Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

Jos

Medlem
Har inga Riedelglas (förutom några standard vinprovning) så kanske läge att testa hur de är mot Zalto/Sensory! Men vad är det för skillnad mellan de två cab/merlotvarianterna? Vilket är bäst? Hur tjockt är glaset jmfrt med Zalto?
Jag har kört Zalto tidigare men gått till Riedel Veritas istället. Zalto är påtagligt tunnare och (såklart) lättare med samma storlek. Jag har bara Zalto vitvin kvar, gjorde mig av med Bdx och Bgn men även vitvin är absolut tunnare och elegantare än Veritas Champagne tex.

Men av någon anledning väljer jag Veritas ändå till bubbel… Trots att de är typ samma storlek och står bredvid varandra i hyllan.
Vad gäller Bdx/Bgn så blev jag aldrig kompis med formen så därför jag övergav.
 

buteljen

Medlem
Jag har kört Zalto tidigare men gått till Riedel Veritas istället. Zalto är påtagligt tunnare och (såklart) lättare med samma storlek. Jag har bara Zalto vitvin kvar, gjorde mig av med Bdx och Bgn men även vitvin är absolut tunnare och elegantare än Veritas Champagne tex.

Men av någon anledning väljer jag Veritas ändå till bubbel… Trots att de är typ samma storlek och står bredvid varandra i hyllan.
Vad gäller Bdx/Bgn så blev jag aldrig kompis med formen så därför jag övergav.
Har du lämnat Zalto för att du gillar känslan mer i Riedel Veritas eller för att du tycker vinet visar sig sämre i Zalto?

Jag tycker Zalto Bourgogne är obalanserade att hålla i och dricka ur. Använder oftast Zalto Bx eller Sensory istället.
Men Zalto Bx använder jag mer och mer, även till champagne.
 

buteljen

Medlem
BDX glasen är riktigt tunna, Riesling har jag inte provat. Upplever att glastjockleken varierar beroende på modell av Veritas, kan bero på olika fabriker för tillverkning
C/M 4st / 540Kr
Riesling 4 st / 525 kr
Finns en ny Riedelserie ¨Superleggero¨ tillverkade i maskin!!!
Veritas är väl också maskintillverkade?
Har för mig du skrev om Superleggero i någon tråd för något år sedan :)

Superleggero rymmer 95,3 cl, Veritas 61 cl
Superleggero är 282 mm högt, Veritas 225 mm.
Det är ju enormt stort jmfrt med Veritas.

Även Zalto Bx är större.
Zalto/Spiegelau BX rymmer 75 cl = 14 cl mer än Veritas Bx
Zalto/Spiegelau BX är 240 mm högt = 15 mm högre än Veritas Bx.

Känns inte Veritas Bx litet? Man vill ju ha något att hålla i lixom :).

Å andra sidan ... Sydonius!
Väldigt många estates vi besökte på Bx-resan hade Sydonius l'Esthete för provningar och middagar. Läste att 40 av 61 slott som är klassificerade 1855 har dessa glas (2020).
Tycker de var extremt trevliga att dricka ur och det kändes som att vinerna trivdes i glaset :).
Sydonius är ju dock mindre än Veritas (rymmer 46 cl, 230 mm högt), så kanske storleken inte har någon betydelse trots allt?
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
En liten fråga om Riedelglas: Jag var på en glasprovning med Riedel och köpte ett pack med fyra olika glas. Det var cabernet, riesling, oaked chardonnay och pinot noir. Av dessa glas är det bara cabernetglaset som har en mattslipad kant. Är det speciellt för just den modellen? Jag gillar inte riktigt detta då det blir skrapigt mot skägget och inte känns lika trevligt att dricka ur.
Jag hade samma i ett två pack Riedel Vinum, mattslipade kanter som inte var trevliga att dricka ur. Jag jämförde med andra glas av samma modell jag hade hemma och de var helt annorlunda med en tunn fin kant. Så jag reklamerade glasen och fick nya som var mycket bättre.
Så rekommendationen är att kolla kanterna redan i butik (om man nu är på plats fysiskt) innan man köper.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Veritas är väl också maskintillverkade?
Har för mig du skrev om Superleggero i någon tråd för något år sedan :)

Superleggero rymmer 95,3 cl, Veritas 61 cl
Superleggero är 282 mm högt, Veritas 225 mm.
Det är ju enormt stort jmfrt med Veritas.

Även Zalto Bx är större.
Zalto/Spiegelau BX rymmer 75 cl = 14 cl mer än Veritas Bx
Zalto/Spiegelau BX är 240 mm högt = 15 mm högre än Veritas Bx.

Känns inte Veritas Bx litet? Man vill ju ha något att hålla i lixom :).

Å andra sidan ... Sydonius!
Väldigt många estates vi besökte på Bx-resan hade Sydonius l'Esthete för provningar och middagar. Läste att 40 av 61 slott som är klassificerade 1855 har dessa glas (2020).
Tycker de var extremt trevliga att dricka ur och det kändes som att vinerna trivdes i glaset :).
Sydonius är ju dock mindre än Veritas (rymmer 46 cl, 230 mm högt), så kanske storleken inte har någon betydelse trots allt?
Sommelier Superleggero är munblåsta (oklart om de fortsatt kommer tillverkas) Riedel Superleggero https://www.riedel.com/en/collections/new-items är maskintillverkade och ¨superlätta¨ och mkt billigare än Sommelier Superleggero.
Ett problem som verkar finnas hos flera tillverkare är att få tag i glasblåsare!
 

Jos

Medlem
Har du lämnat Zalto för att du gillar känslan mer i Riedel Veritas eller för att du tycker vinet visar sig sämre i Zalto?

Jag tycker Zalto Bourgogne är obalanserade att hålla i och dricka ur. Använder oftast Zalto Bx eller Sensory istället.
Men Zalto Bx använder jag mer och mer, även till champagne.
Jamen typ både och, mest känslan antagligen men med det kanske jag tyckte vinet blev lite tråkigare också. Främst gäller detta alltså Zalto Bourgogne och Bordeaux. Och särskilt Bourgogne som du säger blev obalanserat att dricka ur.

Veritas Old World Pinot är för mig perfekt till Bourgogne och Nebbiolo, - precis som jag vill ha det. bland kör jag Veritas Oaked Chardonnay till bättre vit Bourgogne. Kör ofta Sommelier Bordeaux som jag har några stycken av men nu blir det väl lite Veritas framöver också. Har dock bara ett Sommelier Bourgogne Grand Cru men det var länge sen jag använde, glas på över en liter är lite på gränsen...
 

Jos

Medlem
Veritas är väl också maskintillverkade?
Har för mig du skrev om Superleggero i någon tråd för något år sedan :)

Superleggero rymmer 95,3 cl, Veritas 61 cl
Superleggero är 282 mm högt, Veritas 225 mm.
Det är ju enormt stort jmfrt med Veritas.

Även Zalto Bx är större.
Zalto/Spiegelau BX rymmer 75 cl = 14 cl mer än Veritas Bx
Zalto/Spiegelau BX är 240 mm högt = 15 mm högre än Veritas Bx.

Känns inte Veritas Bx litet? Man vill ju ha något att hålla i lixom :).

Å andra sidan ... Sydonius!
Väldigt många estates vi besökte på Bx-resan hade Sydonius l'Esthete för provningar och middagar. Läste att 40 av 61 slott som är klassificerade 1855 har dessa glas (2020).
Tycker de var extremt trevliga att dricka ur och det kändes som att vinerna trivdes i glaset :).
Sydonius är ju dock mindre än Veritas (rymmer 46 cl, 230 mm högt), så kanske storleken inte har någon betydelse trots allt?
Veritas Bordeaux är 70,9cl, inte 61 :)
 

Jos

Medlem
Verka som Riedel bytt storlek på ett flertal av Veritasglasen!!!! Nu säger infon 70,9 på BDX tidigare 62,5! Hermitage & champagne har också blivit större.
Nja... Jag tror inte det. Snarare att Vinunic som tar in glasen skrivit fel och så har alla butiker tagit efter den infon. Står överallt att det är 23.5cm högt, även hos Riedel, och det är omöjligt att göra glaset så mycket större och bibehålla samma längd om det inte ska bli typ Pinot-glas av det.... Visst, man kan ju korta stammen men ser ut som samma på bilderna.
 
Veritas är väl också maskintillverkade?
Har för mig du skrev om Superleggero i någon tråd för något år sedan :)

Superleggero rymmer 95,3 cl, Veritas 61 cl
Superleggero är 282 mm högt, Veritas 225 mm.
Det är ju enormt stort jmfrt med Veritas.

Även Zalto Bx är större.
Zalto/Spiegelau BX rymmer 75 cl = 14 cl mer än Veritas Bx
Zalto/Spiegelau BX är 240 mm högt = 15 mm högre än Veritas Bx.

Känns inte Veritas Bx litet? Man vill ju ha något att hålla i lixom :).

Å andra sidan ... Sydonius!
Väldigt många estates vi besökte på Bx-resan hade Sydonius l'Esthete för provningar och middagar. Läste att 40 av 61 slott som är klassificerade 1855 har dessa glas (2020).
Tycker de var extremt trevliga att dricka ur och det kändes som att vinerna trivdes i glaset :).
Sydonius är ju dock mindre än Veritas (rymmer 46 cl, 230 mm högt), så kanske storleken inte har någon betydelse trots allt?
Fransmännen har väl aldrig varit förtjusta i de riktigt enorma glasen?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Nja... Jag tror inte det. Snarare att Vinunic som tar in glasen skrivit fel och så har alla butiker tagit efter den infon. Står överallt att det är 23.5cm högt, även hos Riedel, och det är omöjligt att göra glaset så mycket större och bibehålla samma längd om det inte ska bli typ Pinot-glas av det.... Visst, man kan ju korta stammen men ser ut som samma på bilderna.
Pratade med Riedel Austria , ingen ändring av Veritas har skett förmodligen nån som gjort nåt galet på WEB. Veritas C/M 62,5 cl!
 

The Wall

Medlem
Du får prova nya Riedel Superleggero!
Hm, jag hade för mig att "gamla" Superleggero var, likt Sommeliers, munblåsta. Måste undersöka storleken på "nya" Superleggero. När vi drack ur Burgundy Grand Cru kändes det som att dricka ur en 50 cm hög blomstervas. Man borde kanske ana oråd när det dyker upp lite för bra priser på en serie, det var samma sak när Veritas introducerades, plötsligt blev Vinum väldigt billiga.
 

rs14

Medlem
Apropå Riedel så rear Sundqvist ut ”Max”, en serie med extremt höga stjälkar (inspirerade av Rosor som växer i rabatter i Kaufstein). Tre modeller finns - champagne, riesling och bdx. Verkar precis som serien ”Winewings” inte blivit någon större succé så det vi är väl anledningen att de nu reas ut. Inget superpris dock, från 469 SEK till 279/styck.
 

The Wall

Medlem
Apropå Riedel så rear Sundqvist ut ”Max”, en serie med extremt höga stjälkar (inspirerade av Rosor som växer i rabatter i Kaufstein). Tre modeller finns - champagne, riesling och bdx. Verkar precis som serien ”Winewings” inte blivit någon större succé så det vi är väl anledningen att de nu reas ut. Inget superpris dock, från 469 SEK till 279/styck.
Max är bra om man har 3 m takhöjd. I sitt glasskåp. Ett av få glas som man kan dricka ur från balkongen på 2:a våningen när glaset står på gatan nedanför.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Hm, jag hade för mig att "gamla" Superleggero var, likt Sommeliers, munblåsta. Måste undersöka storleken på "nya" Superleggero. När vi drack ur Burgundy Grand Cru kändes det som att dricka ur en 50 cm hög blomstervas. Man borde kanske ana oråd när det dyker upp lite för bra priser på en serie, det var samma sak när Veritas introducerades, plötsligt blev Vinum väldigt billiga.
Ja ¨Sommelier Superleggero¨ är munblåsta den serie som kommer nu ¨Riedel Superleggero¨ är maskingjorda volymen i dessa är något sörre än de munblåsta. Tror de är något lättare också (väntar på leverans!)
 

Per Stade

Lege artis
Toppen