Systembolagets lanseringsplan 2010

Diskussion i 'Övrigt' startad av Anders Landström, 19 oktober 2009.

  1. Anders Landström

    Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

  2. kayaker

    kayaker Cyklist

  3. SUPRA

    SUPRA Bäst

    SV: Systembolagets lanseringsplan 2010

    Läser sammanfattningen på sidan 18/47.


    Det mesta som står där är direkt tvärtom vad jag själv dricker/tycker, förutom det som nämns om Champagne, rosé (iofs dricker jag bara några flaskor per år) och ölen (specialöl ökar).

    Försäljningen av vin ökade mest i prisklasserna 70–99 kronor och över 100 kronor är iofs positivt, men man ska minnas att boxvinerna står för 55% av försäljningen (oklart om det är volym eller pengar).

    Det verkar som om det inom viner finns två spår - boxvinerna och sen mellan/högsegmentet som ökar?
     
  4. Helen

    Helen Medlem

    SV: Systembolagets lanseringsplan 2010

    läste detta på första sidan.
    Det skulle vara kul att se de franska toppslotten ändra sin förpackning mot mera klimatvänliga förpackningar

    Kunderna köper allt fler ekologiska
    produkter och den långsiktiga målsättningen är att
    ekologiska artiklar ska finnas representerade i varje
    kategori. I slutet av 2010 är målet att det ska finnas 100
    sådana artiklar i det fasta sortimentet, att jämföra
    med dagens 65. Vi ser även gärna att befintliga artiklar
    byter till ekologisk produktion eller till mer klimatvänliga
    förpackningar, som till exempel PET-flaska, vin i
    påse eller lättare glasflaskor.
     
  5. Anders Landström

    Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

    SV: Systembolagets lanseringsplan 2010

    Nu vet du ju att jag är lite ensidig i min vinsmak men för champagne sker detta, de har lyckats sänka vikten per flaska och jobbar för att få ner den än mer. Det kommer ju inte göra att systembolaget tar in mer intressanta sorter men ändå.

    Sedan ser jag ju inte fram emot champagne i plastpåse eller en Latour i PET-förpackning direkt ;D

    Ceterum censeo valde diabolus esse delendam
     
  6. SV: Systembolagets lanseringsplan 2010

    Förvisso, men hur många av de franska toppslotten ligger i det ordinarie sortimentet?
    Och hur stor är den procentuella försäljningen av franska toppslott på SB?

    Det är lätt att referera till sina egna preferenser och dissa SB's inköpsvillkor efter det, vilket kanske inte är helt rätt på just det här forumet.
    Forumets dryckesvanor här är inte direkt applicerbara på SB's inköpsvillkor såvida det inte smygs med en massa Claude Val och liknande som ni inte vågar skriva om...
     
  7. kayaker

    kayaker Cyklist

    SV: Systembolagets lanseringsplan 2010

    Det stora problemet är ju glappet mellan "inköpsvillkoren" och det uttalade syftet med detaljhandelsmonopolet.
     
  8. Per Stade

    Per Stade Lege artis

    SV: Systembolagets lanseringsplan 2010

    Från sidan 2 i lanseringsplanen:

    Systembolaget finns till av en enda
    anledning: De alkoholrelaterade pro-
    blemen blir mindre om alkohol säljs
    utan vinstintresse.


    Systembolagets vinst 2008 var 1 055 158 000 kronor Se sid. 6
    http://www.systembolaget.se/NR/rdonlyre ... a_2009.pdf
    Detta torde vara väsentligt över det uppsatta målet " Den årliga avkastningen på det
    egna kapitalet ska ligga 4% över den långfristiga statslåneräntan".
    Se längt ner på sidan 8
    http://www.systembolaget.se/NR/rdonlyres/7F235152-C335-423C-952B-29494918BD60/0/systembolagetsafunkardet.pdf

    Vår vision
    Systembolaget skapar god dryckskultur,
    där alla kan njuta av Systembolagets drycker
    utan att skada sig själva eller andra.


    Inte på en enda sida i "Lanseringsplan 2010" nämns ett ord om hur de
    alkholrelaterade problemen skall minska. Tvärtom handlar ju hela planen
    bara om att kränga ännu mer.
    En gång i tiden ville Systembolaget lära svenska folket att dricka vin
    istället för sprit.
    Nu handlar det bara om hänga på trenderna och vara med och sälja
    så mycket som möjligt (se sammanfattningen på sidan 9).

    "Lanseringsplan 2010" avviker väl inte på något sätt från motsvarande
    planer från vilket detaljhandelsföretag som helst.
    Utom möjligen att det handlar om alkohol.


    En intressant nyhet är förresten att Skotsk maltwhisky < 18 years old
    har sitt ursprung i Frankrike (sid 44 under rubriken Maltwhisky) ;)
     

Dela sidan