Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Småpartier 9 juni 2017

Skrutt

Medlem
Förr lades ju inte ordern förrän den butik man valt som uthämtningsställe gjorde sina beställningar från centrallagret.
Det är så fortfarande när du beställer från Beställningssortimentet, att du är beroende av när butiken skickar en order till leverantören (ej till ett centrallager). Men detta är Små partier så då finns ett centralt lager som Systembolaget självt företräder med ganska pålitligt lagersaldo att beställa från. Vad som är vad syns på lite olika sätt:
* Beställningssortimentets drycker har inga smakklockor utan istället texten "Drycken saluförs av leverantör..."
* Inget webbsaldo anges heller när man klickar på "Går drycken att beställa?" eller när man tittar i sin beställningslista. Istället förklaras att saldot är känt endast för beställningssortimentets leverantör.
* Leveranstiden anges per default till 6 eller 8 dagar för beställningssortimentets drycker. För det fasta sortimentet och små partier är motsvarande siffra 4 dagar.
* Beställningssortimentets varor finns nästan aldrig i någon butik - endast om någon skulle ha beställt dem till butik och sedan struntat i att hämta ut dem.

Har man framgångsrikt beställt från Små partier kan man alltså känna sig rätt säker. Men givetvis kan allt hända, t.ex. stölder.
 

Ekdahl

Medlem
Det är så fortfarande när du beställer från Beställningssortimentet, att du är beroende av när butiken skickar en order till leverantören (ej till ett centrallager).
Jag är inte så säker på att det fungerar så. Hade en beställning från beställningssortimentet för ett tag sedan där jag ringde till min SB-butik för att skynda på, men de hävdade med bestämdhet (fick prata med flera personer inkl butikschefen) att ordern går direkt till leverantören utan deras inblandning.
 

Skrutt

Medlem
Jag är inte så säker på att det fungerar så. Hade en beställning från beställningssortimentet för ett tag sedan där jag ringde till min SB-butik för att skynda på, men de hävdade med bestämdhet (fick prata med flera personer inkl butikschefen) att ordern går direkt till leverantören utan deras inblandning.
Är det så, så är det ett nytt förfarande. Du tror inte butikschefen menade att när de väl skickat ordern är det inte upp till butiken?
 

Carlsson

Medlem
7 flaskor Dönnhoff. Jag är nöjd. Hade gärna köpt lite Zinfandel från Seghesio att lägga undan några år, men nästa inköp blir semestervin.
 

Ekdahl

Medlem
Är det så, så är det ett nytt förfarande. Du tror inte butikschefen menade att när de väl skickat ordern är det inte upp till butiken?
Absolut inte. Men måste också erkänna att jag inte har högsta förtroende för personalen på mitt lokala bolag.
 

Skrutt

Medlem
Absolut inte. Men måste också erkänna att jag inte har högsta förtroende för personalen på mitt lokala bolag.
Jag tror i alla fall inte att jag har drömt de gånger när annan Systemetpersonal beskrivit precis motsatsen. Någon gång har en schysst butikschef även beställt på stört åt mig ur BS när vi visste att åtgången skulle bli strykande.
 

Ekdahl

Medlem
Jag tror i alla fall inte att jag har drömt de gånger när annan Systemetpersonal beskrivit precis motsatsen. Någon gång har en schysst butikschef även beställt på stört åt mig ur BS när vi visste att åtgången skulle bli strykande.
Vore befriande om någon med handfast fakta kunde komma till räddning här, känns konstigt att vi på detta forum inte har järnkoll på detta. @ChristianB ?
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vore befriande om någon med handfast fakta kunde komma till räddning här, känns konstigt att vi på detta forum inte har järnkoll på detta. @ChristianB ?

Kopierar in ett äldre inlägg här, från 16 december 2016.

Jag mailade systembolaget för att ta reda på hur det hänger ihop med deras beställningar, och för att reda ut om vi som kunder blir påverkade av olika beställningsdagar eller inte.

Se konversation nedan:
"Hej,

Jag har på ryktesvägar hört att de beställningar jag gör på er hemsida, exempelvis från beställningssortimentet, fastnar i era butiker.
Stämmer det att olika butiker har olika beställningsdagar? Är det då bättre att välja att hämta sina viner från en butik som har fler beställningsdagar per vecka?

Exempelvis: Jag beställer en flaska vin på en onsdag och att hämta ut i er butik "Bromma Blocks".
Bromma Blocks har kanske beställningsdagar på måndagar.
Kommer min beställning då att ligga öppen tills måndag, innan butiken skickar den vidare till leverantören?

Eller är det här helt fel? Skickas beställningarna som jag gör på hemsidan direkt till leverantören som sedan kan packa dem i den ordningen som de beställs? Att den som beställer vinet först, får vinet först?

Eller är det olika system mellan websläpp, små partier och beställningssortimentet?

Med vänliga hälsningar,
Tomas"
Svar från systembolaget:
"Hej Tomas. Tack för ditt mejl.

Det stämmer att olika butiker har olika beställningsdagar, olika leveransdagar, olika leveransscheman och leveranser olika ofta, ja. Mindre butiker med mindre varor i omlopp behöver inte ha lika mycket som större osv.

I de allra flesta fall så går din lagda order iväg direkt till aktuell distributör (som leverantören valt att samarbeta med vad gäller leveransen ut till våra olika butiker); inom 10-15 minuter, som max. Enstaka distributörer (främst de för bryggerierna t ex) utgår från butikernas orderscheman. Då går ordern i väg i samband med när den distributören har så kallad orderstoppstid för just den butiken. Vad gäller större butiker brukar det inte vara avgörande, men ibland, för vissa mindre, så kan det spela in; dock bara vid så kallade problemprodukter, där väldigt många kunder beställer på kort tid och det finns begränsade antal flaskor.

Och i de allra flesta fall berör det sällan den typen av distributörer, eftersom det (heta släpp i beställningssortimentet) främst gäller whisky och vissa vinsorter och aldrig öl från våra stora bryggerier. Med få undantag.

Vi kommunicerar förstås till distributörerna att de ska hantera alla ordrar de får in (som går från oss i tidsordning; alltså de allra flesta) i just tidsordning, men mer kontroll över det än så har vi inte, eftersom beställningssortimentsvaror ligger hos leverantören/distributören och vi ser dem först när de anländer till våra butiker.

Det är olika för våra inköpta produkter, dvs webbsläpp och Små Partier; de ligger på våra depåer och beställs via webblanseringsbokningen på hemsidan eller via webbsaldot/våra butiker och skickas ut därifrån. Där har vi exakt koll och exakt tidsordning och ordrarna kommer in direkt.

En bättre lösning för beställningsvarorna är på väg in nu efter årsskiftet, för vi är förstås medvetna om problematiken som kan uppstå där.

Trevlig fredag!"
 

ChristianB

DipWSET
Vore befriande om någon med handfast fakta kunde komma till räddning här, känns konstigt att vi på detta forum inte har järnkoll på detta. @ChristianB ?
Det känns som att det kan bli lite hur som helst ibland, men som jag märkt av det så finns det två varianter: När vi skickar beställningen direkt från butiken så går ordern direkt till leverantören men den kommer å andra sidan inte förrän tidigast två dagar senare, vilket betyder att man måste lägga in ordern före leverantörens stopptid den dagen. Läggs beställningen efter stopptiden så kommer det per automatik innebära minst en, antagligen flera, dagars tillägg. Leverantören ska alltid ha minst två dagar för att packa och skicka ut varorna. Samma sak är det för varudepån, dvs minst två dagar.

För beställningar på webben är det nog enklast att utgå från Tomas inlägg här ovan; personligen känner jag mig alltid lite tryggare när jag beställer direkt på jobbet, men någon större skillnad är det kanske inte.

Ett par saker kan vara bra att tänka på inför vissa perioder:
Högsäsongsveckor! Det kan ta flera dagar att hantera en beställning när den väl kommer till butiken, för det är sådana volymer att det inte går att plocka alla på en och samma dag.
Sommarvikarier hos leverantörerna; det skickas titt som tätt fel varor, ibland skickas inga och ibland är de slut trots att det står att de ska finnas på webben. Ha det i åtanke när ni hämtar ut grejerna på SB. ;)
 

Bastardo

Medlem
Ny på forumet.

För mig blir det några av denna:
Brunello di Montalcino Ciacci Piccolomini.

Recensioner, synpunkter eller allmänt tyckande emottages.
Du har valt ett bra vin. Har läst och sökt oerhört många recensioner av just nämnda vinet och det verkar höra till bland de allra bästa för pengarna. Men om du har tålamod och möjlighet så försök lagra alla fall några flaskor minst fem år. Just nu kan de upplevas lite ”vresiga”. Alternativet är naturligtvis att lufta vinet mycket rejält. Men inte ens en sådan behandling är samma sak, som att vänta ut tills vinet mognar en aning.
(Har själv gett upp Brunello just därför att de smakar inte så himla gott när vinerna är inte i rätt fas. :) Och föredrar mest vinerna i segmentet Kryddigt & Mustigt)
P.S. Kom ihåg att det var inte så jättelänge sen man fick lagra finare viner minst 50 år innan de var drickbara! Och dit vill man inte tillbaka.
 
Last edited:
Toppen