Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin (druva) till Kalvfile och murkelsås?

Hej,
Jag ska äta Kalvfile med murkelsås till helgen och funderar lite på vilken (typ av) vin som passar. De viner jag har att välja bland är Pinot Noir, Cabernet Sauvignon och Merlot. Jag har också ett vin av en Moldavisk druva som heter Rara Neagra samt ett vin som heter Freedom Blend (Rara Neagra, Saperavi samt Bastardo). Alla vinerna kommer från Chateau de Purcari, Moldavien.
Med vänlig hälsning,
/JanOlof
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Min erfarenhet av moldaviska viner är högst begränsad och obefintlig när det gäller producenten i fråga. En Pinot Noir låter alldeles utmärkt förutsatt att den är rimligt bra, ännu bättre om den har lite ålder med tanke på svampen du tänkte ta till. Hade själv plockat en lagom mogen röd bourgogne till den maträtten.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej,
Jag ska äta Kalvfile med murkelsås till helgen och funderar lite på vilken (typ av) vin som passar. De viner jag har att välja bland är Pinot Noir, Cabernet Sauvignon och Merlot. Jag har också ett vin av en Moldavisk druva som heter Rara Neagra samt ett vin som heter Freedom Blend (Rara Neagra, Saperavi samt Bastardo). Alla vinerna kommer från Chateau de Purcari, Moldavien.
Med vänlig hälsning,
/JanOlof
Ett tips för framtiden är att inte enbart nämna druva och huvudingredienser om du vill ha mer nyanserade tips. Vinets "tyngd" och matens helhet (tillagning, tillbehör med mera) har stor betydelse för vinvalet. I min värld så är det av störst betydelse tillsammans med grundsmaksbalansen mellan syra, sötma, beska och strävhet i både vin och mat, vilket din information inte förtäljer. Rent generellt så tror jag alla varianter du nämner borde funka bra beroende på vad det är för vin och hur maten har framställts. Jag menar, det är stor skillnad mellan en lätt Cabernet från Frankrike (Bordeaux under 200 kr) och en stor svulstig Cabernet från Napa Valley. ;)

Registrera dig gärna på forumet så får du chansen att lära dig mer av dem som kan detta bättre än jag. :)
 
Trådskapare
J
Tack för svar, Tomas och Magnus! Jag har registrerat mig och kommer definitivt att spendera tid här. Som ni förstår är jag i början av ett lite seriösare intresse för vin och matchning till mat. Tack före era tips, det blir Pinot Noir som får chansen idag!
Tomas, lite motpol mot dig kanske. Jag har inte så mycket allmän erfarenhet av vin men däremot ganska stor erfarenhet av Moldaviska viner och speciellt Chateau de Purcari. Via projekt inom fotboll har jag varit nere i Moldavien några gånger och då också fått prova i mitt (begränsade, men dock...) tycke riktigt goda viner. Ett riktigt vinland faktiskt. Eftersom de inte fanns i Sverige har jag hjälp en Moldavisk vän att börja importera dem så att flera svenskar ska få chansen att prova dem. Vi skänker också pengar tillbaka till förmån för barns situation i Moldavien. Allt det här är skälet till att jag börjat resan in i vinets och matens spännande värld.
Jag har inte nån jättekoll på alla vintävlingar men har förstått att Decanter World Wine Awards är en stor sådan. Acirka 15 viner de producerar fick Purcaris viner sex medaljer i år, se bifogas bild. Så jag är väl inte helt ensam om att tycka att de är goda ... ;)
Ha en bra dag!
/JanOlof
image.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack för svar, Tomas och Magnus! Jag har registrerat mig och kommer definitivt att spendera tid här. Som ni förstår är jag i början av ett lite seriösare intresse för vin och matchning till mat. Tack före era tips, det blir Pinot Noir som får chansen idag!
Tomas, lite motpol mot dig kanske. Jag har inte så mycket allmän erfarenhet av vin men däremot ganska stor erfarenhet av Moldaviska viner och speciellt Chateau de Purcari. Via projekt inom fotboll har jag varit nere i Moldavien några gånger och då också fått prova i mitt (begränsade, men dock...) tycke riktigt goda viner. Ett riktigt vinland faktiskt. Eftersom de inte fanns i Sverige har jag hjälp en Moldavisk vän att börja importera dem så att flera svenskar ska få chansen att prova dem. Vi skänker också pengar tillbaka till förmån för barns situation i Moldavien. Allt det här är skälet till att jag börjat resan in i vinets och matens spännande värld.
Jag har inte nån jättekoll på alla vintävlingar men har förstått att Decanter World Wine Awards är en stor sådan. Acirka 15 viner de producerar fick Purcaris viner sex medaljer i år, se bifogas bild. Så jag är väl inte helt ensam om att tycka att de är goda ... ;)
Ha en bra dag!
/JanOlof
Visa bifogad bild 4286
Kul att du registrerade dig, men inte heter jag Magnus. ;) Välkommen!

Meddela gärna hur vin- och matparningen funkade sedan. :)
 
Toppen