Systembolagets inköpsförfarande, monopolmygel...

Diskussion i 'Övrigt' startad av Jimmy Forsman, 1 mars 2010.

1. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Ett öppet brev har dykt upp i vinbranschen. Kolla på Svt. Den stora frågan är naturligtvis vad som kommer att hända nu, om något.

Hur länge kommer Stora Satan att kunna fortsätta med detta? Det är ju ett faktum att monopolsituationer skapar en strålande grogrund för korruption...

Jag kopierar in brevet här också för att främja diskussionsunderlaget en aning.

2. SV: Systembolagets inköpsförfarande, monopolmygel...

Snark.
    Detta är ett drygt fyra år gammalt dokument som cirkulerade bland systembolaget och importörer under 06 och 07. SB har de facto lärt sig lite av läxan och gjort många av de större strategiska offertförfrågningarna mera öppna efter detta.

Att någon på SVT har tagit upp detta igen verkar konstigt och det är definitivt inte bra journalistik.
    Det skulle däremot vara av intresse att göra en jämförelse mellan strategiska offertförfrågningar under 2004 - 2006 mot samma för 2009 - 2010. Först då kan innehållet i det här gamla brevet göra någon relevant nytta idag.

3. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

SV: Systembolagets inköpsförfarande, monopolmygel...

Åhå? Så det är så gammalt?

Anledningen till att jag drog upp det var att Livets Goda lagt upp det till diskussion på ansiktsboken. I min enfald trodde jag att det var någonting nytt och fräscht. Till viss del också för att dokumentet tagits upp av statsapparaten genom Svt.

Livets goda luras således! Dumma dem!

4. Bubblaren

Bubblaren Medlem

SV: Systembolagets inköpsförfarande, monopolmygel...

Fanken, nu är SS på G - e-tjänsten på prov, men bara i Malmö och Uppsala. Men det hade ni säkert redan sett 8)
    http://systembolaget.se/Hem/om_ebestallning.htm

Men varför tar hanteringen 8 dagar?? När man beställer ståendes på, eller ringandes till, ett bolag så tar det bara 3-4 dagar ::)

Dela sidan