Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 10 november 2016

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
http://vininfo.org är en fantastisk resurs för detta, men data kräver ibland lite tolkning.

Enchanteleurs 95 har senast sålts för 1199 kr, då talar vi om 2011 eller tidigare. (Det står 2000-2011, men då är det nog samma varunummer som använts för flera årgångar, och det är svårt att veta om den faktiskt fanns 2011, eller om det var en felpost på en flaska som låg kvar tills dess.)
Däremot har Enchanteleurs 96 på halvmagnum "eftersläppts" för 1499 kr, dels 2010 och dels 2011-2014(?), så om du minns 1499 kr för någon Enchanteleurs så minns du rätt.
Ser inte att Enchanteleurs 96 har sålts av SB på magnum förut.
När 1998:an först dök upp för flera år sedan har jag för mig att importören sa att produktion var så liten att de inte skulle lansera den på SB, eller om det t.o.m. var så att de inte skulle sälja den till privatpersoner. Denna lansering bevisar helt enkelt grundregeln att Enchanteleurs alltid går att få tag på i flera år, även om priset stiger efter hand.

Henriot ska för övrigt ha en eloge för sina sena släpp av sin vanliga millesime på magnum, till någorlunda rimliga priser. Jag har fortfarande inte sett 2002:an på magnum, varken i Sverige eller utomlands, hoppas den är på väg för 75 cl-flaskorna var fantastiska och magnum är sällan sämre. ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Förresten,
Från och med torsdagen den 20 oktober har vi webblanseringar varje torsdag på systembolaget.se.

Det senaste året har varje webblansering fått allt fler artiklar, samtidigt som vi märkt att fler kunder vill att vi lanserar nya artiklar varje vecka. Därför inför vi webblanseringar varje torsdag (med undantag för vissa veckor) men med färre antal artiklar vid varje tillfälle.
Webblansering varje vecka med flera olika flaskor som kostar fyrsiffrigt... Det kostar att ligga på topp mot slutet på året!
 

Per Stade

Lege artis
Jag såg precis att det släpps några intressanta champagner nästa vecka:
Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1995 (1499 kr)
Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1996 magnum (2699 kr)
Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1998 (1299 kr)

Alla dessa har väl släppts förut men jag tror inte att priserna har gått upp. Tvärtom tror jag att CdE 1996 på magnum är lite billigare än sist - jag vet inte riktigt hur man kollar det.


Weblanseringar är väl inget, som jag normalt brukar hänga på. Men Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1996 på magnum var ju oemotåndlig. Sitter vid hustruns iPad och exakt kl 10.00 trycker jag på den ljusgröna knappen "BOKA", som aldrig hinner bli mörkgrön, utan samtidigt som den byter färg också byter text till "KÖA". :eek:
Nu har jag 1st i kö. Lyckliga jag! :(
 

Keen

slan
Weblanseringar är väl inget, som jag normalt brukar hänga på. Men Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1996 på magnum var ju oemotåndlig. Sitter vid hustruns iPad och exakt kl 10.00 trycker jag på den ljusgröna knappen "BOKA", som aldrig hinner bli mörkgrön, utan samtidigt som den byter färg också byter text till "KÖA". :eek:
Nu har jag 1st i kö. Lyckliga jag! :(


Med den strategin hade du extremt liten chans att lyckas. Nästa gång sitt vid en dator med fast lina, ej wifi, och se till att börja klicka frenetiskt innan klockan slår 10. Lagg pga wifi + reaktionsförmåga = missat vin.
 

Wintermute

Medlem
95-an finns på stadsauktionen just nu, i några poster. Än så länge till någorlunda rimliga priser, men det brukar ju gå över...
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Weblanseringar är väl inget, som jag normalt brukar hänga på. Men Henriot Cuvée des Enchanteleurs 1996 på magnum var ju oemotåndlig. Sitter vid hustruns iPad och exakt kl 10.00 trycker jag på den ljusgröna knappen "BOKA", som aldrig hinner bli mörkgrön, utan samtidigt som den byter färg också byter text till "KÖA". :eek:
Nu har jag 1st i kö. Lyckliga jag! :(
Med den strategin hade du extremt liten chans att lyckas. Nästa gång sitt vid en dator med fast lina, ej wifi, och se till att börja klicka frenetiskt innan klockan slår 10. Lagg pga wifi + reaktionsförmåga = missat vin.
Ja på det sättet blir du aldrig av med några pengar.
Jag har problemet åt andra hållet, jag lyckades med konststycket att få 2 st Domaine de l'Arlot RSV :)
 
Toppen