Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblansering 13 juni 2013

Old Sparky

Medlem
SV: Webblansering 13 juni 2013

Keen skrev:
Såg ju ut att ha varit gott om tid.

Tycker det gick fortare i år jämfört med årgång 2009. 2009 lyckades jag med La Tache och Romanee-St-Vivant på samma dator.
 

Magikern

Medlem
SV: Webblansering 13 juni 2013

Man får ju onekligen intrycket av att priserna var lägst i världen för alla Romanee-Conti viner om man kollar wine-searcher.

Riktigt så väl är de kanske inte?
 

gbgpatrik

Medlem
SV: Webblansering 13 juni 2013

Jag klickade på clos vougeot mest för att det var det enda som man kunde klicka på... Något att ha? Bekräfta eller släppa?
 

perpro

Medlem
SV: Webblansering 13 juni 2013

Keen skrev:
Såg ju ut att ha varit gott om tid.

Jag tryckte innan det blev fullbokat, men det var ju falsk förhoppning. Amatör är man, Keen. Skit samma, lika bra det. Fick SMS 30 sekunder senare att mina Caviste-lådor har kommit. Lite mer moderata priser där. :D

Magikern: Det är väl typ billigast. Det är ju också det som är problemet. De flesta säljer de vidare på auktion gissar jag.

Som tröstpris finns ju http://www.systembolaget.se/99021
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Webblansering 13 juni 2013

Magikern skrev:
Man får ju onekligen intrycket av att priserna var lägst i världen för alla Romanee-Conti viner om man kollar wine-searcher.

Riktigt så väl är de kanske inte?

Ja, om man kollar Wine-Searcher. Fast köper du direkt från en handlare på allokering i andra länder blir priserna ungefär de samma som på SB. Men de som säljer allt på allokering till trogna kunder lägger självfallet inte ut på Wine-Searcher.
Ungefär samma sak som att påstå att SB är billigt genom att jämföra med den där låsta vinkylen med dyrviner som står i många flygplatsbutiker, och tro att alla vinbutiker har samma priser även i länder utan monopol.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Webblansering 13 juni 2013

perpro skrev:
Jag får öva på att klicka snabbare. Så här såg det ut på La Tache:

https://vimeo.com/68283374

Trycket var uppenbarligen lägre på Echezeaux. Vid 0:11, då både La Tâche och Romanée-Conti har gått över till "fullbokad" i en blinkning, så har Echezeaux (man ser bara del av raden) bara gått över till "köa". ;D
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Webblansering 13 juni 2013

perpro skrev:
Skönt att höra. "Aldrig smakat DRC tidigare" istället för "säljs i London nästa vecka"...

+1 på det! Vin är till för att drickas. Att dricka DRC ung är förstås i princip barnarov, men senaste årgången av bra Bourgogne är alltid mer drickbar än de som gått in i tunneln, och Echezeaux är normalt den mest drickbara genom att den är "lätt" och inte har så mycket tanniner (på DRC-skalan).
 

Keen

slan
SV: Webblansering 13 juni 2013

vintomas skrev:
Ja, om man kollar Wine-Searcher. Fast köper du direkt från en handlare på allokering i andra länder blir priserna ungefär de samma som på SB. Men de som säljer allt på allokering till trogna kunder lägger självfallet inte ut på Wine-Searcher.
Ungefär samma sak som att påstå att SB är billigt genom att jämföra med den där låsta vinkylen med dyrviner som står i många flygplatsbutiker, och tro att alla vinbutiker har samma priser även i länder utan monopol.

Precis, var billigare priser i Belgien och Holland t.ex. från handlare med allokering. Men lägre volymer i år tydligen.
 

Keen

slan
SV: Webblansering 13 juni 2013

Jag tog en Echezeaux också via en kollega som får tilldening via VinUnics guldklubb.
 
SV: Webblansering 13 juni 2013

Missade hela lanseringen så inget för mig. Hade inte varit helt fel med en Échézeaux, det får jag villigt erkänna


PS. La in allt i en tråd
 
Trådskapare
R
SV: Webblansering 13 juni 2013

vintomas skrev:
Hallå där, du skrev "goda 35 minuter" i ett inlägg tidsstämplat 09:27:53. Du borde ha skrivit 32 minuter och 7-8 sekunder, eftersom väl alla vet att sån't här tar slut första sekunden. :D

Helt rätt, jag skickar en kartong castillo de gredos som kompensation för uteblivna bokningar ;)
 

perpro

Medlem
SV: Webblansering 13 juni 2013

Butiker med allokering. Åh fan. Visste jag inte. Jaja, DRC är över min liga ändå. (Fast kanske. En gång i livet...?)
 
SV: Webblansering 13 juni 2013

vinder skrev:
1 sekund? Snarare 1 millisekund.

Årets skörd av DRC för min del:
1 x Montrachet
1 x La Tache
4 x Romanee-St-Vivant
1 x Grand Echezeaux
3 x Echezeaux

Både från webben och vinunic

Så är hyfsat nöjd även om jag inte satte Romanee-Conti (köplats)

Grattis, kanske dags för en provning. 2010 av Echezeaux och GE ska ju vara riktigt drickvänliga redan nu. Påminn mig om din adress :)
 

Magikern

Medlem
SV: Webblansering 13 juni 2013

Keen skrev:
Precis, var billigare priser i Belgien och Holland t.ex. från handlare med allokering. Men lägre volymer i år tydligen.

Även för DRC Grand Cru? De vinet har väl länge legat lite i en klass för sig bland rödviner när det gäller efterfrågan i förhållande till produktion. De flesta vinfantaster har nog en provning av de bästa årgångarna av "peak maturity" DRC Grand Cru på listan över saker de ännu inte gjort i livet.
 

kayaker

Cyklist
SV: Webblansering 13 juni 2013

Magikern skrev:
Även för DRC Grand Cru? De vinet har väl länge legat lite i en klass för sig bland rödviner när det gäller efterfrågan i förhållande till produktion. De flesta vinfantaster har nog en provning av de bästa årgångarna av "peak maturity" DRC Grand Cru på listan över saker de ännu inte gjort i livet.
Jag antar att du menar Romanée-Conti, den "finaste" av Domaine de la Romanée-Contis monopolvingårdar? De andra DRC-vinerna som nämnts här är ju också från Grand Crulägen. :)

(Hela listan för Bourgogne)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Webblansering 13 juni 2013

Nu är det dags för er som hade tur med DRC 2010:eek:rna - i morse eller tidigare - att fundera på om inte den bästa användningen av en flaska är att använda den till en gemensam provning med likasinnade. Jag har lagt upp en fundering som en egen tråd, eftersom den kanske inte riktigt hör hemma här.

http://www.finewines.se/ovrigt/drc-2010-byo/
 
Toppen