Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 16 november 2018

MartinE

Medlem
Vilka då? :)
Utöver ovan nämnda (och i alfabetisk ordning):
Agrapart
Béreche
Cédric Bouchard
Emmanuel Brochet
Ulysse Collin
Dosnon
Egly-Ouriet
Benoît Lahaye
Laherte Frères
Larmandier-Bernier
Jacques Lassaigne
Georges Laval
David Léclapart
Marie-Noëlle Ledru
Aurélien Lurquin
Marguet
Marie-Courtin
Christophe Mignon
Clément Perseval
Jérôme Prévost
Ruppert-Leroy
Savart
Suenen
Tarlant
Vilmart
Vouette & Sorbée

Vissa av dem börjar också bli dyra och svåra att få tag i, men det är ju inte riktigt Selosse-nivå på dem (än)....
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tack.
Så den här skulle du alltså rekommendera?
Champagne Chartogne-Taillet Heurtebise 2011
Ja, det är en mycket bra Champagne, tänkte även på hans Beaux Sens som är på 100% PM.
Men även om C-T har många likheter med Selosse för några år sedan då han gör otroliga viner som blivit lite av en hajp bland nördar men ännu ej bland "vanliga" människor så är stilen på hans viner är dock inte så oxiderad som Selosse utan mer krispig och finessrik. Man skall alltså inte förvänta sig att vinerna är någon kopia på Selosse utan han går sin egen väg.
Jag förespår dock att efterfrågan och priserna lär öka på hans viner så vill man få chans att prova medans de fortfarande är prissatta för vanliga dödliga så skall man nog göra det de närmaste åren.
 

Adamanko

Medlem
Ja, det är en mycket bra Champagne, tänkte även på hans Beaux Sens som är på 100% PM.
Men även om C-T har många likheter med Selosse för några år sedan då han gör otroliga viner som blivit lite av en hajp bland nördar men ännu ej bland "vanliga" människor så är stilen på hans viner är dock inte så oxiderad som Selosse utan mer krispig och finessrik. Man skall alltså inte förvänta sig att vinerna är någon kopia på Selosse utan han går sin egen väg.
Jag förespår dock att efterfrågan och priserna lär öka på hans viner så vill man få chans att prova medans de fortfarande är prissatta för vanliga dödliga så skall man nog göra det de närmaste åren.
Och årgången, -11, är inget att tveka över i det här fallet?
 

Christer J

Medlem
-Tror dock att det främst resulterade i ett mycket lägre skördeuttag och en mindre produktion och inte nödvändigtvis ett sämre vin även om alla årgångar förstås är olika.

Så är det nog. Jag har nu läst igenom de texter jag har om Chartogne-Taillet och det sägs allmänt att han är en av de mest intressanta att följa i Champagne. Om vinerna från 2010 sägs bara gott, ett år som beskrivs som svagt jämförelsevis.
Jag tänker bilda mig själv en uppfattning om vinerna genom att beställa några 2010 och 2013.
Tack för att du tog upp det, bra tips!

Såg att det har druckits Chartogne -Taillet 2008 som rapporterats här av bla @Anders Landström 2014.
(Vet ej hur man länkar till de inläggen här)
 
Last edited:
M

Mouton

Nåväl, om intresset är så svalt så anmäler jag mig, (som dalmas) att anta denna uppgift, dock tycker jag att det borde finnas fler närboende som kan fixa detta.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Så är det nog. Jag har nu läst igenom de texter jag har om Chartogne-Taillet och det sägs allmänt att han är en av de mest intressanta att följa i Champagne. Om vinerna från 2010 sägs bara gott, ett år som beskrivs som svagt jämförelsevis.
Jag tänker bilda mig själv en uppfattning om vinerna genom att beställa några 2010 och 2013.
Tack för att du tog upp det, bra tips!

Såg att det har druckits Chartogne -Taillet 2008 som rapporterats här av bla @Anders Landström 2014.
(Vet ej hur man länkar till de inläggen här)

upload_2018-10-19_22-40-15.png


Tryck på numret ute till höger så får du upp en URL länk som du kan kopiera.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Utöver ovan nämnda (och i alfabetisk ordning):
Agrapart
Béreche
Cédric Bouchard
Emmanuel Brochet
Ulysse Collin
Dosnon
Egly-Ouriet
Benoît Lahaye
Laherte Frères
Larmandier-Bernier
Jacques Lassaigne
Georges Laval
David Léclapart
Marie-Noëlle Ledru
Aurélien Lurquin
Marguet
Marie-Courtin
Christophe Mignon
Clément Perseval
R. Pouillon
Jérôme Prévost
Ruppert-Leroy
Savart
De Sousa
Suenen
Tarlant
Vilmart
Vouette & Sorbée

Vissa av dem börjar också bli dyra och svåra att få tag i, men det är ju inte riktigt Selosse-nivå på dem (än)....

Imponerande lista! Saknar endast Franck Bonville. Är det liknande vinstil som Selosse som avses och inte vinmakningsfilosofi är det bara Pouillon och De Sousa som kommer nära enligt mig. Med reservation för att jag inte testat alla producenter.

Själv har jag gissat Selosse när jag fått Pouillon 08 blint två gånger av @CH. Första gången var det BdB och andra gången BdN. Visste inte vem Pouillon var första gången men andra gången var min andra gissning solklar Puoillon! Drack Soleran nyligen och även den gav mycket Selossevibbar. Sen finns det en del andra producenter som jobbar med tydliga inslag av ek om det är det man vill ha.

Dessa gossar går att få tag på utan svårigheter för den som är nyfiken.
 
Toppen