Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinös

buteljen

Medlem
FD0512FD-D271-4A80-BD10-B0B5D7363EF7.png

Har hakat upp mig på termen ”vinös” o_O. Vad betyder det egentligen i praktiken? När är ett vin vinöst? Och vad är det om det inte är vinöst? Dricker just nu en egly VP som har små, små fina bubblor och någon skrev att det är mer ”vinöst” . Menar man mer lika ett stilla vin då? Selosse sägs ha vinösa viner - vad betyder vinös i det sammanhanget. Är det just att det har mindre bubblor/mindre mängd bubblor? Mer textur? Mer body? Vilka champagner är inte vinösa? Är ett stiilla vin vinöst? Många funderingar och klockan är ännu inte sju :rolleyes:
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Jag använder (för mig själv oftast) "vinöst" som ett samlingsbegrepp på ett vin som har mycket av allt men ändå lyckas behålla en elegans och inte blir klumpigt.
Till jämförelse är "slankt" för mig ett vin som har lite mindre av allt/det mesta men ändå klarar av att fylla glaset med smaker utan att på något sätt vara tunt.
Båda begreppen är positiva för mig.
Spelar ingen roll om det är stilla eller mousserande.

Jag kanske använder begreppen helt fel... förutsatt att det finns någon konsensus runt dem...:rolleyes:
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Ok, tack . Så vinöst o slankt är på varsin ände av spektrat men båda är positiva?
 

john b

Medlem
Samma här, nåt som man inte tänker sig ska smaka som ett stilla vin men som gör det - kan vara champagne men kan också vara vermouth eller öl eller cider...

Precis. Suröl med påtagliga vinägertoner och komplexitet beskrivs ofta av mig och andra som vinösa. Vetefan om de är goa egentligen? Men spännande är de och det är ju värt mycket.
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Tusen tack för era svar!!
Vilka champagner skulle ni beskriva som vinösa i stilen och vilka champagner skulle ni inte beskriva som vinösa?
Selosse beskrivs ofta som vinös. Är Krug vinös? Blir champagner mer vinösa med ålder?
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Tusen tack för era svar!!
Vilka champagner skulle ni beskriva som vinösa i stilen och vilka champagner skulle ni inte beskriva som vinösa?
Selosse beskrivs ofta som vinös. Är Krug vinös? Blir champagner mer vinösa med ålder?
Jag uppfattar Cedric Bouchards champagner som väldigt vinösa.
 

jrick

Medlem
Tusen tack för era svar!!
Vilka champagner skulle ni beskriva som vinösa i stilen och vilka champagner skulle ni inte beskriva som vinösa?
Selosse beskrivs ofta som vinös. Är Krug vinös? Blir champagner mer vinösa med ålder?
Generellt sett ekade och oxidativa champagner, och det senare kan man ju säga inkluderar mognare champagner.
 

Jos

Medlem
Personligen använder jag vinös för att beskriva något som är liknar ett vin i någon aspekt. Mao skulle jag per definition aldrig använda det vid beskrivning av ett vin... o_O Och Champagne är vin :rolleyes:
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Personligen använder jag vinös för att beskriva något som är liknar ett vin i någon aspekt. Mao skulle jag per definition aldrig använda det vid beskrivning av ett vin... o_O Och Champagne är vin :rolleyes:
giphy.gif
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Så vi har tre varianter på hur vinös används :):
- ett samlingsbegrepp på ett vin som har mycket av allt men fortfarande är elegant
- nåt som man inte tänker sig ska smaka som ett stilla vin men som gör det (t.ex champagne, vermouth, öl, cider)
- används inte för att beskriva vin, utan annan dryck som liknar ett vin i någon aspekt

Kanske finns det flera?
 

IsKr

Medlem
Jag tänker helt klart på mat. Tex att såsen kan vara vinös, för att förmedla smaken eller riktningen smaken har. Det är iaf så jag uppfattar det som och använder det.
 

jrick

Medlem
Så vi har tre varianter på hur vinös används :):
- ett samlingsbegrepp på ett vin som har mycket av allt men fortfarande är elegant
- nåt som man inte tänker sig ska smaka som ett stilla vin men som gör det (t.ex champagne, vermouth, öl, cider)
- används inte för att beskriva vin, utan annan dryck som liknar ett vin i någon aspekt

Kanske finns det flera?
Den andra och den tredje definitionen är egentligen samma definition - det smakar vin. Huruvida man väljer att använda det på champagne eller för den delen vin alls är en inställningsfråga till begreppets användbarhet. Den första definitionen måste jag med all respekt säga framstår som en väldigt individuell sådan, och inte i linje med någon ordboks förklaring eller för den delen någon jag känner igen.
 

Johan L

Medlem
Jag som har satt smakbeskrivningar på otaliga öl genom åren använder ibland ordet vinös om öl som har vinliknande aspekter i sin karaktär. Flamländsk rödöl, t ex Rodenbach, är typexempel på öl med vinösa drag.

Jag skulle kanske likna det med begreppet "druvtypiskt", alltså att vinös är som att säga vintypisk smak, dvs har toner som finns i många viner men inte nödvändigtvis alla. Mer användbart för att beskriva något annat än vin.
 
Toppen