Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sydafrikanska viner (allmän diskussionstråd, tips och smaknoter)

Daniel A

Administratör
@Daniel A det låter verkligen grymt intressant! Var får man tag på detta?

Wine Trade som importerar. De har "få lådor" kvar för privatimport, 6x300 kr.

Jag hittade min flaska på Hambergs Fisk i Uppsala (solid fiskrestaurang!). Har skymtat den på någon vinbar i Stockholm också (19 glas, kanske).
 

jrick

Medlem
Wine Trade som importerar. De har "få lådor" kvar för privatimport, 6x300 kr.

Jag hittade min flaska på Hambergs Fisk i Uppsala (solid fiskrestaurang!). Har skymtat den på någon vinbar i Stockholm också (19 glas, kanske).
Hmm synd, att köpa sex flaskor på en gång verkar lite mastigt. Tack dock för svaret!
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpg

2011 Vergelegen G.V.B Red

Jo, jag tackar jag. Klassisk bdx-blend från en producent som jag aldrig provat tidigare. Tydligen en av de äldsta egendomarna i Sydafrika med en historia från 1600-talet.

Välgjort och trevligt vin med hjärtat på rätt ställe. Dammigt (tegel) med drag av grillad röd paprika, ceder, smörkola, dill, rotfrukt, korinter och svarta vinbär. Välbalanserat och intensivt i munnen med pigg syra och väl avrundade tanniner. Läckert, rustikt och sådär härligt jordigt med lite brända inslag som är så klassiskt för land och region. 91p

Tummen upp!
 
2007 Vergelegen red G.V.B
Bra tryck i näsan med de för landet välbekanta tonerna av grön paprika/ Jalapeno, även en rätt tydlig gummiarom. Trodde nästan det var Pinotage i glaset:). Håller med föregående drickare om intensiteten, tyckte att den var lite bråkig och inte helt balanserad. Gott men inte bland de bästa sydafrikanerna jag druckit, hade väntat mig lite mer med tanke på prislappen och vad man kan få från samma land för samma peng. 89 P
Vill passa på att tacka forumet för Reyneke reserve tipsen tidigare i tråden, jag fick tag i den sista flaskan från 2012 på hötorgshallen då den var slut överallt i landet. Kommer köpa flera när nästa årgång släpps!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vill passa på att tacka forumet för Reyneke reserve tipsen tidigare i tråden, jag fick tag i den sista flaskan från 2012 på hötorgshallen då den var slut överallt i landet. Kommer köpa flera när nästa årgång släpps!

Just den här kommentaren stämmer ganska bra med mina tankar inför 2016, efter att ha suttit och lusläst de flesta trådar på forumet under hela 2015 så finns det en hel del "varför köpte jag inte den där när den fanns". Det ska bli bättring med det under 2016, och då hoppas man ju att systembolaget, eller för den delen andra källor tar in samma viner fast från andra årgångar. Så att man på sätt och vis kan vara med och prova det gamla, samtidigt som det blir nytt!
 

rs14

Medlem
Det har blivit en del vin i helgerna och även några Sydafrikanska rackare. Helgen innan jul hade jag lite gubbkompisar hemma på middag och jag hällde upp tre olika årgångar av Rust En Vrede Estate i glasen. 2001, 2006 och 2012 (som släpptes på SB i december). Alla var eniga om att äldst var bäst denna gången, 06 och 12 var bra de också men 01 är fantastisk och visar att viner från bra producenter i SA pallar mer än tio år i källaren. Sedan har det blivit ett par viner från Scali också, en Pinotage 2003 och Syrah 2003 och bägge har hållt ihop väldigt bra. Lite annorlunda i stilen men väldigt goda. Har inte sett de si Sverige på några år men hoppas de dyker upp igen så småningom.

Apropå Reyneke Reserve Red så finns 2013 i BS för 359 kr. Även Boekenhoutskloofs Syrah, Cabernet och Semillon från 2013 finns att beställa. Alla dessa tre viner tycker jag tillhör det bästa som finns att tillgå från SA.
 
Apropå Reyneke Reserve Red så finns 2013 i BS för 359 kr. Även Boekenhoutskloofs Syrah, Cabernet och Semillon från 2013 finns att beställa. Alla dessa tre viner tycker jag tillhör det bästa som finns att tillgå från SA.

Där var den ju! Kollade bara för någon vecka sedan.. Tyckte mycket om Rust en vrede 2011 när jag drack den senast, har någon flaska kvar som ska få vila några år. Boekenhoutskloof:arna ligger på inköpslistan tillsammans med några Reynekar...
 
Tror samtliga dessa listades i BS den 2/1-16 så det är bara några dagar sedan de dök upp där. Rapportera gärna om du köper och korkar upp. Har inte hittat så mycket info om 2013 på dessa viner.
Har nu beställt 4 st Reyneke, 2 st mullineux schist syrah( efter alla trevliga omdömen här i tråden), och en av varje från boekenhoutskloof som du rekommenderade. Minns att jag letat efter någon av dom vid tidigare tillfälle också, men att det varit slut. Ska bli trevligt! Återkommer med rapport. Såg att Reyneke reserve 2013 var 100 procent syrah precis som 2012:an. 2011:an var den som du hade en speciell relation med väl Mattias S? Den var väl en blend?
 

Mattias Schyberg

Administratör
2011:an var den som du hade en speciell relation med väl Mattias S? Den var väl en blend?
2011 så gjordes det ingen Reyneke Reserve utan enbart en enklare "basvariant" med Syrah vill jag minnas. Min bästa upplevelse har varit med 2010 hittills och den bestod av 60 % Syrah och 40 % CS, men det var ett tag sedan jag drack det.

Snart dags att poppa min sista flaska känns det som. :)
 
2011 så gjordes det ingen Reyneke Reserve utan enbart en enklare "basvariant" med Syrah vill jag minnas. Min bästa upplevelse har
varit med 2010 hittills och den bestod av 60 % Syrah och 40 % CS, men det var ett tag sedan jag drack det.


Snart dags att poppa min sista flaska känns det som. :)
Just ja, så var det. Hoppas den levererar!
 
Ja, det kan nog bli svårt att inte ha för höga förväntningar dock. Det var ju så jäkla bra där och då, men med tiden så har jag ju även fått mer referenser så kanske blir jag inte lika imponerad nästa gång.

Eller också så har det uppstått magi i garderoben å andra sidan! :)
Håller tummarna för att garderoben boostar smakerna
 

chambertin

Medlem
Ja, det kan nog bli svårt att inte ha för höga förväntningar dock. Det var ju så jäkla bra där och då, men med tiden så har jag ju även fått mer referenser så kanske blir jag inte lika imponerad nästa gång.

Eller också så har det uppstått magi i garderoben å andra sidan! :)
Har druckit en Reyneke -10 efter vår provning och jag tyckte lika bra om den då. Två kvar att poppa ngn gång framöver.
 

Michael.S

Medlem
Fan vad jag älskar den här sidan, och speciellt den här tråden. Reyneke reserve är mitt absoluta favorit vin. Tror, om jag inte minns fel att jag och @Mattias S drack det på samma provning när jag testade det första gången :) Har kvar ett par flaskor som jag ska spara ett par år till. Beställde 4st -13 precis med
 
Trådskapare
M

mnor

Medlem
2012 Saronsberg Shiraz
20160106_123718.jpg

Doft: Mörk frukt, kaffe, choklad
Smak: Söt mogen frukt, mocca, inslag av choklad, jordgubbar och salmiak. Toner av vitpeppar

Saronsberg årgång 2012 levererar! Mycket bra vin och det näst bästa shiraz/syrah vinet som jag druckit från Sydafrika (endast slaget av Mullineux Schist Syrah). Noterade att faten är något mer framträdande i årgång 2012 än 2011, men misstänker att de integreras bättre med lite lagring (dock inget som stör på något sätt). Den mörka söta frukten är riktigt riktigt trevlig! Ett vin som jag kommer se till att köpa varje årgång av. 91-92 poäng

2012 Rust en Vrede Estate (Cab S, Shiraz, Merlot)
20160109_123357.jpg

Doft: Mörk röd frukt, paprika, tobak, fat
Smak: Plommon, svarta vinbär, körsbär, tobakstoner, kryddor/örter

Tog inga detaljerade noter. Ett trevlig vin som mer spelar mer på elegans än på kraft. Hade jag fått önska något så hade jag önskat lite mer kraft/koncentration i frukten. 88-89 poäng.
 
Toppen