Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

T6-T7 lansering 1 mars 2014

Mattias Schyberg

Administratör
Nu är inte jag Christian men granit-syrah från 60-åriga stockar från 60% lutning kan inte bli fel. Har man sedan i åtanke att det är Vincent Paris som fick äran att ta över den legendariska vingården "La Geynale" från the grand old man av Cornas Robert Michel när han gick i pension 06 kan man börja misstänka att killen inte är helt obegåvad. "La Geynale", 100-åriga stockar från det absolut bästa läget i cornas, anses av många vara meckat för granit-syrah. Hela Rhônedalen (med Chave i spetsen) höll på att buda på vingården men Vincent Paris fick den (iofs är han brorsonen men ändå...). Slutligen har jag inte testat något dåligt från killen...
Låter betryggande. :)
 
Är det någon här som har provat de där mogna Jadot som släpps nu? (Corton o Savigny).

Lite blandade omdömen på CT. Kollade wine-searcher och priserna ligger däromkring SB:s priser överlag, dvs. inte särskilt dyra om man tar med kapitalkostnaden i lagringen. Jag tycker Corton känns misstänkt billig? Eller?
Hittade du kommentarer på CT - på Savignyn? Länk?
 

Vino fino

Medlem
Hittade du kommentarer på CT - på Savignyn? Länk?

'99 Peuillets har inga kommentarer men om man kollar Jadots övriga 1er Cru från samma år så ligger betygen mellan 85 och 89.

Corton '03 har heller inga kommentarer men årgångarna runt omkring snittar 91.
 

Magikern

Medlem
Är det någon här som har provat de där mogna Jadot som släpps nu? (Corton o Savigny).

Lite blandade omdömen på CT. Kollade wine-searcher och priserna ligger däromkring SB:s priser överlag, dvs. inte särskilt dyra om man tar med kapitalkostnaden i lagringen. Jag tycker Corton känns misstänkt billig? Eller?

Provade Savignyn igår och den var god men inget över sig. Fruktigare än jag trodde och ok till sitt pris men inte mer än så. Varken doften eller smaken var komplex. Hade nog hoppats på att den skulle vara bättre.
 

Karl

Medlem
Drack nyligen 2011 av Cornas Granit 60. Den har också fått bra omdömmen, särskilt kanske jämfört med andra 2011:eek:r. Tyckte den var relativt tråkig, inte särskilt komplex eller kul. Dagen efter drack jag Pegau Reservee 2011(i och för sig södra rhone). Mycket bättre till ett lågre pris dessutom. En årgång som kan drickas ung såväl som lagrats. Rekas av mig! Jag är ingen expert på Pegau men i mitt tycke har vinerna från 2010 och 2011 varit "renare", inte lika brettiga som tidigare. Har de kanske städat upp lite i källaren, någon som vet?
 
Toppen