Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Små partier 4 november 2016

Elvis

Medlem
Roederer BdB 2010 ? Vad säger forumets bubbelexperter? Bra år för Chardonnay?

2010 blir nog inget stort år i Champagne men Roederer BdB görs i liten produktion och är alltid intressant. "Vår bäst bevarade hemlighet", som amerikanske importören av Roederer sa till mig. Den behöver ofta några års lagring för att komma till sin rätt.
 

magnum

Epernay, Frankrike
2010 blir nog inget stort år i Champagne men Roederer BdB görs i liten produktion och är alltid intressant. "Vår bäst bevarade hemlighet", som amerikanske importören av Roederer sa till mig. Den behöver ofta några års lagring för att komma till sin rätt.
Inget stort år men det kommer/kommit garanterat några ¨stora¨ Champagner:)
 

Elvis

Medlem
Har du redan en ide om någon (kommande) 2010:a som bör va på topp typ på 18/20-årsdagarna?

Det "vanliga" gänget: Vilmart Coeur de Cuvée, Pierre Peters Les Chetillons och Clos des Goisses. Sedan är frågan hur storhus-prestigerna kommer att bli. Jag köper nog de som släpps och håller tummarna.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tacksamt att grabben är -08 (Damien Hugot) och -13 ska ju vara lovande (dottern)
Bra planering med barnafödandet att tajma två toppår i Champagne. Jag fick min första -13 så det kommer bli en tung årgång på Champagnefronten.
Räknar förstås med att @Cavisten Vinhandel ordnar en speciell allokering med magnum -13 till oss småbarnsföräldrar :)
 
Tack för förtroendet med D.Hugot -08 !
Det kommer Millésime från -13 också så småningom men först står -12 på tur som kommer att släppas ngn gång under andra delen av 2017.
Jag gjorde ju nått jättedumt idag... Jag provade -08:an. Och bjöd grannarna. Hoppas det finns några flaskor kvar, för jag behöver fler
 

kayaker

Cyklist
Lite för bra för att bara slumpen ska spelat in.
Hur gör ni? Kollar ni av i början på året hur skörden verkar?
Hmmmm 2010 verkar bli magiskt, lets go gumman! ;)
Hur bra koll på årgången hinner man få innan slutet av mars? Lite väl små marginaler också. ;)
 

Cavisten Vinhandel

Leverantör
Räknar förstås med att @Cavisten Vinhandel ordnar en speciell allokering med magnum -13 till oss småbarnsföräldrar :)
Får tyvärr göra dig besviken vg -13 på magnum (och -12) men tror att det blir en del magnum fr.o.m -15. Skall kolla för säkerhets skull med Damien.
Det kommer dock vanlig N/V på magnum kontinuerligt med bas från dessa år (runt 70% är från det året). Just nu är den N/V på magnum (Nr 77686) som vi har på BS med bas från 2008 (ca. 75%) och den är i väldigt bra form nu tycker jag. (degorgerad Junit 2015 och 7g/l dosage).
 

Cavisten Vinhandel

Leverantör
Jag gjorde ju nått jättedumt idag... Jag provade -08:an. Och bjöd grannarna. Hoppas det finns några flaskor kvar, för jag behöver fler
Låter som att du gillade den:).
Det finns kvar på BS @danryd.
Med nuvarande takt på försäljningen så räcker det några månader. 2006 däremot är det mindre kvar av och osäkert om vi får loss mer av dessa två årgångar då Damien bara gör ca 3000fl/år av den.
 
Toppen