Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag fick en leverans av Franska Vinkompaniet för inte så länge sen och kom på att de har några trevliga och mogna Châteauneuf du pape's i sortimentet. Télégraphe har de 2000, 2005, 2007 och 2009 av och hittade en Beaucastel från 2006 också. har själv druckit Télégraphen från 2005 och den var väldigt god. Inte gratis men ligger runt halva er budget.
Var på en vertikal med Beaucastel för inte så länge sedan. Det var helt klart att det var vinerna från 90-talet som levererade, även till synes svaga årgångar, medan de från 2000-talet fortfarande behöver mycket tid. Men Télégraphe är kanske snabbare?
 

LarsW

Medlem
Var på en vertikal med Beaucastel för inte så länge sedan. Det var helt klart att det var vinerna från 90-talet som levererade, även till synes svaga årgångar, medan de från 2000-talet fortfarande behöver mycket tid. Men Télégraphe är kanske snabbare?
Kan inte svara på denna fråga dessvärre. Har druckit avgjort mer av Télégraphe än Beaucastel. Och Beaucastel bara när den varit bortåt, eller över, 20 år i ålder från min fars samling.
Telegrahpe 2005 förra året var som sagt väldigt god men behövde några timmars dekantering.
Kollar man CT så verkar den generella åsikten vara att 2000 är drickfärdig nu.

Min högst personliga åsikt är att Beaucastel är något tyngre och maffigare vin än Télégraphe... men ingen av vinerna kan ju någonsin betecknas som lätta.:p
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Någon som beställt Palmer på magnum nyligen och lyckats få årgång 2008?

-Snackade med mitt lokala bolag efter att det diskuterats här och deras svar var att om man beställer enstaka flaskor går det från bolagets lager och då är det årgång 2005 som gäller.
Beställer man däremot låda skall det gå från direkt från leverantören och då blir årgången 2008.
Allt detta i teorin, någon som provat i verkligheten?
 

Kevin L

Medlem
Ska hämta ut en beställning på
clos d'agon 'amic' tinto 2015 #76474

Peter Sisseck har finger med i produktionen där så kan nog bli gott.
Tänkte som tips till dig @Jonas Sand (Vet inte hur jag taggar) ett vin
som du kan följa ett tag.
 
Last edited by a moderator:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ska hämta ut en beställning på
clos d'agon 'amic' tinto 2015 #76474

Peter Sisseck har finger med i produktionen där så kan nog bli gott.
Tänkte som tips till dig @Jonas Sand (Vet inte hur jag taggar) ett vin
som du kan följa ett tag.

Gör ett @ och skriv Jonas så kommer namnet upp per automatik efter några sekunder. Då är det bara att trycka på namnet. Jag ändrade inlägget åt dig och pingade Jonas.
 

Zingo

Medlem
Vill utforska lite röda Tannatviner från Uruguay, någon som har tips/inköpsställen på dessa? Hittar bara 2 på bolis.
 

Stenberg

Medlem
-Någon som beställt Palmer på magnum nyligen och lyckats få årgång 2008?

-Snackade med mitt lokala bolag efter att det diskuterats här och deras svar var att om man beställer enstaka flaskor går det från bolagets lager och då är det årgång 2005 som gäller.
Beställer man däremot låda skall det gå från direkt från leverantören och då blir årgången 2008.
Allt detta i teorin, någon som provat i verkligheten?
Beställ en "provlåda" så delar vi. :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Någon som beställt Palmer på magnum nyligen och lyckats få årgång 2008?

-Snackade med mitt lokala bolag efter att det diskuterats här och deras svar var att om man beställer enstaka flaskor går det från bolagets lager och då är det årgång 2005 som gäller.
Beställer man däremot låda skall det gå från direkt från leverantören och då blir årgången 2008.
Allt detta i teorin, någon som provat i verkligheten?
Tar tillfället i akt och svarar på min egen fråga;
Turistade runt lite i Oenoforos växel och fick tillslut prata med inköpsavdelningen och de enda de kunde bekräfta var att de "kunde se i datan" att det var årgång 2005 de hade på lager.
Provade sedan med följdfrågor om när det kunde bli ett årgångsbyte och när man kunde tänka sig få köpa årgång 2008? Svaret var en motfråga om varför jag frågade om årgång och sedan vidarekoppling till någon som kanske visste...
Efter ännu lite vidarekopplingar kunde konstateras att ingen viste något om kommande årgångar, de närmaste jag kom ett svar var att inköpschefen kanske visste men att han inte var tillgänglig.

Tror kanske inte Oenoforos har så stort fokus på årgångar, de verkade i alla fall tycka det var väldigt märkligt att jag frågade.
Min gissning är väl att det blir årgångsbyte när de sålt slut på 2005 men vilken årgång som kommer därefter är höjt i dunkel... Vill man således vara säker på att få tag på 2008an på magnum gör man nog klokast i att besöka den fria marknaden utanför monopolet.
 
Tror kanske inte Oenoforos har så stort fokus på årgångar, de verkade i alla fall tycka det var väldigt märkligt att jag frågade.
Min gissning är väl att det blir årgångsbyte när de sålt slut på 2005 men vilken årgång som kommer därefter är höjt i dunkel... Vill man således vara säker på att få tag på 2008an på magnum gör man nog klokast i att besöka den fria marknaden utanför monopolet.
Vilken inställning hos Oenoforos. Trist att de har hittat en produkt som faktiskt är bra, kunde de inte hållt sig till ful-boxar
 

MartinE

Medlem
Tror kanske inte Oenoforos har så stort fokus på årgångar, de verkade i alla fall tycka det var väldigt märkligt att jag frågade.
Jag blir inte förvånad. Jag har tidigare kommunicerat med Oenoforos angående årgångar i Palmers viner och fått förvirrade och direkt felaktiga svar. Ambitionsnivån verkar tyvärr inte vara så hög på den firman.

Vill man således vara säker på att få tag på 2008an på magnum gör man nog klokast i att besöka den fria marknaden utanför monopolet.
Jag tror i o f s inte man behöver ha särskilt bråttom, vare sig med själva inköpen eller konsumtionen av Palmer 2008 på magnum! :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag blir inte förvånad. Jag har tidigare kommunicerat med Oenoforos angående årgångar i Palmers viner och fått förvirrade och direkt felaktiga svar. Ambitionsnivån verkar tyvärr inte vara så hög på den firman.


Jag tror i o f s inte man behöver ha särskilt bråttom, vare sig med själva inköpen eller konsumtionen av Palmer 2008 på magnum! :)
-Mest att jag verkligen gillade deras 2008 på halvmagnum så jag tänker bunkra upp ordentligt om jag får en chans att köpa den på magnum. Känns som det kommer vara ett kap.
(Det ingår förövrigt i min nya strategi att försöka undvika småflaskor, champagne SKALL drickas på magnum) :D

Kan tilläggas att jag normalt inte köper Palmer men blev impad av nollåttan...
 

MartinE

Medlem
-Mest att jag verkligen gillade deras 2008 på halvmagnum så jag tänker bunkra upp ordentligt om jag får en chans att köpa den på magnum. Känns som det kommer vara ett kap.
Det är tveklöst ett riktigt bra köp! Men tror mig – du kommer garanterat få chans att köpa alla flaskor du vill ha! :)

(Det ingår förövrigt i min nya strategi att försöka undvika småflaskor, champagne SKALL drickas på magnum) :D
Jag håller egentligen med. Varje gång man tömmer en magnum säger man samma sak – man borde bara dricka champagne på magnum! Men de där halvmagnumflaskorna är ju så praktiska! ;)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
I väntan på Palmer kan man ju alltid köpa på sig lite Paul Bara på Magnum :) 07 0ch 08 lockar sannerligen till inköp.
Ha ha, ironiskt nog såg jag mailet om PB 08 på mag precis efter jag ojjat mig över Palmer så den beställningen behövde inte mycket betänketid :)

Hade förövrigt precis filosoferat lite om att det var lite skönt att den värsta nollåtta-hetsen är över...
-Så börjar alla släppa nollåtta på magnum... Och när det börjar lugna ner sig kommer prestigerna...
Får hoppas på ett par riktigt dåliga år i Champagne framöver så plånboken får hämta sig lite :)
 
M

Mouton

Ha ha, ironiskt nog såg jag mailet om PB 08 på mag precis efter jag ojjat mig över Palmer så den beställningen behövde inte mycket betänketid :)

Hade förövrigt precis filosoferat lite om att det var lite skönt att den värsta nollåtta-hetsen är över...
-Så börjar alla släppa nollåtta på magnum... Och när det börjar lugna ner sig kommer prestigerna...
Får hoppas på ett par riktigt dåliga år i Champagne framöver så plånboken får hämta sig lite :)
Du får gärna meddela om det vart 08 på Magnum som kom.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hur menar du nu? om det var 08 av PB som kom eller pratar du Palmer?
Eller var det någon ironi som jag inte förstod?

Jag tror @Mouton syftade på palmer som du skulle beställa en testlåda av.

För att förtydliga så beställde du istället Paul Bara -08 direkt efter att franska vinlistan skickat ut sitt nyhetsbrev? :)
 
Toppen