Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stil på champagner

Ska man gå vidare med detta?


  • Total voters
    36

Christer J

Medlem
På en föreläsning på champagnekursen såg jag nyss en figur som skulle visa på olika typer av profil på champagner, olika husstilar och odlarprofiler baserade på numeriska värden som visade på andelen ekfatsanvändning, andel reservviner, ålder på reservviner, malo, druvsammansättning, dosage, oxidativ/reduktiv, tid på jäst etc.
Man kan ju infoga fler faktorer som man tycker/tror påverkar vinet som man har i glaset.
Hursomhelst så gjorde jag nu då några egna.
Jag gjorde två figurer (radar chart), en för bollinger special cuvee (ska vara mer oxidativ stil med stor andel reservviner och högre ålder på reservvinet och alltid malo etc) och en för Moet Imperial NV (ska vara mer reduktiv stil med mindre andel reservviner och bara 1-3 år gamla reservviner, full malo, 7-9g/l dosage, ingen ek, Pinot dominant) för att se huruvida figurerna särskiljer sig pga skillnader i husstil. Skalor godtyckliga och subjektiva, dessa siffror lånade från föredragshållaren som fått de flesta siffror från Chef du cave eller tagit från andra källor.
Men jag tänkte ändå att dessa "profiler" kan visa på vilka stilar man gillar, gillar man Bollinger så kan man ju se vilka andra viner som har liknande profil etc etc. Tänkte göra en figur också för reduktiva stilar som Ruinart/Laurent-Perrier/Taittinger som inte använder ek och är chardonnaydrivna. Borde bli en helt annan profil.

Jag tänkte göra en app.
Vad tror ni, man får ju fixa till lite och uppdatera för varje vin och år?

Se här exempel gjorda nu i excel.
Först Bollinger och sedan Moet Imperial NV.

upload_2019-2-11_22-46-28.png


upload_2019-2-11_22-47-2.png




Så kan det gå om man inget annat vettigt har för sig :)
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
På en föreläsning på champagnekursen såg jag nyss en figur som skulle visa på olika typer av profil på champagner, olika husstilar och odlarprofiler baserade på numeriska värden som visade på andelen ekfatsanvändning, andel reservviner, ålder på reservviner, malo, druvsammansättning, dosage, oxidativ/reduktiv, tid på jäst etc.
Man kan ju infoga fler faktorer som man tycker/tror påverkar vinet som man har i glaset.
Hursomhelst så gjorde jag nu då några egna.
Jag gjorde två figurer (radar chart), en för bollinger special cuvee (ska vara mer oxidativ stil med stor andel reservviner och högre ålder på reservvinet och alltid malo etc) och en för Moet Imperial NV (ska vara mer reduktiv stil med mindre andel reservviner men äldre än Bollinger) för att se huruvida figurerna särskiljer sig pga skillnader i husstil. Skalor godtyckliga och subjektiva, dessa siffror lånade från föredragshållaren som fått de flesta siffror från Chef du cave eller tagit från andra källor.
Men jag tänkte ändå att dessa "profiler" kan visa på vilka stilar man gillar, gillar man Bollinger så kan man ju se vilka andra viner som har liknande profil etc etc.
Jag tänkte göra en app.
Vad tror ni, man får ju fixa till lite och uppdatera för varje vin och år?

Se här exempel gjorda nu i excel.
Först Bollinger och sedan Moet Imperial NV.

Visa bifogad bild 15797


Visa bifogad bild 15798

Så kan det gå om man inget annat vettigt har för sig :)
Underbart nördigt!

Skulle vara kul att bara få radardiagrammen och sedan gissa vin.:)

Funderar på en variabel till som vi diskuterat. "Terroir" max = 5 motsvarar då ett clos-vin och 0 druvor från hela champagne. Det finns ju rena BdB från bara en plätt och andra BdB från hela champagne. Att få fram datan är en annan fråga...

Varför blir inte Ch+PM+PN = 5 i diagrammen?

Eller representerar Ch, PM och PN i diagrammen just stilen på vinet ("terroir") snarare än druvsammansättningen?


Lysande!
-Motsvarigheten till GAL-TAN-skalan i Champagne...

:D:p

MOET-DÅMACP-skalan kallas den för. Där traditionalisterna ligger på MOET-halvan.
 
Trådskapare
Christer J

Christer J

Medlem
Laurent-Perrier La Cuvee Brut
upload_2019-2-11_23-30-52.png


Så man kan ju lägga olika profiler på varandra i samma figur för att se var skillnader och likheter finns. Men MAC-versionen av Excel verkar inte vara fullt utrustad på den punkten. Bättre i morgon på en hederlig PC.
 
Last edited:
Trådskapare
Christer J

Christer J

Medlem
Underbart nördigt!

Skulle vara kul att bara få radardiagrammen och sedan gissa vin.:)

Funderar på en variabel till som vi diskuterat. "Terroir" max = 5 motsvarar då ett clos-vin och 0 druvor från hela champagne. Det finns ju rena BdB från bara en plätt och andra BdB från hela champagne. Att få fram datan är en annan fråga...

Varför blir inte Ch+PM+PN = 5 i diagrammen?

Eller representerar Ch, PM och PN i diagrammen just stilen på vinet ("terroir") snarare än druvsammansättningen?




:D:p

MOET-DÅMACP-skalan kallas den för. Där traditionalisterna ligger på MOET-halvan.
Absolut terroir på något sätt!
Denna skala som de använder görs om till numeriska värden, tex Laurent-Perrier som har druvsammansättning 50% chardonnay, 35% pinot noir och 15% meunier blir i denna skala 3, 2, 1 respektive.

Så här har de fått ihop det skalmässigt:
upload_2019-2-11_23-17-15.png


Går det att läsa?
Du kan få excel-filen.
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Absolut terroir på något sätt!
Denna skala som de använder görs om till "subjektiva" numeriska värden, tex Laurent-Perrier som har druvsammansättning 50% chardonnay, 35% pinot noir och 15% meunier blir i denna skala 3, 2, 1 respektive.

Så här har de fått ihop det skalmässigt:
Visa bifogad bild 15802

Går det att läsa?
Du kan få excel-filen.

Ok då förstår jag. Misstänkte något sådant. Jag kan tydligen inte räkna streck heller. Fick det först till 6 och räknade om till 5...:rolleyes:
 
Trådskapare
Christer J

Christer J

Medlem
Så om man gör en profil för vinerna från Selosse (påminner mig om en tråd där man efterfrågade viner/vinmakare som liknar Selosse i upplevelsen) så kan man jämföra de profilerna med andra odlares (som antagligen är billigare) profiler och liknar de varandra så kanske de smakar approximativt lika. Så kan man få mer Selosse för pengarna :)
 
Trådskapare
Christer J

Christer J

Medlem
Det vore intessant om man på nåt sätt kan få tips (automatiskt eller manuellt) på vad man borde gilla baserat på vad man tidigare gillat.
Ja, det är så jag tänker. Man kan tex ange någon NV (för de är de jag tänker försöka samla in data på) som man gillar och då få en lista på andra NV med liknande profil avseende de parametrar som finns.
Detta är ju i sin linda så alla förslag och tankar är välkommna :)
Jag tänker göra ett försök med att involvera vinmakarna på så sätt att de får fylla i de data som behövs för varje NV varje år :)
Jag har svårt att tänka ut om det kan vara intressant för dem eller inte men man kan ju prova i alla fall. Om det innebär merförsäljning så borde det ju vara intressant! Affärsstrategier inte min starka sida.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Några vanliga och intressanta NV som du kan lägga till:

André Clouet Grande Réserve Brut
F. Bergeronneau-Marion Grande Réserve
Gosset Grande Réserve Brut
Louis Roederer Brut Premier
Pol Roger Brut Réserve
Pierre Péters Cuvée de Réserve
Lanson Black Label Brut
Lombard Extra Brut
Nicolas Feuillatte Brut Réserve
AR Lenoble Grand Cru Chouilly Blanc de Blancs Brut
Barons de Rothschild Brut
Charles Heidsieck Brut Réserve
Deutz Brut Classic
Diebolt-Vallois Prestige Brut

Listan kan göras lång.. Lycka till! :D:p
 

john b

Medlem
Ja, det är så jag tänker. Man kan tex ange någon NV (för de är de jag tänker försöka samla in data på) som man gillar och då få en lista på andra NV med liknande profil avseende de parametrar som finns.
Detta är ju i sin linda så alla förslag och tankar är välkommna :)
Jag tänker göra ett försök med att involvera vinmakarna på så sätt att de får fylla i de data som behövs för varje NV varje år :)
Jag har svårt att tänka ut om det kan vara intressant för dem eller inte men man kan ju prova i alla fall. Om det innebär merförsäljning så borde det ju vara intressant! Affärsstrategier inte min starka sida.

Kräng idén/konceptet till cellartracker eller vivino.
 
Toppen