Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 20251205

Bastardo

Medlem
Köpte hem Croft 10 Year Old Tawny Port för att testa, trots att säsongen för att knäcka julnötter är över. Flaskan är buteljerad 2019 så det är definitivt något restparti som reas ut.

Doft med röda bär, lite katrinplommon och russin, visst inslag av tawny-typiska toner av torkad frukt och läder, även av kryddtoner - kryddnejlika? Även en del volatil syra. Normalsöt för en tawny, medel(+) koncentration, relativt rödbärig smak, eldigheten rätt väl integrerad, lätt kryddig, aningen "ruffig" i smaken. Eftersmaken är rödbärig och kryddig. Helt OK men kanske inte jättebra för en Tawny 10, 87-88 p.

Inslaget av volatil syra i doften (som jag tycker är aningen negativt) tror jag beror på att det är en flaska som har legat i lager ett antal år. De bästa och mest stiltypiska Tawny 10, brukar gå lite mer i riktning mot röda bär och ha lite mer polerad smak, och kan då motivera sådär 90-92 p när jag bedömer. Den här är i mitt tycke alltså inte alltför imponerande för att vara en Tawny 10, men är klart bra för sitt pris, eftersom den är billigare än de icke åldermärkta tawny som finns att köpa på Bolis just nu.
Mycket bra och väldigt detaljerad recension, vintomas! Jag anade något sådant när jag beställde mina flaskor, att det inte var kanske helt prima vara de säljer här, för det finns nästan alltid en orsak bakom varför de säljer vin relativt billigt. Många liknande gånger har man fått ett vin, som var inte så gott som man hade hoppats på. Har inte provat själv ännu, och det är ingen brådska att göra det heller.
Jag hade en vän som hälsade på mig i dag och jag gav honom ena flaskan och en bonusflaska av billigt dessertvin, som är dock väldigt gott gentemot vad det kostar. Bara som en uppskattning för vår vänskap. 😌

Last edited:

Mocr

Medlem
Köpte hem Croft 10 Year Old Tawny Port för att testa, trots att säsongen för att knäcka julnötter är över. Flaskan är buteljerad 2019 så det är definitivt något restparti som reas ut.

Doft med röda bär, lite katrinplommon och russin, visst inslag av tawny-typiska toner av torkad frukt och läder, även av kryddtoner - kryddnejlika? Även en del volatil syra. Normalsöt för en tawny, medel(+) koncentration, relativt rödbärig smak, eldigheten rätt väl integrerad, lätt kryddig, aningen "ruffig" i smaken. Eftersmaken är rödbärig och kryddig. Helt OK men kanske inte jättebra för en Tawny 10, 87-88 p.

Inslaget av volatil syra i doften (som jag tycker är aningen negativt) tror jag beror på att det är en flaska som har legat i lager ett antal år. De bästa och mest stiltypiska Tawny 10, brukar gå lite mer i riktning mot röda bär och ha lite mer polerad smak, och kan då motivera sådär 90-92 p när jag bedömer. Den här är i mitt tycke alltså inte alltför imponerande för att vara en Tawny 10, men är klart bra för sitt pris, eftersom den är billigare än de icke åldermärkta tawny som finns att köpa på Bolis just nu.
Vintomas, jag frågar detta för att jag genuint vill veta, inte för att ifrågasätta ditt betyg eller debattera Croft-vinets prisvärdhet.
Du skrev: "Inslaget av volatil syra i doften (som jag tycker är aningen negativt) tror jag beror på att det är en flaska som har legat i lager ett antal år. "

Tawny mognar väl på ekfat, om jag fattat rätt.
Där genomgår det bla en oxidativ process.
Det kan ligga på fat väldigt länge.

Fråga 1: Vad är det i så fall som händer med vinet när det kommer i flaska, som orsakar dessa volatila syror, när vinet har överlevt åratal på fat?
Jag antog att mognaden då avstannar men att vinet kan lagras på flaska väldigt länge.
En vana jag har är att köpa colheitor som jag uppfattar som prisvärda och lägga undan dem till ett lämpligt tillfälle.

Fråga 2: Hur känner man igen dessa volatila syror? Kan du beskriva soft och smak?

Johan L

Medlem
Tänk vinäger, ättika eller aceton/nagellacksborttagning. Det är inte särskilt gott när det tar över.

Volatila syror kan absolut utvecklas efter buteljering, bland annat genom att ättikssyrabakterier (Acetobacter) omvandlar etanol till ättikssyra om det finns tillräckligt med syre. Hög temperatur ökar risken och man kan väl tänka sig att de här flaskorna inte har förvarats i kyllager hos importören. Jag har inget säkert svar på vilka avgörande skillnader det är mellan fatlagringen och flasklagringen som gör att det inte händer, men en skillnad är just temperaturen, portvin fatlagras ju i svala källare.

Toppen