Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilka är dina bästa Bgn ’kopior’?

BallyJ

Medlem
Tack för inspel. Dels är jag nyfiken på hur nära Bgn man kan komma i andra terroirer, rent smak och kvalitetsmässigt. Dels letar jag bra viner att ha hemma, som inte kostar lika mycket som Bgn. Och eftersom det finns så galet mycket vin runt omkring i världen tänkte jag med samlad kraft av forumet försöka sålla lite till en kortlista (med fokus PN och CH) att köpa in. Förstår att det är lite drömskt, men tänk om man ändå hittar den där producenten någonstans…

Hittils tycker jag Crystallum, Newton Johnson och Lismore gör bra ifrån sig. Inte hittat någon tysk, österrikare eller schweizare jag riktigt fastnat för. Har Kutch, Ata Rangi, Tolpuddle, Craggy Range mfl på lut att testa. Har dålig koll på producenter i Willamette Valley och Sta Rita Hills, men tänker att det kanske är bra platser att leta och sökte er inspiration.
Jag gillar Francois Lumpps viner(både de röda och vita, de flesta av vinerna är 1er cru och A Vigne Rouge är riktigt bra), han har flera lägen i Givry som visserligen tillhör Bourgogne men som det sällan pratas om som Bourgogne. Jag vet att Piko wines brukar ha ett bra sortiment och ger 10% rabatt vid order över 500€. Lidby är importör i Sverige, tidigare släpptes vinerna i TS men nu verkar det som att de endast är allokerade till restaurang.
Hittade även en bild på en lite äldre årgång som dracks 2022:
671EFBA8-EF7C-4FB9-823E-B56885CE00CC.jpeg
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Australisk och Nya-Zeelänsk Pinot håller jag mig borta från efter flera misslyckade försök. Provar om någon bjuder men tänker inte köpa själv förrän jag smakat något bra därifrån.

By Farr antar jag att du provat men de är bra i sin prisklass tycker jag. Prophet's rock cuvee aux antipodes var ju lätt att hitta i Sverige innan och bra i sin prisklass när jag skrev om det på forumet.

I övrigt så är Kusuda riktigt bra (deras syrah är lika bra). Marie Zelie reserve pinot noir 2010 är ännu bättre (vågar inte stå för andra årgångar) men lycka till med att få tag på vinet.

Bell Hill är också värd att nämna i sammanhanget. Ge inte upp tanken på en utmärkt kiwipinot ;)
 
Toppen