Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 25 augusti 2023

matage

Medlem
Kanske dags att lyfta ut diskussionen om poängskalor till en egen tråd istället för denna som är för ett specifik släpp? Senaste sidan är ju nu helt OT om man tänker på släppet.
För att sakta knuffa oss tillbaka OT så plockade jag upp några Hedges Family Red Mountain igår. Väldigt trevligt till en redig T-bensstek - särskilt om man get det 2-3 år i källaren. Jänkar-kraft men utan att bli vulgärt/syltigt.
Däremot börjar de också krypa upp i pris där price/performance kan börja naggas i kanten. 279 i detta släpp medan förra årgången kostade 239 ifjol..
 
Jag gick för en flaska Caparzo la Caduta - Rosso di Montalcino som korkades upp samma kväll. Mycket trevligt vin! Nu dricker jag inte så mycket Toscana men detta vin tyckte jag påminde mycket om en Nebbiolo fast mindre strävt och därmed mycket klunkvänligt! Satt som en smäck till svamppasta och dracks även fint på egen hand efteråt.
 
För att sakta knuffa oss tillbaka OT så plockade jag upp några Hedges Family Red Mountain igår. Väldigt trevligt till en redig T-bensstek - särskilt om man get det 2-3 år i källaren. Jänkar-kraft men utan att bli vulgärt/syltigt.
Däremot börjar de också krypa upp i pris där price/performance kan börja naggas i kanten. 279 i detta släpp medan förra årgången kostade 239 ifjol..
+1 på den. Alltid plockat på mig den vid varje släpp och uppfattar den som ”kraftfullt tillgänglig” om man ska vara luddig. En crowd pleaser här hemma.
 

matage

Medlem
+1 på den. Alltid plockat på mig den vid varje släpp och uppfattar den som ”kraftfullt tillgänglig” om man ska vara luddig. En crowd pleaser här hemma.
Bra beskrivning!

Jag "upptäckte" det vinet av en slump på Maui av alla ställen för dryga 10 år sen så det checkar både boxen för nostalgi och gott vin :)
 

Bastardo

Medlem
Jag gick för en flaska Caparzo la Caduta - Rosso di Montalcino som korkades upp samma kväll. Mycket trevligt vin! Nu dricker jag inte så mycket Toscana men detta vin tyckte jag påminde mycket om en Nebbiolo fast mindre strävt och därmed mycket klunkvänligt! Satt som en smäck till svamppasta och dracks även fint på egen hand efteråt.
Jag förstår inte Falstaffs beskrivning av vinet:
”On the palate fine sweet texture and tightly woven tannin, powerful and elegant, reverberates long, punchy.” Och ändå står det ganska mediokra värden på bolis hemsida om vinet: ”Nyanserad, kryddig, utvecklad smak med fatkaraktär, inslag av torkade körsbär, ceder, kardemumma, nypon, kanel, pomerans och vanilj.” Strävheten står på klockan åtta, det är inte så kraftigt vin enligt mig.
De går åt lite olika håll, tycker jag. Det är just det här som stör mig enormt mycket att man kan inte ”läsa till sig” hur vinet kan tänkas att smaka och alla beskriver vinet olika ur deras synpunkt. Ju mer man läser recensionerna desto osäkrare man blir, fast det borde vara precis tvärtom, tycker jag. :)
P.S. CT hade ingenting om vinet, men på Vivino hittade jag två pålitliga omdömen av två killar med sammanlagt över 10000 bedömda viner. Och jag tycker att vinet är bra prissatt i Sverige gentemot många andra länder.
 
Last edited:
Jag förstår inte Falstaffs beskrivning av vinet:
”On the palate fine sweet texture and tightly woven tannin, powerful and elegant, reverberates long, punchy.” Och ändå står det ganska mediokra värden på bolis hemsida om vinet: ”Nyanserad, kryddig, utvecklad smak med fatkaraktär, inslag av torkade körsbär, ceder, kardemumma, nypon, kanel, pomerans och vanilj.”
De går åt lite olika håll, tycker jag. Det är just det här som stör mig enormt mycket att man kan inte läsa till sig hur viner kan tänkas att smaka och alla beskriver vinet olika ur deras synpunkt. Ju mer man läser recensionerna desto osäkrare man blir, fast det borde vara precis tvärtom, tycker jag. :)

Är inte med på vad du menar. På vilket sätt går de åt olika håll och vad är det som är "mediokra värden"?
 

Bastardo

Medlem
Är inte med på vad du menar. På vilket sätt går de åt olika håll och vad är det som är "mediokra värden"?
Inte så mycket att göra åt, om du inte förstår … ;) Har du ens kikat på bolis hemsida angående cirklarna?
Kanske ordet medioker var lite fel valt, men vad jag menar är att vinet ser inte ut att vara så kraftigt som Falstaff beskriver.
Kika gärna också diagrammen som finns på Vivino så kanske du förstår bättre vad jag menar. Vinet är INTE så kraftigt som jag förstår enligt texten på Falstaff. :) Keep ’em coming.
 

buteljen

Medlem
Det stämmer inte, det kan jag lova på direkten. Detta har varit ett ämne som jag har följt väldigt noggrant genom åren och kan påstå att min tolkning av munkisbetyg ligger mycket närmare adekvat fakta.

Men @Stina sitter ju med i gruppen och är en av dem som bedömer vinerna så hon borde väl veta bättre än dig hur skalan är 😂
Det verkar ta väldigt lång tid för dig att reda ut detta @Bastardo ? 😃

(Pst och du behöver inte skriva varje gång att du ”får igång forumet” bara för att någon svarar på ditt inlägg 😎 …)
 
Jag förstår inte Falstaffs beskrivning av vinet:
”On the palate fine sweet texture and tightly woven tannin, powerful and elegant, reverberates long, punchy.” Och ändå står det ganska mediokra värden på bolis hemsida om vinet: ”Nyanserad, kryddig, utvecklad smak med fatkaraktär, inslag av torkade körsbär, ceder, kardemumma, nypon, kanel, pomerans och vanilj.” Strävheten står på klockan åtta, det är inte så kraftigt vin enligt mig.
De går åt lite olika håll, tycker jag. Det är just det här som stör mig enormt mycket att man kan inte ”läsa till sig” hur vinet kan tänkas att smaka och alla beskriver vinet olika ur deras synpunkt. Ju mer man läser recensionerna desto osäkrare man blir, fast det borde vara precis tvärtom, tycker jag. :)
P.S. CT hade ingenting om vinet, men på Vivino hittade jag två pålitliga omdömen av två killar med sammanlagt över 10000 bedömda viner. Och jag tycker att vinet är bra prissatt i Sverige gentemot många andra länder.
Jag tycker Systembolagets beskrivning är ganska träffsäker, både vad gäller smakprofil och attributen fyllighet, strävhet och syra. Samtidigt hade jag ju läst Systembolagets beskrivning innan jag köpte och drack vinet så det finns en viss risk (eller vad man nu ska säga) att det påverkade hur jag uppfattade vinet.
Jag tycker definitivt inte att vinet var ett kraftpaket utan snarare åt det elegantare hållet. Men det är bara min ödmjuka åsikt. :)
 

Bastardo

Medlem
Jag tycker Systembolagets beskrivning är ganska träffsäker, både vad gäller smakprofil och attributen fyllighet, strävhet och syra. Samtidigt hade jag ju läst Systembolagets beskrivning innan jag köpte och drack vinet så det finns en viss risk (eller vad man nu ska säga) att det påverkade hur jag uppfattade vinet.
Jag tycker definitivt inte att vinet var ett kraftpaket utan snarare åt det elegantare hållet. Men det är bara min ödmjuka åsikt. :)
Toppen! Då kan jag mycket väl tänka mig att köpa den i nära framtiden. :D Din beskrivning är precis vad jag behövde, tack så mycket att du delade den.
Ordinarie Brunello är nästan alltid för strävt för min smak, så det här vinet är exakt vad jag söker. För en ’nästan novis’ på viner från det här området, har jag mycket svårt att hitta passande viner. Eventuella recensioner går åt alla möjliga håll och det är jättesvårt att förstå ”in real life” HUR vinet kan tänkas att smaka i slutändan,och jag har INTE råd att köpa varenda flaska för att prova.
Där tycker jag att man borde kunna göra ett ännu vettigare instrument med diagram för att verkligen förtydliga hur pass strävt ett vin är.
”… tightly woven tannin, powerful and elegant, reverberates long, punchy” säger nästan precis det motsatta än vad din beskrivning är. Så låter det för mig alla fall.
P.S. Jag ska studera lite mer detta:
 
Last edited:
Toppen