Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

1969?

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tänkte köpa ett vin från 1969 för att ge bort som present.
Vill gärna köpa i alla fall 6 flaskor och vill helst inte lägga en förmögenhet.
Någon som har ett bra tips?
Dom Pérignon 1969 verkar kul, men jag skulle helst vilja ha något betydligt billigare.
barolobrunello.de säljer 1969 Fiorina Franco Barbaresco för €46 - kan det vara nått eller är den för gammal?
 
SV: 1969?

Innertällmo Bryggeri skrev:
Tänkte köpa ett vin från 1969 för att ge bort som present.
Vill gärna köpa i alla fall 6 flaskor och vill helst inte lägga en förmögenhet.
Någon som har ett bra tips?
Dom Pérignon 1969 verkar kul, men jag skulle helst vilja ha något betydligt billigare.
barolobrunello.de säljer 1969 Fiorina Franco Barbaresco för €46 - kan det vara nått eller är den för gammal?

1969 är väl ingen direkt stor årgång från Piemonte så skulle inte vänta mig något storverk men kan ha fel. Känner inte till den producenten.

1969 var väl annars bra i Champagne och Bourgogne. Inte så lätt att ge ett generellt tips på vin utan det är väl snarare en fråga om vad du kan få tag i och när i tiden du behöver det. Det mesta går ju att lösa med lite tålamod
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: 1969?

Är man uppe i den åldern så är det oftast säkrast med starkviner, om man ser till drickbarhet. Är du uppe i >40 år får du annars räkna med en hög andel läckande korkar och sönderoxiderade viner. Colheita Port ("årgångs-Tawny") och Madeira finns från i princip alla årgångar, och buteljeras med en del ålder, d.v.s. korkarna är yngre än årgången.
 
SV: 1969?

vintomas skrev:
Är man uppe i den åldern så är det oftast säkrast med starkviner, om man ser till drickbarhet. Är du uppe i >40 år får du annars räkna med en hög andel läckande korkar och sönderoxiderade viner. Colheita Port ("årgångs-Tawny") och Madeira finns från i princip alla årgångar, och buteljeras med en del ålder, d.v.s. korkarna är yngre än årgången.

Låter som du inte bara pratar vin här :)

Har druckit en antal bra 69or från champagne men du har rätt, risken ökar med ålder och hur vinet varit lagrat är ju extremt viktigt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: 1969?

Anders Landström skrev:
Låter som du inte bara pratar vin här :)

En del anser att allt över 22 år är gammalt i vinsammanhang. ::)
http://www.youtube.com/watch?v=ofyr4xtEWv8

Anders Landström skrev:
Har druckit en antal bra 69or från champagne men du har rätt, risken ökar med ålder och hur vinet varit lagrat är ju extremt viktigt.

Jo. Prestigechampagne kan ju ha uppåt 10 år mindre på korken än "vanliga" viner, ännu mer om det är en ovanlig sendegorgering, vilket också kan spela roll. Å andra sidan är ju champagnekorkarna kortare.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
SV: 1969?

Anders Landström skrev:
1969 är väl ingen direkt stor årgång från Piemonte så skulle inte vänta mig något storverk men kan ha fel. Känner inte till den producenten.

1969 var väl annars bra i Champagne och Bourgogne. Inte så lätt att ge ett generellt tips på vin utan det är väl snarare en fråga om vad du kan få tag i och när i tiden du behöver det. Det mesta går ju att lösa med lite tålamod

1969 är kanske inte stor årgång från Piemonte, men den är väl i alla fall ok? Priset är ju därefter också - min tanke var att med fler flaskor så har man inte alla ägg i samma korg när det gäller korkskador. Champagne är lockande, men där drar priserna iväg - detsamma gäller väl Bourgogne, men där kanske det finns större chans att hitta ett enklare vin till rimligt pris?

vintomas skrev:
Är man uppe i den åldern så är det oftast säkrast med starkviner, om man ser till drickbarhet. Är du uppe i >40 år får du annars räkna med en hög andel läckande korkar och sönderoxiderade viner. Colheita Port ("årgångs-Tawny") och Madeira finns från i princip alla årgångar, och buteljeras med en del ålder, d.v.s. korkarna är yngre än årgången.

Colheita Port och Madeira är kanske säkra kort, men har rätt begränsat användningsområde - och är man inte van starkvinskonsument är det svårt att uppskatta dem.
 
SV: 1969?

Angelo Gaja skrev följande om årgången 1969 i Langhe:

1969 – Average vintage. A little bit better than average for certain cru.

Jag tycker med andra ord inte att du behöver dra dig bort från Piemonte om det nu är det område som du har siktat in dig på. Däremot hade jag nog undvikit de enklare vinerna och satsat på ett säkrare kort. Köper du flera flaskor från samma "batch" riskerar du dessutom att samtliga korkar har gett upp. För säkerhets skull, mejla/ring herr Töpler på barolobrunello.de och be honom skicka bilder på flaskorna där fyllnadsnivån framgår.
 
SV: 1969?

Hagbard C. skrev:
Angelo Gaja skrev följande om årgången 1969 i Langhe:

1969 – Average vintage. A little bit better than average for certain cru.

Jag tycker med andra ord inte att du behöver dra dig bort från Piemonte om det nu är det område som du har siktat in dig på. Däremot hade jag nog undvikit de enklare vinerna och satsat på ett säkrare kort. Köper du flera flaskor från samma "batch" riskerar du dessutom att samtliga korkar har gett upp. För säkerhets skull, mejla/ring herr Töpler på barolobrunello.de och be honom skicka bilder på flaskorna där fyllnadsnivån framgår.

Vore intressant att veta vilka Crus som avses. Tror som du att man får gå upp i kvalitet för att få något som är gott. Om en hel låda är tanken så kommer det ju att drickas under en längre period vilket ställer än större krav på vinet
 

chambertin

Medlem
SV: 1969?

Vega Sicilia gjorde sin Unico även 1969. Jag har inte smakat den dock så kan inte uttala mig om den. Lär betinga ett hyfsad penning dessutom (>3k SEK)

En som jag provat däremot är Moulin Touchais -69 som var ett helt ok vin och lagrinspotentialen på det behöver man ju inte vara så orolig för.

Annars är jag nog mer inne på vintomas linje att hålla sig till Colheita och/eller Madeira.
Skulle inte tro att ovanan av dessa viner är ett större problem än t.ex gamla och väldigt mogna rödviner.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
SV: 1969?

Hagbard C. skrev:
Angelo Gaja skrev följande om årgången 1969 i Langhe:

1969 – Average vintage. A little bit better than average for certain cru.

Jag tycker med andra ord inte att du behöver dra dig bort från Piemonte om det nu är det område som du har siktat in dig på. Däremot hade jag nog undvikit de enklare vinerna och satsat på ett säkrare kort. Köper du flera flaskor från samma "batch" riskerar du dessutom att samtliga korkar har gett upp. För säkerhets skull, mejla/ring herr Töpler på barolobrunello.de och be honom skicka bilder på flaskorna där fyllnadsnivån framgår.

Tack för tipset!

Fick de här svaret:
"The wines you are interested in are available (up to 12 bt of each).
They are all in perfect state, colour, fill level etc. (fotos on request)
I think that both producers at that time made very good wines (though the vintage 1969 was not among the best in the 60s but it was also not a bad vintage)."
 

Puteljen!

Medlem
SV: 1969?

Riesling från Mosel är inte fel heller. Drack en '69 Kabinett på plats för några år sedan som var fantastisk. Har en till i källaren. Går du på nått sötare (spätläse, auslese) så bör du ha större överlevnadschans på flaskorna också. Priserna är humana, men kan vara svårt att få tag på. (betalade 22 Euro på plats för en flaska)
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
SV: 1969?

Puteljen! skrev:
Riesling från Mosel är inte fel heller. Drack en '69 Kabinett på plats för några år sedan som var fantastisk. Har en till i källaren. Går du på nått sötare (spätläse, auslese) så bör du ha större överlevnadschans på flaskorna också. Priserna är humana, men kan vara svårt att få tag på. (betalade 22 Euro på plats för en flaska)

Kul idé - är det någon som har handlat på http://www.moselwein-cabinet.de/?
 

Puteljen!

Medlem
SV: 1969?

Nej har inte provar dem, men www.moselvinothek.de är i alla fall pålitliga. De listar inga '69:eek:r på sin hemsida men de kanske kan fixa fram det om du frågar snällt. Den fysiska butiken ligger i Bernkastel. För 15 Euro får man möjlighet att prova igenom en bit över 100 viner om man besöker dem. Rekommenderas!
 
Toppen