Vinordic Wine Challenge

Diskussion i 'Övrigt' startad av Jimmy Forsman, 27 april 2010.

1. Elvis

Elvis Medlem

SV: Vinordic Wine Challenge

Jag missförstod nog ditt första inlägg.

Tillverkningskostnaden är givetvis viktig för företags lönsamhet. Det enda jag egentligen invänder mot är resonemanget att viner över en viss brytpunkt prissätts av utbud och efterfrågan, medan viner under brytpunkten prissätts på något annat sätt. Jag menar bara att alla viner på marknader där prissättningen är fri prissätts av utbud och efterfrågan.

2. Ulf S

Ulf S Medlem

Jag tror att vi alla egentligen förstår hur det fungerar och vi kan nöja oss med att konstatera att tillverkningskostnaderna med 100% säkerhet inte längre är viktiga när priserna går över 500-lappen. För viner därunder finns gott om exempel på både det ena eller det andra.

Exempel 1) Inte viktigt. Druvpriser och tillverkningskostnader är så gott som helt identiska för all standard NV Champagne, oavsett tillverkare. Ändå kostar en del 200 och andra 400, beroende på hur varumärket värderas.
    Exempel 2) Viktigt. Torka i Australien ger kraftigt fördyrade bulkviner. Inga budgetproducenter kan behålla sin lönsamhet och tvingas därför höja priset oavsett marknadens respons.

3. Per Stade

Per Stade Lege artis

Till och med en illiterat konsument som jag inser att Bollinger La Grande Année är rena fyndet jämfört med Bollinger La Grande Année Rosée för dubbla priset.
    Det säger sig självt att tillverkningskostnaden enbart skiljer sig marginellt.

Men vi har kommit lite från ämnet - prisvärdhet. Du skrev i ditt första inlägg i den här tråden:

I min kommande akademiska avhandling om prisvärdhet kommer jag att citera ovanstående meningar för att fastställa att prisvärdhet
    är en subjektiv egenskap, som är beroende av 1) konsumentens smak och 2) storleken på konsumentens plånbok. Eller snarare hans/hennes
    vilja att lätta på plånboken.
    Med andra ord en sensorisk och en mental komponent.
    Dessa subjektiva upplevelser kan påverkas och påverkas av en rad faktorer. Smaken kan påverkas av hur skolad konsumenten är, i vilket
    sammanhang vinet dricks och vad konsumenten vet om vinet som du så riktigt påpekar. Naturligtvis stämmer detta bara om konsumeneten
    överhuvud taget är intresserad av vad han/hon förtär.

I annat fall kommer vi över till frågan om objektiv prisvärdhet:

Objektivt gör Tysklandsresenären som köper BiB för halva priset mot priset i Sverige ett fynd som är procentuellt av samma magnitud som Romanée-Conti-köparen 2009.
    Alla köp på Systembolaget är prisvärda eftersom det faktiskt är marknadspriset i Sverige. Att köpa Krug -88 för 2.400:-/flaskan på dryckesauktion är också, hur underligt
    det än kan låta, prisvärt för det är marknadspriset. Kanske till och med Bra Köp för internationellt är priset troligen högre.

Målet med min avhandling om prisvärdhet är att fastställa en EU-CERTIFIERAD skala för att fastställa prisvärdheten hos vin till gagn för såväl vinskribenter som konsumenter.
    Ett stort tack till Ulf S och övriga medlemmar på detta forum för inspirerande och initierad information.

4. Ulf S

Ulf S Medlem

Ingen orsak. Vad tänker du servera på disputationsfesten?

5. Per Stade

Per Stade Lege artis

Zumbali Chenin Blanc och Umbala.
    Vinerna som har gett prisvärt ett ansikte!

6. Ulf S

Ulf S Medlem

Jag har hört att de ska vara billiga i Tyskland. Kanske kan vara värt att hänga på en bussresa dit?

7. Per Stade

Per Stade Lege artis

Vi kanske kan ordna en gruppresa med forumets medlemmar?

8. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

9. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Akta er så jag inte bussar Elvis på er... Hans banningsfinger glöder har jag förstått.

10. Anders Landström

Han är ute och leker med boll och klubba i sandlådan. Så det hotet känns rätt tomt ;D

11. Per Stade

Per Stade Lege artis

Svårt att läsa vad du skrev!

Förstår jag dig rätt om du vill arrangera gruppresan själv?
    Eller föredrar du att åka ensam?

12. Anders Landström

Har du druckit [​IMG] nu igen. Du måste låta bli det. Inte bra för ögonen 8)

13. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Den till vänster, är det en magnum? Rosé.

14. Per Stade

Per Stade Lege artis

Nej, Jeroboam.

15. Lando

Lando Medlem

Men ååååhhh orka spamma sönder det mest intressanta ämnet på 6 månader :D

16. Anders Landström

Skyldig men inte med avsikt 8)

Dock, ämnet var intressant från början och blev sedan en diskussion kring vad viner ska kosta eller inte kosta. Vi är ju en rätt inavlad grupp på forumet så debatten lär inte bli inflammerad direkt. Vi köper alla viner som ar prissatta marknadsmässigt, det är därför alla blir så lyckliga när vi lyckas hitta någon stackare som prissatt ett vin felaktigt.

Om kostnadsgränsen för att producera ett vin går vid 500, 250 eller 2500 vet jag inte men priset kommer alltid vara vad konsumenten är villig att betala.

17. Ulf S

Ulf S Medlem

Eller lägre.

18. Per Stade

Per Stade Lege artis

det är då man gör ett FYND! (objektivt)

19. Ulf S

Ulf S Medlem

QED

20. Guayabera

Guayabera Medlem

Försöker styra tillbaka diskussionen...

Att det skulle finnas en brytpunkt runt 500 kronors strecket vad gäller tillverkningskostnad som även inkluderar markpris har jag svårt att tro på.
    Om return (läs pris per flaska vin) på en tillgång går upp följer att asset (mark) priset också går upp proportionerligt (beroende på ränteläget). Om detta inte stämmer finns en arbitrage möjlighet som snabbt stängs i en effektiv marknad.
    Kortfattat och förenklat, en return som överskrider vad som är normalt reflekteras alltid i asset priset (dvs markpriset). Ett 5000 kronorsvin kan därför mycket väl ha en kostnad som överskrider 500 kronor med flera tusenlappar.

För en liknande diskussion men gällande försäljning an kaffe se: http://books.google.se/books?id=JAJqVaOT5ksC&printsec=frontcover&dq=price+of+coffee+undercover+economist&source=bl&ots=MaTYXmgRQi&sig=aVgFI3irPOY4Mr9xIOLoGbHfopo&hl=sv&ei=21IwTLGiIZGosQawr_S1Ag&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CBgQ6AEwAA#v=onepage&q=price%20of%20coffee%20undercover%20economist&f=false

Dela sidan