Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Värmebölja=Dåligt för mina vinflaskor?

Hade lagrat viner varmt i walk-in-garderob över 20 år. Hade aldrigt haft några problem och heller inte märkt någon skillnad mot samma viner som lagrats kallt. Jag har brukat öppna upp fönster o garderob (walk-in) nattetid vid värmeböljor för att få ned tempen en del. Men det gick så långt att jag helt slutade bry mig om tempen, trodde det bara var överdrivet. 2018 när det var värmebölja struntade jag i att det var kring 30 grader i källaren, kanske t.o.m. över någon gång. Efter det kan jag "avnjuta" uppskattningsvis 10% värmeskadade viner av ca 800st. Nu har jag installerat EuroCave kylaggregat för viner. Lärdom: 26-27 grader noll problem, över det skulle jag vara försiktig. Har gott om matlagningsvin i 3-800 kronorsklassen i varje fall. ;) Smaken och doften på ett värmeskadat vin är svårbeskrivlig och det finns olika grader i helvetet också. Vissa kan gå att dricka först men efter någon timme öppnad blir det tydligare och tydligare. Beskt, rutten o kokt frukt typ, jag använder dom inte ens till matlagning.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hade lagrat viner varmt i walk-in-garderob över 20 år. Hade aldrigt haft några problem och heller inte märkt någon skillnad mot samma viner som lagrats kallt. Jag har brukat öppna upp fönster o garderob (walk-in) nattetid vid värmeböljor för att få ned tempen en del. Men det gick så långt att jag helt slutade bry mig om tempen, trodde det bara var överdrivet. 2018 när det var värmebölja struntade jag i att det var kring 30 grader i källaren, kanske t.o.m. över någon gång. Efter det kan jag "avnjuta" uppskattningsvis 10% värmeskadade viner av ca 800st. Nu har jag installerat EuroCave kylaggregat för viner. Lärdom: 26-27 grader noll problem, över det skulle jag vara försiktig. Har gott om matlagningsvin i 3-800 kronorsklassen i varje fall. ;) Smaken och doften på ett värmeskadat vin är svårbeskrivlig och det finns olika grader i helvetet också. Vissa kan gå att dricka först men efter någon timme öppnad blir det tydligare och tydligare. Beskt, rutten o kokt frukt typ, jag använder dom inte ens till matlagning.
Jag borde rent teoretiskt fått mig en hel del värmeskadade viner från mina auktionsköp här i Japan.
Spännande detalj: man kan fritt sälja alkoholhaltiga drycker på tex Loppisar och Yahoo Auction (typ: Tradera), det är helt legalt och omfattas av äganderätten. Har köpt från dödsbon, pantbanker, privatpersoner och annat löst folk under flera år. Japan är mycket varmt från ca mitten april till mitten september (imorgon har vi tex att förvänta oss 34 grader.) Japanska hem, iaf i Tokyo, är utan isolering och blir mycket snabbt drivhus om somrarna och igloos om vintrarna. Så fort man stänger av AC:n märks snabbt skillnaden.

Jag har nog aldrig i hela mitt liv fått i mig något vin som smakar som jag uppfattar att "kokt rutten frukt" skulle kunna smaka. Låter sannerligen förfärligt! Och 10% av dina viner är på detta vis? Huh :eek:

Om jag betalar frakten till Japan, kan jag be dig hälla upp små PET-flaskor fulla och skicka mig?
Lider med dig, men ser samtidigt en fantastisk möjlighet att lära mig mer!
Kanske jag satt fel etiketter på värmeskadade viner?
Min gissning är att jag nog hade uppfattat det du beskriver som "oxiderat". Men, vore fantastiskt givande att få prova några av dina helvetesviner.
 
Jag borde rent teoretiskt fått mig en hel del värmeskadade viner från mina auktionsköp här i Japan.
Spännande detalj: man kan fritt sälja alkoholhaltiga drycker på tex Loppisar och Yahoo Auction (typ: Tradera), det är helt legalt och omfattas av äganderätten. Har köpt från dödsbon, pantbanker, privatpersoner och annat löst folk under flera år. Japan är mycket varmt från ca mitten april till mitten september (imorgon har vi tex att förvänta oss 34 grader.) Japanska hem, iaf i Tokyo, är utan isolering och blir mycket snabbt drivhus om somrarna och igloos om vintrarna. Så fort man stänger av AC:n märks snabbt skillnaden.

Jag har nog aldrig i hela mitt liv fått i mig något vin som smakar som jag uppfattar att "kokt rutten frukt" skulle kunna smaka. Låter sannerligen förfärligt! Och 10% av dina viner är på detta vis? Huh :eek:

Om jag betalar frakten till Japan, kan jag be dig hälla upp små PET-flaskor fulla och skicka mig?
Lider med dig, men ser samtidigt en fantastisk möjlighet att lära mig mer!
Kanske jag satt fel etiketter på värmeskadade viner?
Min gissning är att jag nog hade uppfattat det du beskriver som "oxiderat". Men, vore fantastiskt givande att få prova några av dina helvetesviner.
Det kan jag tänka mig att göra.
 
Kuriosa, så här säger ChatGPT och då är det nog kärnfullt som passar in bäst enligt mitt tycke:

Hur smakar röda viner som lagrats för varmt och blivit skadade?



Röda viner som har lagrats för varmt och blivit skadade kan ha en rad negativa smak- och aromprofiler. Här är några vanliga karaktäristika:
  1. Korkskadad: Om korken har påverkats av värme och till exempel torkat ut eller blivit läckande kan vinet ha en tydlig kartong- eller mögelaktig lukt och smak. Detta kallas "korkskada."
  2. Oxiderad: När vinet har exponerats för överdriven värme kan det oxideras, vilket resulterar i en brunaktig färg och smak som påminner om torkad frukt eller nötter. Vinet kan också ha en flad och utarmad smak.
  3. Kärnfullt: Värme kan få vinet att åldras snabbare och förlora sin fräschör. Vinet kan utveckla en kärnfull, kokt fruktig smak som inte är attraktiv.
  4. Alkoholiskt: Om temperaturen har varit för hög, kan vinet utveckla en alkoholisk bränna och en tydlig värme i smaken, vilket kan dominera över andra smaknyanser.
Sammanfattningsvis, röda viner som har lagrats för varmt och blivit skadade kan vara odrickbara eller ha en oönskad smakprofil som skiljer sig från den ursprungliga kvaliteten. Det är alltid viktigt att lagra vin på rätt sätt för att bevara dess karaktär och smak.



Kan du utveckla kärnfullt med fler associationer?



Absolut, "kärnfullt" är en beskrivning av smaken i vin som kan innebära flera olika associationer. När ett rött vin beskrivs som kärnfullt, kan det betyda följande:
  1. Kokt frukt: Vinet kan smaka som om frukten som användes för att göra det har kokats eller upphettats, vilket ger det en koncentrerad och ibland sötladad smakprofil. Detta kan vara oönskat om det överdrivs, då det kan dominera över andra smaknyanser.
  2. Förlust av friskhet: Kärnfullhet kan också betyda att vinet har förlorat sin friskhet och ungdomlighet. Det kan sakna de friska och livliga smakerna som är karakteristiska för många röda viner när de är i sitt bästa tillstånd.
  3. Tunga och kraftiga smaker: Kärnfullhet kan återspegla en vinets kraft och fyllighet i munnen. Vinet kan kännas tyngre och mer kraftfullt på grund av hög alkoholhalt och en intensiv smakkoncentration.
Sammanfattningsvis, när ett rött vin beskrivs som kärnfullt, betyder det ofta att det har förlorat viss friskhet och ungdomlighet, har koncentrerade smaker som kan inkludera kokt frukt, och kan kännas tungt och kraftfullt i munnen. Det är en beskrivning som vanligtvis används när vinet inte längre har den balans och elegans som det kanske hade i sitt yngre skede.
 
Tog precis ett vin som jag fått vaska många av för att få ett prov till Stefan. "Tyvärr" var det "bara" ett fantastiskt exempel på norra rhone utan massa ek eller annat pimp. Mycket bra!
 

Attachments

  • 20230910_160231.jpg
    20230910_160231.jpg
    26,8 KB · Visningar: 81
Edit, efter 5 min känner man tydliga toner från värmeskada. Känns bara när man inte snurrar glaset eftersom vinet fortfarande har frisk frukt kvar. Dvs. ett exempel på mycket lätt värmeskada. Så då gick jag och öppnade en till. O nr 2 var en rysare, värsta sortens uuuuschhh. Skickar ett ex av varje o märker upp Stefan
 

Attachments

  • 20230910_164749.jpg
    20230910_164749.jpg
    29,2 KB · Visningar: 73

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jo, nu kan jag känna igen ett värmeskadat vin och räknar två tidigare flaskor/erfarenheter av denna extremt vidrigt och totalt odrickbara sjukdom.

Jag fick två exempel, en lätt skadad och en svårt skadad.

Den svårt skadade drycken var vämjelig. Ett direkt hån mot allas olfaktoriska system. Buteljerad Satan. Stark dragning mot bakteriell förruttnelse.

Varken sommelier eller jag kunde dock hitta minsta lilla antydan till problem i det lätt skadade exemplet. Det verkade ha "gått till sig" under resan till Japan. Kanske PostMords magi hade en god inverkan?.

Slutsatser för mig:
  • Svårt värmeskadat vin är äckligare än premoxat vin.
  • Det är skillnad mellan premoxat och värmeskadat.
  • Har varit lyckligt förskonad från värmeskadade viner: En flaska från TCWC (USA) och en inköpt på butik i Japan. Ingen (ännu) från auktion i Japan.
  • Är mycket tacksam över att så sällan behövt stångas med detta vidunder.
  • Är fortsatt övertygad om att viner tål pepparn och mer därtill, men utsätter inte frivilligt mina viner för höga temperaturer eller andra former av "överraskningar".
 
Toppen