Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Webblanseringar 14:e och 28:e april 2016

Silex

Medlem
Nu ligger webblanseringar för 14:e och 28:e april ute. Finns som excelfiler på:
http://www.systembolaget.se/fakta-och-nyheter/nyheter-i-sortimentet/lanseringar/
Postar det här då jag tycker det finns en del spännande flaskor (bl a Rosseau, DRC, Raveneau, d'Yquem med lite ålder) och den här gången vissa flaskor som ligger prismässigt väldigt bra ur ett internationellt perspektiv. Verkar bara vara två viner från DRC i år. Undrar om det kommer fler eller om SB har tappat i sin allokering?
Vad ser det allvetande forumet som inte kan och bör missas?

[Bifogade pdf-filen och exceldokumentet till ditt exellenta inlägg och då jag var för långsam för att hinna först. //Mattias]
 

Attachments

  • Webblansering 28 april 2016 papper.pdf
    169,3 KB · Visningar: 669
  • Webblansering 28 april 2016.xlsx
    13,1 KB · Visningar: 616
Last edited by a moderator:

kayaker

Cyklist
Nu ligger webblanseringar för 14:e och 28:e april ute. Finns som excelfiler på:
http://www.systembolaget.se/fakta-och-nyheter/nyheter-i-sortimentet/lanseringar/
Postar det här då jag tycker det finns en del spännande flaskor (bl a Rosseau, DRC, Raveneau, d'Yquem med lite ålder) och den här gången vissa flaskor som ligger prismässigt väldigt bra ur ett internationellt perspektiv. Verkar bra vara två viner från DRC i år. Undrar om det kommer fler eller om SB har tappat i sin allokering?
Vad ser det allvetande forumet som inte kan och bör missas?
Jag tror att övriga DRC-viner "försvinner" till Vinunic Goldmedlemmar.
 
Trådskapare
Silex

Silex

Medlem
Argh, glömde helt bort det!:oops: Tacksamt för plånboken visserligen. Hade bestämt mig för att tok-klicka på Mazy-Chambertin. Då blir det pengar över till att istället försöka få en Raveneau om två veckor.
 
Last edited:

kayaker

Cyklist
Argh, glömde helt bort det!:oops: Tacksamt för plånboken visserligen. Hade bestämt mig för att tok-klicka på Mazy-Chambertin. Då blir det pengar över till att istället försöka få en Raveneau om två veckor.
Samma här. Skönt! :)
 

chambertin

Medlem
Argh, glömde helt bort det!:oops: Tacksamt för plånboken visserligen. Hade bestämt mig för att tok-klicka på Mazy-Chambertin. Då blir det pengar över till att istället försöka få en Raveneau om två veckor.
Tycker inte du skall vara så ledsen för det.
Vill inte verka märkvärdig eller så men har aldrig tyckt att Rousseaus Mazy-Chambertin presterad i toppsegmentet och då gillar jag firmans viner över det mesta i Bourgogne.

Om du skall ha ngt riktigt bra från Rousseau så är det tre (kanske fyra) viner som gäller:
Chambertin, Clos-de-Bèze och Clos-St-Jacques + ngt efter men mycket bra så även Ruchottes-Chambertin "Clos des Ruchottes".
Resten är bra men inget spektakulärt. För dom priser som Mazy-Ch och Clos de La Roche ligger på så skulle jag leta efter andra domäner som inte har lika mkt stjärnstatus.
 
Trådskapare
Silex

Silex

Medlem
Tycker inte du skall vara så ledsen för det.
Vill inte verka märkvärdig eller så men har aldrig tyckt att Rousseaus Mazy-Chambertin presterad i toppsegmentet och då gillar jag firmans viner över det mesta i Bourgogne.

Om du skall ha ngt riktigt bra från Rousseau så är det tre (kanske fyra) viner som gäller:
Chambertin, Clos-de-Bèze och Clos-St-Jacques + ngt efter men mycket bra så även Ruchottes-Chambertin "Clos des Ruchottes".
Resten är bra men inget spektakulärt. För dom priser som Mazy-Ch och Clos de La Roche ligger på så skulle jag leta efter andra domäner som inte har lika mkt stjärnstatus.
Tack för info. Har bara provat Rosseau en gång själv. Egentligen var det framför allt pga att Jancis Robinson för 2013 gett bra betyg till Mazy-Chambertin (samma som till Chambertin) som jag tyckte att den var klickvärd i det här fallet. Men jag är inte så ledsen att jag missade för det går att köpa många bra flaskor vin för motsvarande peng.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Tycker inte du skall vara så ledsen för det.
Vill inte verka märkvärdig eller så men har aldrig tyckt att Rousseaus Mazy-Chambertin presterad i toppsegmentet och då gillar jag firmans viner över det mesta i Bourgogne.

Om du skall ha ngt riktigt bra från Rousseau så är det tre (kanske fyra) viner som gäller:
Chambertin, Clos-de-Bèze och Clos-St-Jacques + ngt efter men mycket bra så även Ruchottes-Chambertin "Clos des Ruchottes".
Resten är bra men inget spektakulärt. För dom priser som Mazy-Ch och Clos de La Roche ligger på så skulle jag leta efter andra domäner som inte har lika mkt stjärnstatus.
Håller med om att Clos de La Roche aldrig varit ett charmtroll men "Charmes" levererar alltid. Och Grand Cru från Rousseau till
dom här priserna är svårt att hitta någonstans i världen, om man inte har en kanal in hos producent eller importör.
 

chambertin

Medlem
Håller med om att Clos de La Roche aldrig varit ett charmtroll men "Charmes" levererar alltid.
Har ju inte druckit "Charmes" efter 2001 men tyckte inte då att det (inte då i alla fall) kvalade in som ngt av Rousseaus bättre viner. Vi får kanske "agree to disagree" om det och dricka några av de vi tycker är bäst av firmans viner någon gång i stället. Jag tycker verkligen att det är bland det bästa man kan hitta av röd Bourgogne.

Och Grand Cru från Rousseau till
dom här priserna är svårt att hitta någonstans i världen, om man inte har en kanal in hos producent eller importör.
Men ett bra pris förutsätter ju att varan finns att köpa vilket ju man ju knappast kan säga om dom här Weblanseringarna av Rousseau och en del annat som kommer i ensiffriga kvantiteter (ibland) och säljs i lika fort som en en aktie på en robothandlande börs.

Personligen så tror jag att dessa lanseringar är mer att betrakta som smörjmedel från leverantörer som vill kränga ngt annat som dom tjänar pengar på och SB vill stoltsera med fina namn till världens lägsta priser (och knappt inga varor att köpa men det är det det ingen som säger).
 
Toppen