detta.
 
Toppen