Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

jrick

Medlem
Mitt hopp om att hitta någon mer information om denna hemsida börjar sakta men säkert att försvinna.
De producenter och flaskor jag själv har kommit fram till att jag vill prova är följande;

Tahbilk The Tower(2159)
Greenstone (90118)
Giant Step Pinot Noir (99098)
Stella Bella (71333)
Heartland (88287)
Jim Barry (90149)
Paracombe (90241)

Något mer?
Något från Mac Forbes kanske? Har inte provat själv men är sugen.http://www.wineanorak.com/macforbes.htm
 

jrick

Medlem
En Syrah för 281:- verkar vara det billigaste, men ja. Det blir väl som @Bearman sa nyss.
Jag får unna mig 1-2 dyrare vid varje köp och se om min ekonomi håller med att det känns som ett bra val i framtiden. Skynda långsamt heter det va? ;)

Jag respekterar att du tycker att det är dyrt men strikt talat nämnde du faktiskt inget om vad det fick kosta.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag respekterar att du tycker att det är dyrt men strikt talat nämnde du faktiskt inget om vad det fick kosta.

Nej det stämmer, och det finns en poäng med det. Mest för min skull. För om jag får rekommendationer i olika prisintervallet så har jag någonting att sukta efter, även om jag kanske tycker att det egentligen är för dyrt.

Men samtidigt tycker jag att vin är världens bästa dryck, och att det bara är en tidsfråga tills att jag har fått ett ännu bredare register och förståelse för hur mycket bra som finns där ute, som jag i dagsläget går omedveten om.

Så jag tackar och bockar för tipset!
Jag kommer inte att springa till bolaget och köpa alla viner från producenten du nämner på en gång, men det kanske kan bli ett vin varannan månad. :)

Jag vill också prova en Winston Churchill 02 någon gång! Men jag vill inte köpa den :p.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det är mycket enklare (och ofta roligare!) att gå ihop några stycken för en flaska! ;) Vi är ju några som bor i Sthlms-området och jag kan på rak arm tänka mig att @Daniel B också är intresserad...

Ja! Klart en bra idé. Även om min kunskap inom Champagne nästan är lika med noll så vore det säkert en rolig erfarenhet att ha testat någonting som jag antar att man får klassa som toppchampagne(?).
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Nej det stämmer, och det finns en poäng med det. Mest för min skull. För om jag får rekommendationer i olika prisintervallet så har jag någonting att sukta efter, även om jag kanske tycker att det egentligen är för dyrt.

Men samtidigt tycker jag att vin är världens bästa dryck, och att det bara är en tidsfråga tills att jag har fått ett ännu bredare register och förståelse för hur mycket bra som finns där ute, som jag i dagsläget går omedveten om.

Så jag tackar och bockar för tipset!
Jag kommer inte att springa till bolaget och köpa alla viner från producenten du nämner på en gång, men det kanske kan bli ett vin varannan månad. :)

Jag vill också prova en Winston Churchill 02 någon gång! Men jag vill inte köpa den :p.

Klart du skall köpa en flaska, inget som du kommer att ångra...
 

ChristianB

DipWSET
Ja! Klart en bra idé. Även om min kunskap inom Champagne nästan är lika med noll så vore det säkert en rolig erfarenhet att ha testat någonting som jag antar att man får klassa som toppchampagne(?).
Äh, är vi bara några stycken så kan vi ju köra en champagne-provning med lite tema "Noll till hundra", blindprovning med typ fem flaskor eller så och då inkludera Churchill-02! :)
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Absolut. Bara handpenningen till lägenheten som jag inte hinner få ihop om jag inte håller mig till en strikt sparbudget. :rolleyes:

Edit: Du kanske inte menade Winston Churchill?

Det gjorde jag.. Om vi kör en BYOB i Stockholm, så lovar jag att jag tar en med mig;)

Det är lite dåligt drag i Stockholm av någon anledning. Jag vet inte varför, kanske finns det för många bra vinbarer i storstan.

Jag bor ute i Nacka och har ganska stor uteplats (under tak), får säkert plats med 10-20 personer. Om det finns intresse för att dricka bra viner, så kan vi prova Winston då :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det gjorde jag.. Om vi kör en BYOB i Stockholm, så lovar jag att jag tar en med mig;)

Det är lite dåligt drag i Stockholm av någon anledning. Jag vet inte varför, kanske finns det för många bra vinbarer i storstan.

Jag bor ute i Nacka och har ganska stor uteplats (under tak), får säkert plats med 10-20 personer. Om det finns intresse för att dricka bra viner, så kan vi prova Winston då :)

Vi borde absolut kunna få ihop en träff i Stockholm! Jag vet med säkerhet att @ChristianB och @Daniel B bor i Sthlm.

Jag bor i Västerort, men kan röra mig centralt!
 

ChristianB

DipWSET
Det gjorde jag.. Om vi kör en BYOB i Stockholm, så lovar jag att jag tar en med mig;)

Det är lite dåligt drag i Stockholm av någon anledning. Jag vet inte varför, kanske finns det för många bra vinbarer i storstan.

Jag bor ute i Nacka och har ganska stor uteplats (under tak), får säkert plats med 10-20 personer. Om det finns intresse för att dricka bra viner, så kan vi prova Winston då :)
Låter som en kanonkväll nu när sommaren har kommit! :) Jag missade förra vinkvällen vi körde här i stan pga lite personliga bitar, så jag ser fram emot en ny chans att dricka gott i bra sällskap! Bor i Västerort precis som @Deppodi men det finns ju kommunikation i Sthlm i alla fall! Det kanske kan vara något att styra upp mot juli-aug?
 

kayaker

Cyklist
Just nu tittar jag på Australienska viner. Har gjort en lista på vilka artiklar som systembolaget har i sitt sortiment, och efter det har jag jämfört vilka årgångar som var bra i Australien (enligt parker).

Nu undrar jag vad ni säger om denna hemsida?
http://vinkatten.se/land/australien
Inte mycket intressant i den listan. Bland de lite intressanta producenterna på SB finns just nu:
  • By Farr
  • Mac Forbes
  • Langmeil
  • Henschke
  • Vasse Felix
  • Mitolo
Viner i lite olika stilar där du borde kunna hitta en del saker du gillar.
 

kayaker

Cyklist
Låter som en kanonkväll nu när sommaren har kommit! :) Jag missade förra vinkvällen vi körde här i stan pga lite personliga bitar, så jag ser fram emot en ny chans att dricka gott i bra sällskap! Bor i Västerort precis som @Deppodi men det finns ju kommunikation i Sthlm i alla fall! Det kanske kan vara något att styra upp mot juli-aug?
Jag är nog också intresserad. Jag bor i Bromma.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Låter inte alls omöjligt att få ihop en provning ;). Vi behöver bara bestämma plats och dag? Jag kommer inte att vara i Stockholm på hela Juli. Men gärna att vi kör en provning i Augusti (om ni kam hålla er så länge!).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mitt hopp om att hitta någon mer information om denna hemsida börjar sakta men säkert att försvinna.
De producenter och flaskor jag själv har kommit fram till att jag vill prova är följande;

Tahbilk The Tower(2159)
Greenstone (90118)
Giant Step Pinot Noir (99098)
Stella Bella (71333)
Heartland (88287)
Jim Barry (90149)
Paracombe (90241)

Något mer?
Provade en riktigt trevlig cab från Australien igår: 2012 Jacob's Creek Reserve Cabernet Sauvignon. En balanserad och lagom fruktig historia med bra druvtypicitet och charm. Klar köprekommendation för ett pris strax över hundralappen. Ca 87p utan tvekan, kanske någon pinne mer om jag hade provat det utan prislappen framför mig. ;)
 
Toppen