Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

10 viner till en 40 åring (rött + en flaska champagne)

mnor

Medlem
Jag har blivit ombedd att skaffa fram 10 viner som skall drickas på varje födelsedag fram till personen är 50. Jag (vi) har en budget på cirka 2500-3000 sek och skulle nu vilja få lite tips och inspiration från mina medforumsmedlemmar. Personen i fråga tycker mest om rött vin och med det i åtanke tänkte jag välja 9 röda flaskor och toppa med en årgångsskumpa från 08 till året då personen fyller 50. Personen dricker oftast viner från italien (för under 100 sek) och min tanke är att att personen skall få testa lite olika vindistrikt från olika länder, Frankrike, Italien, Spanien, Sydafrika, Argentina, USA, Australien,..., där det billigaste vinet bör vara runt 150 sek. Tar tacksamt emot förslag.
 

Håkan

Medlem
A to Z Pinot Noir 2012, Oregon Pinot, stram och snygg med bra kraft.
St Cosme Cote du Rhone 2013, 109 kr (bra att ha lite billigare så att du kan få över till lite roligare grejer på slutet), en 100% Syrah som håller ett tag men även går bra att dricka nu.
 

grappa

Medlem
Skulle rekommendera följande, två röda, två vita. Bra lagringsviner, har dock inte kollat om de finns kvar.
Cornas Granite 60 (95082) Domaine Vincent Paris , 2013, 329 SEK
Vrai Cote Pinot Noir (90474) Chasseur , 2012, 219 SEK
Langlois-Chateau (81411) Vieilles Vignes , 2008, 179 SEK alt Moulin Touchais från 2001 för 229 SEK
A Christmann Königsbacher Ölberg (70805) Riesling Trocken , 2012, 219 SEK
 
Toppen