Vinquizz

Diskussion i 'Vin' startad av Jimmy Forsman, 19 juni 2008.

1. Elvis

Elvis Medlem

SV: Vinquizz

Det tog mindre än tre minuter! Starkt! ;)

Det är som när man ska sälja något på Blocket. Antingen ringer ingen eller också blir man nedringd.

2. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

Forza!

Ny fråga: Vem, eller vad, var Falernian?

3. Vinosapien

Vinosapien Medlem

Är väl ett vin gjort på aglianico. kommer från campania - italia.

4. Jimmy Forsman

Mnjaeeeee, ja och nej. Jag vill nog ha det lite mer specificerat än så.

5. Vinosapien

Vinosapien Medlem

då gör vi ett nytt försök:

sött vitt förhistoriskt (romerskt) vin framställt på druvor som växt längst ner på sluttningarna till berget Falernus.

6. Jimmy Forsman

Det var ju nästan som poesi!

Do continue.

7. Vinosapien

Vinosapien Medlem

Hade tänkt mig lite producentnamn som vinifierar vissa av sina viner HELT utan svavel.
    3 st producenter vill jag samt vilka vinerna är.

bonuspoäng ges om man kan exemplifiera vad farorna är samt hur vinerna oftast ter sig i glaset.

lätt som en plätt

8. Jimmy Forsman

Va?

9. anders

anders Medlem

Om jag attackerar bonuspoängen först så är väl en av riskerna att vinet (betydligt?) lättare oxiderar i flaskan. En annan risk torde vara allt som kan inträffa baserat på att allt organiskt aktivt fortfarande finns kvar i flaskan. Borde kunna ge bl a efterjäsning av både alkoholtyp och malolaktisk typ.

10. Vinosapien

Vinosapien Medlem

lite förtydligande.

svavel används i de allra flesta steg i vintillverkning. bra mot sjukdommar i vingården. man kan avsluta jäsningen med svavel. man dödar bakterier effektivt med svavel. man svavlar faten innan man fyller på med vin. man svavlar innan buteljering etc.

som synes är svavel en ruggigt viktig tillsats i vintillverkning, MEN det finns ett växande antal producenter i Europa som vill göra 'naturliga' viner. hela biodynamiska gänget (joly, deiss etc) ligger i fronten vad gäller detta. därutöver finns det vissa extrema producenter som testar att vinifiera helt utan svavel. och de blir allt fler...det är några av dessa jag är ute efter.

litet tips: svavel heter soufre på franska.

11. Vinosapien

Vinosapien Medlem

anders:
    alldeles korrekt avseende oxidering. för att klara av t ex bakterietillväxt är nästan samtliga dessa viner malolaktist jästa.
    dessutom tillsätter man nästan alltid mer kolsyra i samband med buteljering (på restaurang i frankrike ser man ofta sommelieren skaka vinet lite försiktigt efter korken är dragen - tummen över öppningen).

12. anders

anders Medlem

Inte helt olikt engelskans suffer vilket är vad vi gör av oxiderade viner.

Intressant det här med att snubben sätter tummen över flaskan med tanke på hur vanligt det är att man ser att personalen bär ut glas etc genom att köra ner fingrarna i glasen. Perfekt sätt att sprida allehanda infektioner. Ett jävla ofog!

13. anders

anders Medlem

Och då syftar jag främst på det här med att köra fingrarna i glasen. Det är verkligen ett perfekt kriterium för att platsa på sunklistan.

14. Vinosapien

Vinosapien Medlem

Jag ger er några minuter till...

Vill bara förmedla att dricka dessa viner är en häftig upplevelse. Dom är goda, men speciella. De är aningen oxade (diggar man madeira, vissa banyuls, åldrat bubbel kan detta vara något för er) och har ofta en skön knäckig (lite rostat) attidyd. Personliga och så långt från det masstillverkade man kan komma.

15. anders

anders Medlem

Lägger till en liten grej som förtydligar...

Totally sulfite-free wines are an accident of nature; but wines low in sulfites or free of added sulfites do exist. Let us explain. Sulfites are a natural byproduct of the fermentation process. Fermenting yeasts present on all grape skins generate naturally occurring sulfites in amounts ranging from 6 to 40 parts per million (ppm.).

Källa: http://www.ecowine.com/sulfites.htm

16. anders

anders Medlem

Nähä, Vino. Du får nog klämma fram prducenterna, annars får vi börja slå på nätet...

17. Vinosapien

Vinosapien Medlem

Frågan uppfattades kanske som aningen trist och svårbesvarad.
    Ni får 3 schyssta producenter som ni absolut inte får missa om flaskorna dyker upp:

1. Pierre Frick i Alsace http://www.pierrefrick.com/ och vill ni fördjupa er om deras svavelfria viner http://www.pierrefrick.com/fr/vins_sans ... hp?r=6&p=1

2. Stephane Tissot i Jura http://www.stephane-tissot.com/en/index.htm

3. Marcel Lapierre i Beaujolais http://www.marcel-lapierre.com

Har ni vägarna förbi Paris se till att besöka Cave Augé - snacka om brett och djupt utbud av kanonviner!!

18. Vinosapien

Vinosapien Medlem

Ny kryptiskt fråga:

AS leder SS.

Vad menar jag??

19. anders

anders Medlem

Anitra Steen får en smällfet pension som tack för att hon gör ingenting på ett jobb som tjockisen fixade åt henne.

20. Vinosapien

Vinosapien Medlem

vassegooo andesss

Dela sidan