Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinkyl 50-100 flaskor

Tomppa

Medlem
Vill köpa en vinkyl för förvaring av champagne, har i dagsläget ca 20 flaskor och tänker mig väl att jag köper ytterligare 10-15 stycken. Budget: < 10000.
Enligt vad jag har förstått så ska man räkna bort ca 30% i kapacitet om man inte förvarar standardflaskor, så om jag ska få plats med 35 flaskor så behöver jag ett vinskåp med plats för 50 flaskor.
Alternativen som jag har tittat på är:
  1. Climadiff CLS52
    • + Litet
    • + Låg förbrukning
    • - Nog för litet
  2. Climadiff VSV105
    • + Bra storlek
    • + Ok elförbrukning
    • - Olika temperaturzoner som inte går att ställa in?! (enligt vinkylen.se, hittar inget som supportar det i dokumentationen)
  3. Climadiff VSV120
    • + En temperaturzon
    • + Tyst
    • - Drar mycket el
Lutar åt VSV120 pga bra storlek och en temperaturzon, men VSV105 skulle nog vara mitt förstahandsval om det höll samma temperatur i hela skåpet.
Någon som har VSV105 som kan komma med input? VSV120? Har även tittat på mQuveé WineExpert 66 samt Caso CS660 men jag behöver inte två temperaturzoner och jag får mer förvaringsplats för pengarna med Climadiff, dumt?

Sen verkar cdiscount ha riktigt bra priser på CLV/CVP-serien men det ska ju fraktas till Sverige också...
Tack till er som tog er tid att läsa :)
 

Niclas

Medlem
Satt i ungefär samma sits för ett knappt halvår sedan.
Mitt tips till dig är dock att köpa större kyl än du tänkt. Är dagens lagringsbehov samma som ditt troliga behov om 4-5 år ?
Själv fastnade jag för en 2-zonskyl med plats för typ 150 flaskor. Då hade jag planerat att fylla upp med öl i kalla zonen för att den inte skulle se tom ut.
Nu, några månader och cirka 80 flaskor senare, har jag EN hylla öl kvar då kylen i princip är full.
Skumpa tar plats.
Om jag skulle köpa kyl idag hade jag dock försökt hitta en tystare kyl än den som jag köpte ( 43dB ).
 
Trådskapare
T

Tomppa

Medlem
Du kan nog köpa en större vinkyl på en gång, det är iaf vad de flesta här på forumet kommer säga av egna erfarenheter. Helt plötsligt börjar du lagra röda? Och vita? Och dessertvinet? Hur blev det egentligen tre skåp?
Om jag har förstått rätt så ska alla viner lagras vid 12 grader, sen så är det ju en annan sak om man vill ha dem serveringstemprerade.
VSV105 har ju tre olika zoner, 16, 12 & 8 grader men jag tänker mig att jag behöver absolut mest plats i 12 grader men man kan ju lagra i 10-14 grader också. 100 flaskor är ungefär dubbelt så mycket som jag ser att jag behöver nu så det ska nog bli bra men VSV120 har ju mer plats för ungefär samma pengar...
Satt i ungefär samma sits för ett knappt halvår sedan.
Mitt tips till dig är dock att köpa större kyl än du tänkt. Är dagens lagringsbehov samma som ditt troliga behov om 4-5 år ?
Själv fastnade jag för en 2-zonskyl med plats för typ 150 flaskor. Då hade jag planerat att fylla upp med öl i kalla zonen för att den inte skulle se tom ut.
Nu, några månader och cirka 80 flaskor senare, har jag EN hylla öl kvar då kylen i princip är full.
Skumpa tar plats.
Om jag skulle köpa kyl idag hade jag dock försökt hitta en tystare kyl än den som jag köpte ( 43dB ).
Har också funderat på att ha öl i den, men 1. 12 grader är inte optimalt för öl och 2. man vill väl inte öppna kylen så ofta (kanske ett dåligt argument :) )
Igår hade jag bestämt mig för VSV120 men jag börjar luta mer åt VSV105 eftersom den har tre zoner samt drar 230kW/år istället för 314kW/år.
Svåra beslut men ett lyxproblem förstås ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Vill köpa en vinkyl för förvaring av champagne, har i dagsläget ca 20 flaskor och tänker mig väl att jag köper ytterligare 10-15 stycken. Budget: < 10000.
Enligt vad jag har förstått så ska man räkna bort ca 30% i kapacitet om man inte förvarar standardflaskor, så om jag ska få plats med 35 flaskor så behöver jag ett vinskåp med plats för 50 flaskor.
Alternativen som jag har tittat på är:
  1. Climadiff CLS52
    • + Litet
    • + Låg förbrukning
    • - Nog för litet
  2. Climadiff VSV105
    • + Bra storlek
    • + Ok elförbrukning
    • - Olika temperaturzoner som inte går att ställa in?! (enligt vinkylen.se, hittar inget som supportar det i dokumentationen)
  3. Climadiff VSV120
    • + En temperaturzon
    • + Tyst
    • - Drar mycket el
Lutar åt VSV120 pga bra storlek och en temperaturzon, men VSV105 skulle nog vara mitt förstahandsval om det höll samma temperatur i hela skåpet.
Någon som har VSV105 som kan komma med input? VSV120? Har även tittat på mQuveé WineExpert 66 samt Caso CS660 men jag behöver inte två temperaturzoner och jag får mer förvaringsplats för pengarna med Climadiff, dumt?

Sen verkar cdiscount ha riktigt bra priser på CLV/CVP-serien men det ska ju fraktas till Sverige också...
Tack till er som tog er tid att läsa :)
Köp så stor som möjligt och en tempzon!
 

Johan_L

Medlem
Håller med föregående skribent, köp så stor som möjligt och en zon. Jag har min på 12 grader och tycker det funkar utmärkt när man ska servera. De viner som ska ner i temp får mellanlanda en stund i vanliga kylen. För de som ska upp i temp går det rätt snabbt i glasen. Man får då även chans att testa vinet och se hur det förändras med ändrad temp och se vad man själv föredrar för serveringstemp på olika viner.
Sista tipset från mig blir att inte lita på tillverkarnas siffror för hur många flaskor som får plats i kylen, de bygger på att alla flaskor är av samma (bordeaux) typ. Med blandade flasktyper minskar antalet rätt snabbt.
Lycka till med köpet!
 
Trådskapare
T

Tomppa

Medlem
Köp så stor som möjligt och en tempzon!

Håller med föregående skribent, köp så stor som möjligt och en zon. Jag har min på 12 grader och tycker det funkar utmärkt när man ska servera. De viner som ska ner i temp får mellanlanda en stund i vanliga kylen. För de som ska upp i temp går det rätt snabbt i glasen. Man får då även chans att testa vinet och se hur det förändras med ändrad temp och se vad man själv föredrar för serveringstemp på olika viner.
Sista tipset från mig blir att inte lita på tillverkarnas siffror för hur många flaskor som får plats i kylen, de bygger på att alla flaskor är av samma (bordeaux) typ. Med blandade flasktyper minskar antalet rätt snabbt.
Lycka till med köpet!
Tack, det blev till slut en Climadiff VSV120, en zon och stor nog att växa i. Hoppas att den får plats i hissen :)
 

Niclas

Medlem
Varför förvarar/lagrar du viner i så låg temperatur?
Kylen är med dubbla zoner.
kyl.jpg

Frugan gillar bubbel och för att få godkänt att ha en kyl i vardagsrummet fick hon husera i övre delen som vi mestadels dricker av "till vardags", dvs en och annan öl till mig och NV och Cava till frugan.
IMG_6133.JPG

Nedre delen är "min" med rött och spar-skumpa. Displayhyllan får husera skruvkorkade flaskor och det som planeras drickas i det närmsta.
min.JPG
 

Niclas

Medlem
Ja, kanske är det för kallt ..!
Gillar dock kall öl och kallt bubbel och räknar med att ha en strykande åtgång på dem hyllorna.
Om jag gissar att dryckerna i den kalla zonens omsättningshastighet är max ett år, menar du att det då påverkar vinerna positivt om jag höjer gradtalet till 10, även om det bara rör sig om ett knappt år ?

@MartinE
 

MartinE

Medlem
Om jag gissar att dryckerna i den kalla zonens omsättningshastighet är max ett år, menar du att det då påverkar vinerna positivt om jag höjer gradtalet till 10, även om det bara rör sig om ett knappt år ?
Ja. Personligen hade jag ställt in den på (minst) tolv grader. Alla (unga) viner - även medioker cava - vinner på att utvecklas.

För övrigt mår det mesta bubbel bra av att serveras vid en temperatur > 10 grader! Vill du av någon anledning servera dem kallare än så är det ju bara att stoppa in flaskan ett par timmar i den vanliga kylen innan servering.

Tillägg: D v s alla viner som är värda att köpa! :)
 

Niclas

Medlem
Tack, "att tro är att icke veta" :). Höjer härmed temperaturen till 10 ( i ett första steg ).

Underbart med feedback och en knuff i rätt riktning. Tror att 80% av alla röda inköp jag gjort det senaste halvåret har gått via inspiration från finewines och allt bubbel ( i nedre zoonen ;) ) har dubbellkollats innan inköp via Champagnebloggen.
 
Toppen