https://www.dagensjuridik.se/nyheter/systembolaget-vinner-kampen-mot-vin-appen-winefinder/
Sorgligt men sant. Systembolaget fortsätter slå ner på aktörer som faktiskt lyckas ta in roliga viner.
Jag har ännu inte läst domen men som jag hittills förstår det har frågan varit huruvida Winefinders försäljning ska ses som detaljhandel inom Sverige och därmed strida mot alkohollagen och inte huruvida det är tillåtet för privatpersoner att importera vin. Det är således fortfarande inga problem att själv importera vin. Winefinder meddelar att de ska överklaga
Bifogar domen för den intresserade!
Pudelns kärna är om Winefinder bedriver detaljhandel i Sverige varpå svensk lag gäller eller inte. Om inte så gäller landets lag där företaget har sitt säte. Danmark i det här fallet.
Läste domskälen och domstolen går på Systembolagets linje och anser att Winefinder AB (Sverige) och Winefinder ApS (Danmark) bedriver detaljhandel i Sverige. Alltså förbjudet enligt alkohollagen. Medför även att marknadsföringen (exempelvis värvingsrabbatter) strider mot de svenska måttfullhetskraven för alkoholreklam.
För att komma fram till det anser domstolen bland annat:
- det land där företaget har sin största verksamhet (effektlandsprincipen) ska trumfa företagets säte (ursprungslandsprincipen).
- Winefinder har försökt kringgå svensk lag.
- att kontaktuppgifterna varit till svenskt telefonnummer och mejl och att svenska regler gäller för köp.
- oavsett så har Winefinder anlitat transportör och inte köparen. Därför kan inte Rosengrensdomen bli tillämplig.
Fjärde punkten att Winefinder har anlitat transportör är också intressant eftersom branchpraxis (sedvanan) är att säljaren nästan alltid anordnar frakten.
Blir intressant att se vad utfallet blir i högre instans. Kan tänka mig att domen står sig för att Winefinder har försökt kringgå svensk lag när det gäller marknadsföring. I så fall behöver domen inte utgöra något hot mot andra distanshandlare som nästan uteslutande säljer till Sverige. Fast Systembolagets skattebetalda jurister kommer naturligtvis använda domen som slagträ mot andra distanshandlare för att skrämmas.