Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

20 September Bordeaux 1st Growths

Dekadenten

Medlem
Vad hände med prissättningen? Har laddat hela året på 09orna och så denna kalldusch från SB. Trodde att de köpte primörerna långt innan RP haussen! Någon som vet?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: 20 September Bordeaux 1st Growths

Det var länge sedan SS köpte viner en Primeur. Nu tar de in viner genom importörer. Så... Priserna är höga. Det hade de iofs varit i vilket fall som helst. 09 handlas idag på samma, och lägre priser, som vid en Primeur-släppet om man tittar på den internationella marknaden.
 
SV: 20 September Bordeaux 1st Growths

Tittade lite snabbt på priserna och söker man på wine-searcher så går i princip alla viner i detta släpp att hitta till ett lägre pris på andra ställen i Europa. Varför ska någon köpa dessa? Tror väl att en del personer som fortfarande lever i tron att SB ALLTID är billigare kommer köpa men i övrigt så skulle jag bli förvånad.

Exempelvis för 11.460 får du ju "nästan" två flaskor Château Cheval Blanc hos FRW (där kostar den ca 7600 SEK)

Men som sagt, den siste idioten är ju inte född
 
SV: 20 September Bordeaux 1st Growths

Montrosen är väl hyfsat prissatt. Var helt inställd på att försöka få tag på den, men har tänkt om lite. Man kommer ju i bästa fall bara att få tag på en flaska, och det känns lite tråkigt att bara ha en flaska av ett vin som inte kommer vara civiliserat på minst 10-15 år.
 
Trådskapare
Dekadenten

Dekadenten

Medlem
SV: 20 September Bordeaux 1st Growths

Jimmy

Tack för upplysande svar. Läser dock på SB hemsida där de publicerar sina BDX inköp 2009..2011 att de är köpta som primörer. Kanske vi importör!?. Jag är fortfarande lite förbryllad över den höga prissättningen denna gången. Fick hem ett par flaskor BDX 2008 till klart under int. priser förra året. jaja...antar att de inte blir någon rusning på Torsdag...max huggsexa om Montrosen.
 

chambertin

Medlem
SV: 20 September Bordeaux 1st Growths

perpro skrev:
Misströsta inte 2010 verkar mycket billigare...
http://magnumwine.se/joomla/index.php/m ... ainmenu2-3

Haut-Brion hela 300kr billigare :D
Priserna vekrar lite underliga (åtminstone vad gäller Sauternes 2010):
Vin Område/Distrikt Årgång Inköpt antal Pris Status
Ch Raymond-Lafon 375ml Bordeaux / Sauternes 2010 210 192 2013
Ch Doisy-Daëne 375ml Bordeaux / Sauternes 2010 214 144 2013
Ch Coutet 375 ml Bordeaux / Sauternes 2010 386 96 2013
Ch Suduiraut 750ml Bordeaux / Sauternes 2010 695 60 2013
Ch Suduiraut 375ml Bordeaux / Sauternes 2010 386 144 2013
 
SV: 20 September Bordeaux 1st Growths

chambertin skrev:
Priserna vekrar lite underliga (åtminstone vad gäller Sauternes 2010):
Vin Område/Distrikt Årgång Inköpt antal Pris Status
Ch Raymond-Lafon 375ml Bordeaux / Sauternes 2010 210 192 2013
Ch Doisy-Daëne 375ml Bordeaux / Sauternes 2010 214 144 2013
Ch Coutet 375 ml Bordeaux / Sauternes 2010 386 96 2013
Ch Suduiraut 750ml Bordeaux / Sauternes 2010 695 60 2013
Ch Suduiraut 375ml Bordeaux / Sauternes 2010 386 144 2013

Om du byter plats på rubrikerna "Inköpt antal" och "Pris" så ser det rimligare ut.
 

kayaker

Cyklist
SV: 20 September Bordeaux 1st Growths

frommen skrev:
undrar när de tänker släppa pontet-canet 2009 och vad den kan tänkas gå för...
Gissningsvis i en webblansering med tanke på antalet flaskor.
 

Pontus

Medlem
SV: 20 September Bordeaux 1st Growths

Med ett aggressivt riktat klick kunde jag norpa åt mig två Montrose i morse. Flaskorna var slut på någon enstaka sekund, lagersaldot var noll typ omedelbart efter mitt klick. De andra flaskorna (<>Montrose) har inte försvunnit lika kvickt, men ändå förvånande att så många har gått åt givet de internationellt sett lägre priserna (en del är faktiskt pinsamt felprissatta). Hoppas kunna norpa åt mig några Pontet-Canet i kommande släpp givet ok pris och skippar nog övriga inköp Bdx 2009. Tror jag. Kanske.
 
SV: 20 September Bordeaux 1st Growths

Pontus skrev:
Med ett aggressivt riktat klick kunde jag norpa åt mig två Montrose i morse. Flaskorna var slut på någon enstaka sekund, lagersaldot var noll typ omedelbart efter mitt klick. De andra flaskorna (<>Montrose) har inte försvunnit lika kvickt, men ändå förvånande att så många har gått åt givet de internationellt sett lägre priserna (en del är faktiskt pinsamt felprissatta). Hoppas kunna norpa åt mig några Pontet-Canet i kommande släpp givet ok pris och skippar nog övriga inköp Bdx 2009. Tror jag. Kanske.

Grattis till flaskorna och till att du gör helt rätt. Gäller att kolla vad som är värt att köpa. Jag är ävertygad om att för ett par år sedan så hade flaskorna gått, oavsett pris då många , även entusiaster, levde i tron att SB alltid var billigast. idag håller det på att förändras. Fler och fler inser att SB inte alltid har de bästa priserna
 
Trådskapare
Dekadenten

Dekadenten

Medlem
SV: 20 September Bordeaux 1st Growths

Pontus

Jag gjorde samma som du och fick två flaskor Montrose. Funderar på att köpa en låda Cos dEstournel från handlare i England. Då får man låda, leverans och pengar över om man nu kan resonera så i detta sammanhanget. Jag gissar att priset på Pontet Canet kommer att vara runt 1500 kr men hoppas strax runt 1200. Förra året låg P-C 2008 på 834kr (RP 96) i webblaneringen.
 
Toppen