Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 2 september – provningsanteckningar

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
För att se listan i... listform, se Larsemans fina tråd här.

Ett ganska behagligt släpp att prova måste jag säga. Jag tog god tid på mig och provade om ett par saker. Scavino levererar en uppsättning bra grejer i varierade prisklasser, en Ribiera del Duero kliver in på strax över 200 spänn och blir månadens vin, vi har billiga prylar som levererar magiskt nu och under kommande fem åren. Bra vitt, bra rött och bra skumpa. Salon 04 är i princip omöjlig att bedöma idag. Hård och knuten är bara förnamnet. Priset? Det är upp till smak och tycke.

Den senaste veckan har dock fått mig att tänka över lagringsbeständigheten hos "billigare" viner. Jag tror att vi är på tok för snabba att skriva av viner i prisklassen 150 - 300 spänn som bruksviner. Efter den Heleigenstein som provades i fredags (en 92) som var helt makalös, så tror jag att det finns skatter därute i mycket behaglig prisklass. Tänk om man hade obegränsat med pengar och utrymme!

Längst ned i posten finner ni webbsläppet. Två viner den här månaden.

Vinerna provades så blint det under omständigheterna går. Anteckningarna speglar detta. Skrev en liten not i efterhand, men i det stora hela är det anteckningarna får provningstillfället.

//Jimmy


Lansering 2 september

1. 90234, Vincent Joudart, Vincent Joudart Millésime 2008, 396 kr
Ljust guldgul och allmänt snygg i färgen. Honung, snyggt brödig och lite citrusblom på näsan, började med att spilla på mig, Koncentration, bra syra och bra balans. Skön mousse. Sötmogen som 08 är men bra längd och skön munkänsla med, är det le mesnil jag känner med vanilj, lite kokos och godsaker? Honung och citrus på slutet. Gott!
Not: Månadens skumpa. Inte alls le Mesnil. Gott skit non the less.

2. 90207, Champagne de Venoge, de Venoge Millésimé 2002, 498 kr
Ljust med lite guld. Honung och lätta oxiderade toner, lite vita blommor, svår att sätta fingret på… päron? Lite låg mousse och viss beska. Kort smak och lätt finish. Lite syntetiskt. Inte så kul i all ärlighets namn. Vad är detta? Våt papp.
Not: Med facit i hand så är jag förvånad. Den borde inte vara så här. Jag hittade inte något fel på flaskan när jag provade den; det gjorde inte de andra heller så vitt jag kunde höra. Mycket underligt. Det kan vara värt att prova själv för att avgöra vad du tycker.

3. 90591, Salon, Salon 2004, 3449 kr
Ljus och guldgrön. Väldigt ung. Väldigt ung och sluten på doften. Typ lite krutrök som ligger över ytan som efter ett slagfält, typ Lützen. Liten, liten antydan till grape. Ung och hård, stor mousse som ligger väldigt integrerad i vinet. Le mesnil kommer genom här också, väldigt tydlig. Äpple, tropiskt och lite päron anas i bakgrunden. Torr finish. Helvetiskt ung. Vänta. Länge. Gott nu? Nä, inte speciellt. Gott om 20 år? Antagligen, 04 är en bra årgång. Men drygt 3500 spänn gott? Oklart.

4. 95100, Craggy Range, Te Muna Road Vineyard Sauvignon Blanc 2015, 149 kr
Ljus, nästan vattning. Sauvignon blanc in absurdum på nästan. Nästan påfrestande efter champagnen. Kort och vattning smak, svartvinbärsblad, liten sötma, ok längd och inte på något sätt oren. En typisk sauvignon blanc. Ok som sådan.

5. 95460, Schloss Gobelsburg Kammerner Gaisberg Riesling Erste Lage, 2015, 179 kr
Ljus, lätt guld. Svårplacerad druvmässigt men bra frukt på doften, honung och tropiskt. Riseling? Persikospad och ordentligt med koncentration. Bra citrus, bra frukt och bra längd med en liten restötma som gömmer sig bakom syran. Lång och god, lite varm mot slutet. Ja

6. 95456, Weingut Bründlmayer Heiligenstein Riesling 2015, 225 kr
Ljust guld. Lite gräsigt, örtigt och inslag av tropisk frukt, mango? Lätt och syrlig. Ordentlig syrlig med nästan syntetiskt cyra/citrussyra. Ok längd men med mest citrus. Lite våt papp mot slutet. Ung och outvecklad misstänker jag.
Not: drack en 1992 av samma vin för en vecka sedan. Fantastiskt vin, det borgar väl för kvaliteten och att det ska lagras.

7. 91314, Schloss Gobelsburg Steinsetz Grüner Veltliner 2015, 159 kr
Ljust guld med inslag av grönt. Lätt tvålig, grüner? Lite lätt av banan. Hmm, vart barkar detta? Lätt, lite kryddig, lite banan. Vattnig mot finish och inte alls insmickrande. Nej.

8. 95029, Bründlmayer Grüner Veltliner Alte Reben 2014, 249 kr
Ljust guld. Päron och lite toner av albyl. Är det lite ek jag har framför mig? Tropiska toner men ganska sluten på näsan. Konserverad frukt och mer koncentrerad på smaken. Bra längd, bra balans med syra och en liten sötma. Fet och nästan lite botrytiserade toner. intressant. Ung och faktiskt bra. Sluten. Lagra. Gott.


9. 95293, Pazo de Señorans Albariño 2015, 169 kr
Ljust, lätt guld. Ren, kraftig och kryddig doft. SB igen? Ung och sluten. ja, SB, bra koncentration, återhållen – det gillar vi. Mogen frukt och varmt år således, men med bra syra och struktur. Det här är ganska bra faktiskt och vi gissar på Frankrike. Skön längd och ett uttunnande slut. ok+
Not: Vi gissade fel på land, men det gör inget. Gott med Albariño.

10. 95290 San Fereolo, Coste del Riavolo 2012, 169 kr
Guld med inslag av mognadstoner. Oklart och lätt oxiderat. Fan är detta? Hård och lite kantig, toner av ox/mognad och lite lakrits. Något centraleuropeiskt? mycket mogna äpplen, dock bra syra och håller ihop. Ok längd men inte riktigt min kopp med te. lavendel mot slutet. Mnja.

11. 99572, Domaine Cauhapé Sève d'Automne2013, 179 kr
Ljust guldgrönt. Rent, snyggt och tropiskt på näsan. Känns som det har en hel del koncentration. Bättre riesling? Österrike? Oj. Bra, fet och kryddig. Spad av tropisk konserv (gott) toner av botrytis även här så sent skördat, österrike? Fet och god. Gamla fat? Bra skit! gott+
Not: Henri Ramonteau, Jurancon, inte undra på att det var bra.

12. 94816, Château d'Anglès Blanc 2014,169 kr
Ljust guld. En hel del obestämbar frukt och någonting som jag bestämt tror är lite gammal ek. Definitivt fat, definitvt chardonnay, ung fatlagrad chardonnay. Är vi i Frankrike eller en intelligent amerikan. Svårt. bra sya, låg malo. Lite kort och intetesägande finish. Pga ung? Hmmm, fundera. Torrt avslut.
Not: Fail. Bourboulenc, Grenache, Rousanne , Marsanne – hur skulle jag kunna veta det? Inget svavel, ingen filtrering, ingen klarering. Om det är din kopp med te – prova.

13. 95350, Dom. Verget/Jean-Marie Guffens, Mâcon Charnay Les Clos Saint-Pierres 2015, 189 kr
Ljust, lätt guld. Ung och lite sluten frukt på snoken, skön kryddighet. Ek, mycket frukt, lite tanniner och bitterhet. Bra koncentration och bra längd. Nu är vi väl ändå på chardonnay. Bra och tropisk med äpplen. Gott.

14. 99535, Josef Chromy Chardonnay 2015, 189 kr
Ljus och ungdomlig. intensiv doft med det mesta. Ordentligt med parfymerade toner. Av någon anledning tänker jag på Fernet. Ek. Bra, koncentrerad, lite gummi, bra syra och lång smak. Gillar denna, dock väldigt ung. Tropisk, albyl och spretig. Dock potential. god(+)

15. 95388, Copain Tous Ensemble Chardonnay 2014, 219 kr
Ung guldgrön. Spretig doft, intensiv och lite oren nästan. vaxig? Korkad?

16. 95111, Jean Foillard Morgon Côte du Py 2014, 269 kr
Ung, röd med inslag av blått. medelintensiv. Fruktig, ren, väldigt bärig och insmickrande doft. ätt, fruktig, god, drickvin. Quoffing som kidsen skulle säga. inte oävet, inte bra.
Not: nu när jag sett priset… Helt ok vin,men inte för det priset. Inte alls. Sorry.

17. 90247 Louis Jadot, Savigny-lès-Beaune Premier Cru Les Lavières 2014, 275 kr
Ljust ungdomlig, medelintensiv genomskinlig. bra näsa med PN, ren frukt, röda bär, mogna körsbär. bra syra, , lite torra tanniner och låg frukt. Dock bra längd och ren, torr finish. Inte ett stort vin, men värt att ha i skåpet för att dricka. Ok. Dock bra längd… Hmm. Ek.

18. 92206 Louis Jadot, Savigny-lès-Beaune Premier Cru Clos des Guettes 2014, 289 kr
Ljust ungdomlig, medelintensiv. Lite touch av chokladdoppade körsbär. Skönt näsa, bra och balanserad, insmickrande. Bra koncentration, bra söt frukt och bra tanniner. Skön syra och trevlig längd. Gott(+) Riktigt bra längd på denna. kan blir riktigt skön

19. 90506, Weingut Rings Freinsheim Spätburgunder 2014, 199 kr
Ungt blålila, något mer kompakt. i färgen.Väldigt bärig på näsan. bra syra, lite spretig med en del frukt. Första tanken är USA, de är såhär bråkiga. Lite albyl. Känns som det finns en bra koncentration i bakgrunden…. Ok längd med bra sug i gomen. Hmmm, kan bli något.
Not: Känns ung, väl värd att köpa en flaska och prova. Kan tänka mig att den blir kul med ålder.

20. 99531, Josef Chromy Pinot Noir 2015, 189 kr
Ungdomligt blålila med viss intensitet och vissa inslag av mognad. bra och tydlig pinotnäsa. Doftar riktigt bra. Söt, packad och bra balans. Lite kort på frukten dock och underligt svag på mellanpaletten (ungdomstecken?). Enklare vin som lämpar sig bra som vardagsdricka nu och som har potentialen att få sköna karaktärer med något år i källaren.

21. 95430, Craggy Range Te Muna Road Pinot Noir 2014, 249 kr
Ungdomligt blålila, medelintensivt. Bra näsa, mer hästigt pinotig, som de ska vara. Lite kärnig och stram på doften. Bra struktur och koncentration, lite spretig alkohol, kort och torr finish, misstänker ung och kan lagras. Frukten känns ungdomligt obalanserad, Varm och knuten. Hmm, men kommer den att straighta till sig?

22. 95431, Craggy Range Aroha Pinot Noir 2014, 499 kr
Ungdomlig med lite röda inslag. Medlefyllig. Röda bär och insmickrande på näsan. Lätt på frukten, ok syra men bra balans. Snygg, elegant frukt och lång smak. Jag gillar den här även om den inte är en omedelbar crowd pleaser (kanske därför). snyggt vin med bra smak, bra ek och en lite nötig malo. Gott.

23. 95467, Weingut Bründlmayer Zweigelt Reserve 2012, 199 kr
Intensivt och mörkt. Kompakt. Choklad och lite kryddigt, ektoner, möka bär men ungdomlig. Ceder. Bra syra i munnen. Köttig och fet. Gillar den här, Zweigelt. bra och saftig med lång smak. Plommon, syrliga plommon. Gott+

24. 92701, Bodegas Roda, Reserva 2011, 259 kr
Ungdomlig, blålila. Snygg. Ung och sluten näsa. Lite ek. Tuff, hård och sluten. Mycket frukt och mycket tanniner. Ett bra vin som bör och ska få ligga men som har lite, lite toner av mognad/oxidation från fatlagringen. Bra längd. Låt ligga. Gott. Vanilj. Kan lagras

25. 90566 Bodegas Roda, I Reserva 2009, 409 kr
Mörk med inslag av mognad. Dock blålilaröd. bra doft med syrliga mörka bär. Sötmogen frukt och bra balans, behaglig mognad med unga tanniner och bra, lång smak. Det här är gott, helt enkelt. Inte komplicerat, inte svårt. Men gott. gott+ Bra skit. Kan lagras.

26. 99342, Epicure Wines, Licis 2013, 169 kr
Ungdomligt blålila. Hmmm, underlig doft, lite lätta oxtoner. Vaniljig och lite söt. Frukt, ja; dock mer läder och lite ceder. Intensiv syra, kort frukt. Strange. Fattar inte denna riktigt. Kindly explain. Inte Känns på tok för mogen. Premox?

27. 92700,Bodegas Protos, Protos Reserva, 2011, 219 kr
Intensivt blålila. Mycket mörka bär, ekfat med vanilj, lite kokos. Jävlar. Bra koncentration på frukten. bra syra, lite kokos även här. Bra längd och intensivt av helvete. Bra längd och struktur. Bra. Gott. Spanien. Me likey! gott++
Not: Månadens röda.

28. 95453, J. Portugal Ramos Vinhos, Quinta Foz de Arouce 2013, 299 kr
Ungdomligt blålila. Lite kartiga, unga bär. Bra syra, skön frukt. Helt ok balans, struktur och längd. Gott och inte för komplicerat. Funkar. Ok.

29. 95265, San Fereolo, 2009, 179 kr
Ungdomligt blålila. Lätt, doft. Enkel smak, mogen med toner av lingon. Oklart. Mognadstoner, inte så illa. Fungerar om man gillar grejen.

30. 95280, San Fereolo, Il Provinciale 2010, 179 kr
Mognadstoner. Mognad även på näsan. Läder, cederträ, lakrits. Bra struktur och koncentration. Bra bett i tanninerna, bra syra och bra längd på strukturen. Bra skit. Gott+

31. 92311, Paolo Scavino, Langhe Nebbiolo 2014, 149 kr
Ungdomligt blålila. Dock transparant. bra näsa med kryddig, snygg frukt. Öppen och insmickrande. Bra syra, ungdomlig med bra längd och bra bett i tanninerna. Lång, snygg. Bra. God+
Not: Billigt och bra

32. 92314 Paolo Scavino, Barolo2012, 349 kr
Ungdomlig med vissa inslag av mognad. bra och öppen näsa med skön frukt. bra tanniner och bra struktur. Ung syra, bra längd och riktigt skön. Kan ligga. Gott.

33. 92312, Paolo Scavino, Barolo Bric dël Fiasc 2012, 649 kr
Vissa inslag av mognad. Skönt utvecklad näsa med lite läder och ceder men också mogen frukt. Lite choklad, bra syra, frukt med mognadstoner men ändå med en hel del liv kvar. Torr och lite träiga tanniner mot slutet. Bra längd, men jag undrar… Blir säkert bra om en 10-15 år.

34. 92313, Paolo Scavino, Barolo Rocche dell'Annunziata Riserva, 2010, 999 kr
Mer inslag av blått, men fortfarande mognadstoner. Utveckad näsa, bra och strukturerad. lavendel och rosblad. Le kliché. Br astruktur, bra balans, skön frukt och bra längd. Härligt och yppigt men inte för tungt och djävligt. Kan lagras, blir mer elegant. Gott+

35. 99217, Barone Ricasoli, Casalferro 20° Anniversario 2013, 329 kr
Ungdomligt blålila. Gräsigt, örtigt, grön paprika. Ordentlig syra, lite fruktigt, lakrits. Obalanserat nu, men bra struktur. Gillar. Dock osäker på framtiden. Jofan. Håller. Gott.

36. 90132, Barone Ricasoli, Castello di Brolio Gran Selezione 2012, 329 kr
Ungdomligt blålila. Medelintensiv+ Skön näsa med lite toner av mognad. Lite läder och lite sötmogen frukt. Torra taniner och sluten frukt med söta toner. Bra längd, dock lite vattning på mid palate, kan vara på väg att mogna. Eller är det, snarare. Lite pappig mot slutet. god nu, men skulle inte vänta för länge. ish.

37. 90206, Château d'Anglès, La Clape 2011, 169 kr
Ungdomlig, ofiltrerad. Mörk, blålila, Skönt. Söta toner av malo och choklad på näsan, snygg ek och massor med mör frukt. Bra syra, bra balans, dock ung frukt, eksötma. lite kort pga ung. Kan ligga, men ska den verkligen vara så vattning mot slutet? Tvivlar. dill och vanilj

38. 99461, Domaine Anne Gros Jean Paul Tollot, La Ciaude Cazelles 2014, 219 kr
Obehaglig och lite lätt spritsig. Lätt frukt, hög syra. inte så speciellt kul. Båda flaskorna ungefär lika med den andra något mer strukturerad och fruktig. Men med den variation (som ändå inte var bra) kan jag inte rekommendera.

39. 99391, Domaine du Pegau Cuvée Réservée 2012, 585 kr
Mognadstoner, ofilterad och kompakt. malo, mognad och pepprighet på näsan. Bra syra, bra kompakt frukt och bra längd, dock lite vattning på mid palate. Oklar på denna. Det är ett gott vin, men vilket är syftet. Russin, torkad frukt och lite brettig. Lite gröna tanniner mot slutet.

40. 96017, Yann Chave, Crozes Hermitage 2014, 179 kr
Blålila, ungdomlig. Ren och snygg med ung frukt. Ren doft. Lite russin. Lite chark och mörka, söta bär på smaken. Bra syra, bra struktur. Förhållandevis lätt och ganska insmickrande. Vill se med ålder.. Inte stort, men har potentialen att bli gott om några år.

41. 92804 Yann Chave, Crozes Hermitage Le Rouvre 2014, 219 kr
Ungdomligt blålila. Sluten doft med sköna frukttoner som lovar något. Lakrits, hög syra, ungt och obalanserat. Även väldigt anonymt. Oklart vad detta är. Kan inte sätta fingret på det. Smaken är kort och även den intetsägande. Har dock sammanhållen struktur och elegans. Låt ligga

42. 99435, Yann Chave, Hermitage 2013, 599 kr
Ungt, blålila, kompakt, ofilterad. Snygg, späckad näsa med massor med frukt. Bra frukt och massiv koncentration. Väldigt ungt, körsbär, plommon, tanniner. Låta ligga. Kul att prova om 10 år. Lovar bra, speciellt munkänslan.

43. 99049, Ktima Biblia Chora, Biblia Chora Red 2014, 169 kr
Ungdomlig, blålila. Snygg och halvöppen frukt med plommon, slånbär och mörka körsbär. Kort och syrlig frukt, bra syra, bra mot hårda unga tanniner. Bra längd och lite lätta albyltoner mot slutet. Helt klart ok, men oroar mig för det varma avslutet på frukten. Känns lite yoggi Yalla.

44. 99777 Château Fourcas Dupré 2010, 209 kr
Ungdomligt blålila. Snygg näsa med ek, lite malo och lätta mognadstoner. Lätt, och ganska ostrukturerad med vissa mognadstoner, ung syra och unga tanniner. Får inte runt min mun runt denna riktigt. Kartig och grön. Spontant nej.

45. 99778, Château D'Agassac 2010, 239 kr
Ungdomligt, ofilterad. Bra näsa, definitvt bordeaux med vissa mognadstoner. kryddig och snygg. Bra syra, bra frukt, mörka plommon, lång smak med hög syra och ett sött avslut. Gillar denna, tror inte på stordåd, men jag tror det kommer bli ett bra bruksvin. Ge ett par, tre år. Om det inte var en liten jästton jag hittade mot slutet…

46. 95258, Chateau des Annereaux 2010, 107 kr
Ungdomligt blålila, mot kompakt. Bordeaux med begynande mognad. Bra struktur, bra syra och bra längd. Den här gillar jag på en gång. kan drickas nu och under fem, tio år. Gott.

Not: Månadens fyll på facket och drick-vin

47. 90238, Château Teyssier, Vieux Château Mazerat 2012, 749 kr
Ungdomligt blålila. Sötaktiga, lite vaniljtoner. Ung, strukturerad med mycker tanniner, vanilj, frukt och koncetrerad. Bra potential, bra längd och hittar jag lite dill? Gillar denna, god+
Not: men 750 spänn…

48. 90439, Craggy Range Gimblett Gravels Syrah 2013, 249 kr
Blålila, ung. Syrah med pepprighet, lite skön ek, blommig men ung doft. Lovar mer på doften än den håller på smaken. Medelsyra, blite blommig och lite tunn på frukten. Ok längd, dock mest med tanniner och syra. kan öppna upp sig men är lite osäker. lavendel.

49. 90867, Trizanne Signature Wines, TSW Reserve Syrah 2015, 189 kr
Medelintensivt ungdomlig. Lite ceder, lite läder, lite körsbär, lite cassis. Skönt sötfruktig, dock lite albyltoner. Kort, unga och låga tanniner. Inte så värst lång smak och lite otillfredsställande sötkvalmig mot slutet. mnjä

50. 99206, Lapostolle Collection Mourvèdre 2014, 349 kr
Ungdomligt blålila. Parfymerad av rang. körsbärslikör. Återkommer även på smaken. Lite bråkig, varm och spretig. Fattar inte den här alls. kärnig. alkoholig. Nej.

51. 99396, Lapostolle Canto de Apalta Cellar Selection 2013, 139 kr
Mörkt blålila. Snygg näsa med ceder, fat och lätt mognad. Lite toner av gummi, bra struktur, bra längd. Balanserat ungdomlig och kommer att bli skön. Ok.

52. 99233, Viña Santa Rita, Santa Rita Casa Real Cabernet Sauvignon 2012, 349 kr
Ungdomligt blålila. Koncentrerad och fruktig. lite gummi även här, söta vinbär, körsbär och plommon. Söt och strukturerad, lite kort på mellanpaletten, dock bra på koncentrationen. Lite yoggi mot slutet, men jag tror den här kan komma undan med det. Oklar på hur den kommer att utvecklas. men, vad fan… Ja. funkish.

53. 90013, Mount Eden Vineyards Cabernet Sauvignon 2012, 559 kr
Ungdomligt blålila. Varm och fruktig. Klassiska jänkare på näsan. Massor av allt. Bra syra, inte lika mycket frukt som doften lovade, lite lätt på mid även här. men den är snygg. Jag tror och hoppas att den kommer att ordna till sig. Kan bli en crowdpleaser. Lite gröna tanniner, men det är en bra, snygg eftersmak. Våga prova. Låt ligga och mogna till sig.

54. 99014, Seghesio Family Vineyards, Seghesio Old Vine Zinfandel 2013, 299 kr
Ungdomligt blålila. Snyggt fruktig, snygg ek. Plommon. Gillar det här. Snygg och elegant med bra alkohol, bra balans, bra längd, ung och syrlig. Snygg struktur. bra längd. Som alltid bra. Gott. Lagras.

55. 90441, Churchill Graham, Churchill’s White Port, 169 kr
Gott, helt enkelt. Köp och njut.

Webbsläppet
1. 95461, Clos Henri, Name Me Sauvignon blanc 2013, 399 kr
Ljust grönguld. Syrligt, SB? Grön och tropisk, hittar jag lite ek? Bra, snygg och fruktig. Krusbär, mogna, lite rabarber. Gott och bra längd. Ungdomlig men god nu, Kan lagras. gott+

2. 99191, Hirsch Pinot Noir Reserve 2012, 699 kr
Medelintensiv röd. Vanilj-ekig. Mycket doft: pinot, gummi. Körsbär. slånbär. Bra struktur, snygg. Ungdomlig och kort. Kan lagras. Bra. Gillar denna. Dock lite lätt. Elegant? Är det rätt ord? Hmm, Jo, god. Men kanske inte för alla. Och hur är den prismässigt? Kan ligga.
Not: Ja, om man gillar det så gillar man det. Priset är högt, ja. Men fungerar ändå.
 

jrick

Medlem
Foillard är en vattendelare. Det är känt sen länge. http://www.winepunk.net/files/b9935eb91bba73185a1cd1bc526bd385-20.php
Känns som Beaujolais generellt är en vattendelare mellan dem som tycker att det per definition är ett enkelt vin alltid som ska drickas svalt till en förrätt eller för sig själv och kosta ingenting, till de som tycker i princip tvärtom och som trots lättdruckenhet hittar komplexitet, unikt uttryck och som tycker att det är oförklarligt att en Beaujolais Cru kostar en bråkdel av vad Bourgogne upp till 1er Cru-nivå kostar. Håller inte riktigt med om att det är kring just Foillard som vattendelaren går.
 

Pessoa

Medlem
Känns som Beaujolais generellt är en vattendelare mellan dem som tycker att det per definition är ett enkelt vin alltid som ska drickas svalt till en förrätt eller för sig själv och kosta ingenting, till de som tycker i princip tvärtom och som trots lättdruckenhet hittar komplexitet, unikt uttryck och som tycker att det är oförklarligt att en Beaujolais Cru kostar en bråkdel av vad Bourgogne upp till 1er Cru-nivå kostar. Håller inte riktigt med om att det är kring just Foillard som vattendelaren går.

Sant.

Jag håller mig f.ö. till det andra lägret.
 

Pessoa

Medlem
Jag kollade på Somm: Ner i flaska nyligen. Bra film. En av sommeliererna hade en utläggning om Beaujolais. Kommer inte ihåg exakt vad han sa men ungefär: Ett bra vin kan antingen vara komplext och djupt eller bara läckert. Det här är båda! Kommer heller inte ihåg vilket vin han pratade om just då. Var i alla fall av non-intervention-typ.

Finare Vinare hade en utläggning nyligen om Beaujolais och tillverkningsmetoder: https://www.instagram.com/p/BJKrFsxAlWw/
 

lukastollig

Pudelfantast
Den senaste veckan har dock fått mig att tänka över lagringsbeständigheten hos "billigare" viner. Jag tror att vi är på tok för snabba att skriva av viner i prisklassen 150 - 300 spänn som bruksviner. Efter den Heleigenstein som provades i fredags (en 92) som var helt makalös, så tror jag att det finns skatter därute i mycket behaglig prisklass. Tänk om man hade obegränsat med pengar och utrymme!

Helt enig. Speciellt tysk (och österrikisk) riesling kan leva och utvecklas i många år, även de torra varianterna, och det finns många Cote de Beaune 1er cru under 300 kronor (även om de blir allt färre) som nästan behöver 10 år i källaren. Men det är ju det här med utrymmet... (och pengarna, även om det kanske inte är lika begränsande i den här prisklassen)
 

Pessoa

Medlem
Jag kollade på Somm: Ner i flaska nyligen. Bra film. En av sommeliererna hade en utläggning om Beaujolais. Kommer inte ihåg exakt vad han sa men ungefär: Ett bra vin kan antingen vara komplext och djupt eller bara läckert. Det här är båda! Kommer heller inte ihåg vilket vin han pratade om just då. Var i alla fall av non-intervention-typ.

"Finally, Brian McClintic shares one of his favorite wines, a natural wine from Fleurie in Beaujolais by Jean-Louis Dutraive . This is a sommelier’s wine. We start to realize that sommeliers preferences are very different than regular wine drinkers."

http://winefolly.com/update/somm-into-the-bottle-film/
 
Blir ju nyfiken på Bdxn Chateau des Annereaux 2010. Kanske värt att köpa en låda även om man normalt kanske inte hade varit intresserad av den prisklassen. Förstår ju att det aldrig kommer att bli ett ”Stort” vin men kan ju bjuda på bra upplevelser i alla fall om den får mogna lite till. Kul!
 

Micael J

Vinintresserad ölnörd
Blir ju nyfiken på Bdxn Chateau des Annereaux 2010. Kanske värt att köpa en låda även om man normalt kanske inte hade varit intresserad av den prisklassen. Förstår ju att det aldrig kommer att bli ett ”Stort” vin men kan ju bjuda på bra upplevelser i alla fall om den får mogna lite till. Kul!
Tänk på att det är halvbutelj dock. Så det är inte ett vin i superbudget-klassen heller även om det kanske inte heller är ett stort prestigevin.
 
Toppen