Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Elvis

Medlem
Någon som kan rekommendera ett bra Cabernet Sauvignon? Det får gärna finnas i beställningssortimentet på SB, max 300kr.
:cigarr::D

Jag skulle precis rekommendera Franska Vinlistans Chateau Fontaine de St-Cric 2015 men ser nu att den är 100 % Merlot. Den har vi som husets röda här hemma och jag har köpt ett antal lådor de senaste åren. Den vann en Bordeaux-blindprovning som jag var med mot flera betydligt dyrare rödviner.

Inte rätt druva men för 179 kr flaskan är den inom budget i alla fall. :)
 

JonasBo

Medlem
Någon som kan rekommendera ett bra Cabernet Sauvignon? Det får gärna finnas i beställningssortimentet på SB, max 300kr.
:cigarr::D

Paul Sauer som kommer snart i TS (92941) lär vara bra. Nu är det visserligen en blend och över budget men ändå.

Det finns ju lillebrorsan, Kanonkop Estate Cabernet Sauvignon 2015, på BS. 299:- och 100% CS och är rätt trevligt vin (bara provat 2012 iofs). Jag hämtade själv ut 2015 häromdagen.
 

Trydebull

Medlem
Förra året fick jag tips om Clos Cibonne Cuvée Prestige Caroline Tibouren, ett underbart rosévin, i den här tråden. Årgång 2017 fanns då på Systembolaget (BS tror jag) och jag köpte på mig en hel del under sommaren. Nu har jag bara två flaskor kvar. Är det någon som vet om det kommer att släppas igen? Är det någon som kommer ihåg vilken importör som tog in det?

Fick ett långt och trevligt svar från Robert Rask. Clos Cibonne Cuvée Prestige Caroline 2018 släpps den 2 juni i ett antal butiker i Stockholmsområdet (dock inte PK-huset).

För den som inte vill vänta tills dess finns ”systervinet” Cuvée des Vignettes 2017 på magnum i beställningssortimentet för 699 kr. Cuvée des Vignettes är gjort på samma druvmaterial som Cuvée Caroline, dvs 60 år gamla tibouren-stockar. Skillnaden sedan är att Caroline är jäst och lagrat i tio månader på 300 liters barriquer, medan Vignettes är jäst och lagrat i ett år sous voile på 100 år gamla 5000 liters foudres. De toppar inte upp faten, vilket gör att det bildas ett florlager, som för en del viner i Jura, och för sherry.

Alltså. Det var länge sedan jag i så rask fart gått från att läsa ett inlägg på Finewines till att ha beställt en flaska. Knappt att jag hann läsa längre än "sous voile" faktiskt...

Tack för tips!

Clos Cibonne Cuvée Prestige Caroline Tibouren,
det ÄR ett riktigt bra vin! Jag har skattat 2017-utgåvan som näst bästa rosévinet jag någonsin druckit...

Stort tack för tipset @Elvis när det gäller systervinerna!
 

buteljen

Medlem
Clos Cibonne Cuvée Prestige Caroline Tibouren,
det ÄR ett riktigt bra vin! Jag har skattat 2017-utgåvan som näst bästa rosévinet jag någonsin druckit...

Stort tack för tipset @Elvis när det gäller systervinerna!
Har du skrivit fel på CT? För där scorar du just systervinet 2017 Clos Cibonne Tibouren Côtes de Provence Rosé Cuvée Spéciale des Vignettes som förmodligen det bästa du druckit? :rolleyes:. Och är det korrekt så kanske man skall dra till o köpa en magnum :)
 

Trydebull

Medlem
Har du skrivit fel på CT? För där scorar du just systervinet 2017 Clos Cibonne Tibouren Côtes de Provence Rosé Cuvée Spéciale des Vignettes som förmodligen det bästa du druckit? :rolleyes:. Och är det korrekt så kanske man skall dra till o köpa en magnum :)

Lite lätt vilseledande kanske! Men faktum är att Vina Tondonia Gran Reserva och Clos Cibonne Tibouren Côtes de Provence Rosé Cuvée Spéciale des Vignettes i stort i kan få dela på förstaplatsen... Kanske jag ändå håller VT GR ett halvt snäpp före men de ligger lååååångt från konkurrenterna - även om de i sig är väldigt olika som viner - med en gedigen komplexitet som gemensam nämnare...

Ja, jag utger mig verkligen inte för att vara någon roséexpert i övrigt, men jag slog till på tre 2016 och tre magnum... - your call:);)
 

Poussard

Medlem
Lite lätt vilseledande kanske! Men faktum är att Vina Tondonia Gran Reserva och Clos Cibonne Tibouren Côtes de Provence Rosé Cuvée Spéciale des Vignettes i stort i kan få dela på förstaplatsen... Kanske jag ändå håller VT GR ett halvt snäpp före men de ligger lååååångt från konkurrenterna - även om de i sig är väldigt olika som viner - med en gedigen komplexitet som gemensam nämnare...

Ja, jag utger mig verkligen inte för att vara någon roséexpert i övrigt, men jag slog till på tre 2016 och tre magnum... - your call:);)
Vore intressant att få höra skillnaderna och likheterna. Jag drack VT GR igår och Cibonne Caroline för ett par veckor sen. Har dock aldrig provat Vignettes.
 

buteljen

Medlem
Lite lätt vilseledande kanske! Men faktum är att Vina Tondonia Gran Reserva och Clos Cibonne Tibouren Côtes de Provence Rosé Cuvée Spéciale des Vignettes i stort i kan få dela på förstaplatsen... Kanske jag ändå håller VT GR ett halvt snäpp före men de ligger lååååångt från konkurrenterna - även om de i sig är väldigt olika som viner - med en gedigen komplexitet som gemensam nämnare...

Ja, jag utger mig verkligen inte för att vara någon roséexpert i övrigt, men jag slog till på tre 2016 och tre magnum... - your call:);)
Ok, men då har du således ingen not i CT för Clos Cibonne Cuvée Prestige Caroline Tibouren? Nyfiken på skillnaden - är Caroline mer komplex än Vignettes?
Jag slog till på två magnum :)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Ok, men då har du således ingen not i CT för Clos Cibonne Cuvée Prestige Caroline Tibouren? Nyfiken på skillnaden - är Caroline mer komplex än Vignettes?
Jag slog till på två magnum :)
Det finns ett par beskrivningar av Caroline från förra året här på forumet. Vignette har jag aldrig testat men slog till på ett trepack! Antar att den är mer åt Tondonia- hållet? Storebror (måste vara bror då den heter Marius?) i familjen är Chateau Cibon Cuvée Marius Cru Classé. Jag väntar på ett antal sådan flaskor från Lobenberg :). Caroline ska jag köpa igen när den dyker upp.
 

buteljen

Medlem
Det finns ett par beskrivningar av Caroline från förra året här på forumet. Vignette har jag aldrig testat men slog till på ett trepack! Antar att den är mer åt Tondonia- hållet? Storebror (måste vara bror då den heter Marius?) i familjen är Chateau Cibon Cuvée Marius Cru Classé. Jag väntar på ett antal sådan flaskor från Lobenberg :). Caroline ska jag köpa igen när den dyker upp.
Ok, lysande. Tack
 

Poussard

Medlem
@buteljen @petterkalle @Trydebull Som jag förstår har Vignette legat under flor i bara gamla fat och Caroline inget flor och nyare fat. Det som får mig att inte köpa Vignette rakt av är att det finns några kommentarer om att det tappat frukten men inte fått nåt istället, så om det är nåt likt en VT så kanske man bör vänta tills 2025+ på den (2016). Och vet inte om jag vill lägga 1000 kr på rosé som måste ligga så länge just nu. Men jag kan va helt ute och cykla här.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
@buteljen @petterkalle @Trydebull Som jag förstår har Vignette legat under flor i bara gamla fat och Caroline inget flor och nyare fat. Det som får mig att inte köpa Vignette rakt av är att det finns några kommentarer om att det tappat frukten men inte fått nåt istället, så om det är nåt likt en VT så kanske man bör vänta tills 2025+ på den (2016). Och vet inte om jag vill lägga 1000 kr på rosé som måste ligga så länge just nu. Men jag kan va helt ute och cykla här.
Jag har inte testat men jag är nyfiken. Drack ett par som framställts så här sist jag var i Roussillon. Klart intressanta och självklart kan de bli bättre med nåt år på rygg? Men jag tror frågan ska ställas till kungen av oxidation. Ping!@Daniel A ;)
 

aldenniklas

Medlem
Någon som kan rekommendera ett bra Cabernet Sauvignon? Det får gärna finnas i beställningssortimentet på SB, max 300kr.
:cigarr::D
Drack Louis M. Martini från Sonoma County igår, den var faktiskt fenomenalt bra och kostar bara 199 pix på bolaget:
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/louis-m-martini-653301

Gott nu och utmärkt att glömma några år!

EDIT: Kom på en till! Sydafrikanska Kleine Zalze för 149 spänn tyckte jag höll bra nivå också. Behöver dock REJÄLT med luft för att öppna sig:
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/kleine-zalze-vineyard-selection-1201901
 
Last edited:

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Paul Sauer som kommer snart i TS (92941) lär vara bra. Nu är det visserligen en blend och över budget men ändå.

Jag skulle precis rekommendera Franska Vinlistans Chateau Fontaine de St-Cric 2015 men ser nu att den är 100 % Merlot. Den har vi som husets röda här hemma och jag har köpt ett antal lådor de senaste åren. Den vann en Bordeaux-blindprovning som jag var med mot flera betydligt dyrare rödviner.

Inte rätt druva men för 179 kr flaskan är den inom budget i alla fall. :)

Det finns ju lillebrorsan, Kanonkop Estate Cabernet Sauvignon 2015, på BS. 299:- och 100% CS och är rätt trevligt vin (bara provat 2012 iofs). Jag hämtade själv ut 2015 häromdagen.

Drack Louis M. Martini från Sonoma County igår, den var faktiskt fenomenalt bra och kostar bara 199 pix på bolaget:
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/louis-m-martini-653301

Gott nu och utmärkt att glömma några år!

EDIT: Kom på en till! Sydafrikanska Kleine Zalze för 149 spänn tyckte jag höll bra nivå också. Behöver dock REJÄLT med luft för att öppna sig:
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/kleine-zalze-vineyard-selection-1201901

Tack så mycket för alla tips. Nu är det bara att vänta på leveransen. Om det är någon met som har någon cab att rekommendera så är jag idel öra :)
 
Tack så mycket för alla tips. Nu är det bara att vänta på leveransen. Om det är någon met som har någon cab att rekommendera så är jag idel öra :)
Tog på mig tankehatten och kom faktiskt på en Bordeaux för 300 kr på SB som jag tycker håller bra nivå för pengen!
Ett rejält steg upp blir det med Gaia från Grosset för 369 kr.

Några alternativ:

Loxarel i Penedes i Spanien gör ju bra bubbel för ingen peng alls. Kan deras Cabernet Sauvignon och Syrah blend för 89 kr vara lika prisvärd som bubblet? Kanske något att prova mot förebild från Australien i form av cab/shiraz från anrika firman Tahbilk, släpps nu den 12 maj för 219 kr.

Eller Cab Sauvignon och Cab Franc blends: Domaine de Baal i Libanon versus Clau de Nell från Loire?
 
Last edited:
Frågan är om denna info från SB stämmer? Det kom ju en 2016 för något år sedan som är slutsåld ...
Jag köpte och drack en 2013 Wynns Black label i början av mars detta år från SB. Skrev så här på CT:

"Still quite primary, fruit driven modern cabernet with some oak. Mostly black currants on the palate. With air, the excellent balance stands out. Right now, not so much complexity, but should cellar well for at least a decade. Good value for money also. Was really nice with some grilled, slightly spicy, strip loin steak.

Edit: Day 2 it has filled out nicely. Someone has dropped a chocolate liquor praline in the glass. The sweet&sour is more pronounced, as well as a bouquet of violets and some sweet licorice. Early days. Wait ten years. Expect it to perform slightly higher at peak maturity."
 

Trydebull

Medlem
Ok, men då har du således ingen not i CT för Clos Cibonne Cuvée Prestige Caroline Tibouren? Nyfiken på skillnaden - är Caroline mer komplex än Vignettes?
Jag slog till på två magnum :)

Jag stod med ”skogshuggarkläderna” på och skrev i några pauser i mitt anletes svett... Antingen klarar jag inte av sådant arbete längre, eller så drabbades jag av tillfälligt solsting. Men en djäkla röra blev det här - och, jag måste säga att min första tanke var att ”nu har hon allt rört ihop det...”

Men, det var ju jag som stod för röran från början till slut.

Nu var jag tvungen att gå ner och kolla min källare.

Den här flaskan:
9F0E6066-EC12-4ADA-A46A-B297C61EFAE6.jpeg

(Eller ja, en systerflaska) drack jag för ett tag sedan. Den har jag, helt felaktigt, inlagd i CT som de flaskor (i förväntat betydligt mer oxiderat snitt) som vi nu beställt.... Därmed hamnade min not även felaktigt på samma vin...

Jag drack således en av mina två Caroline.

Enligt noteringarna köpt vid en småpartilansering i maj 2019 för 249kr.

Ett gigantiskt misstag att inte köpa fler, som sagt, klart in på topp två på all-time-high-rosé för min del.

Sen är kanske inte rosé i stort en jätteattraktion hos mig, men, man kan inte bli bättre än bäst...

Föreställer mig systerflaskorna vi nu beställt, ironiskt nog, mer i stil med Tondonia Gran Reserva - minus lagringen... Oavsett - om det över huvud taget komplexitetsmäasigt är ens i närheten av något av dem - låt vara i en tredje stil - så är jag helsåld!!!

Nu måtte jag väl ha fått både vin, kommentarer, hänvisningar och (kort) omdöme rätt...
 

buteljen

Medlem
Jag stod med ”skogshuggarkläderna” på och skrev i några pauser i mitt anletes svett... Antingen klarar jag inte av sådant arbete längre, eller så drabbades jag av tillfälligt solsting. Men en djäkla röra blev det här - och, jag måste säga att min första tanke var att ”nu har hon allt rört ihop det...”

Men, det var ju jag som stod för röran från början till slut.

Nu var jag tvungen att gå ner och kolla min källare.

Den här flaskan:
Visa bifogad bild 19952
(Eller ja, en systerflaska) drack jag för ett tag sedan. Den har jag, helt felaktigt, inlagd i CT som de flaskor (i förväntat betydligt mer oxiderat snitt) som vi nu beställt.... Därmed hamnade min not även felaktigt på samma vin...

Jag drack således en av mina två Caroline.

Enligt noteringarna köpt vid en småpartilansering i maj 2019 för 249kr.

Ett gigantiskt misstag att inte köpa fler, som sagt, klart in på topp två på all-time-high-rosé för min del.

Sen är kanske inte rosé i stort en jätteattraktion hos mig, men, man kan inte bli bättre än bäst...

Föreställer mig systerflaskorna vi nu beställt, ironiskt nog, mer i stil med Tondonia Gran Reserva - minus lagringen... Oavsett - om det över huvud taget komplexitetsmäasigt är ens i närheten av något av dem - låt vara i en tredje stil - så är jag helsåld!!!

Nu måtte jag väl ha fått både vin, kommentarer, hänvisningar och (kort) omdöme rätt...
Hehe vad bra att jag lyckades få in dig o fållan o själv inse vad som hänt :D
Men vad spännande med en sån bra roséproducent! Och ny druva = druvkryss som mina fågelskådande munskänkarvänner brukar säga :D. Ser verkligen fram emot att prova!
Men hur är denna stil jämfört med Garrus som sägs vara det mest exklusiva rosévinet (dyrast i allafall). Garrus ju mer som en vit bourgogne än en Vina Tondonia.
 
Last edited:
Toppen