Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

2009 Domaine de la Janasse Châteauneuf-du-Pape Vieilles Vignes

KimHartman

Medlem
Hej alla! Skrev för någon månad sen om ett vin där en hel batch förmodligen blivit korkskadad.

Igår slog korkjävulen till igen. Till skillnad från min mycket trevliga upplevelse med 2009 Domaine de la Janasse Châteauneuf-du-Pape Vieilles Vignes förra helgen var denna flaska korkad, och byttes idag mot en ny på SB. Irriterande nog visade det sig nyss att även den nya flaskan drogs med en korkdefekt, om än visserligen en relativt mild sådan. ARRGGGHHHH, vill man bara utbrista!

Eftersom jag har laddat upp med ett gäng flaskor i källaren - också köpta på SB - hoppas jag förstås att detta enbart var otur (givet att en flaska redan upptäckts korkad är det ju trots allt i runda slängar 1 på 20 att nästa är det också). Inget kul att hitta ett gäng korkade viner om 5-10 år dock. Det vore därför mycket intressant att höra om någon här på forumet druckit vinet och om det varit ok eller defekt.

Tröstar mig med samma reserv som jag halade fram igår: 2007 Fontodi Chianti Classico Riserva Vigna del Sorbo. Ruggigt bra vin när det fått andas lite, fet köprekommendation!
 
SV: 2009 Domaine de la Janasse Châteauneuf-du-Pape Vieilles Vignes

KimHartman skrev:
Hej alla! Skrev för någon månad sen om ett vin där en hel batch förmodligen blivit korkskadad.

Igår slog korkjävulen till igen. Till skillnad från min mycket trevliga upplevelse med 2009 Domaine de la Janasse Châteauneuf-du-Pape Vieilles Vignes förra helgen var denna flaska korkad, och byttes idag mot en ny på SB. Irriterande nog visade det sig nyss att även den nya flaskan drogs med en korkdefekt, om än visserligen en relativt mild sådan. ARRGGGHHHH, vill man bara utbrista!

Eftersom jag har laddat upp med ett gäng flaskor i källaren - också köpta på SB - hoppas jag förstås att detta enbart var otur (givet att en flaska redan upptäckts korkad är det ju trots allt i runda slängar 1 på 20 att nästa är det också). Inget kul att hitta ett gäng korkade viner om 5-10 år dock. Det vore därför mycket intressant att höra om någon här på forumet druckit vinet och om det varit ok eller defekt.

Tröstar mig med samma reserv som jag halade fram igår: 2007 Fontodi Chianti Classico Riserva Vigna del Sorbo. Ruggigt bra vin när det fått andas lite, fet köprekommendation!
Har inte druckit detta vin men väl andra som i "batch" har haft korkdefekter. Domaine de la Janasse Châteauneuf-du-Pape Vieilles Vignes går ju att få tag i både på SB och många ställen utomlands så skulle nog lämna tillbaka och köpa annorstädes.

Smygkork på ungt vin kommer bli tydlig kork längre fram, Inte nåt du kommer bli glad över direkt
 

Old Sparky

Medlem
SV: 2009 Domaine de la Janasse Châteauneuf-du-Pape Vieilles Vignes

Jag tänkte korka upp en av dessa ikväll :) Återkommer med rapport ikväll eller imorgon.
 

Old Sparky

Medlem
SV: 2009 Domaine de la Janasse Châteauneuf-du-Pape Vieilles Vignes

Kom du över dina flaskor på hemsidan eller på plats i butik?
 
Trådskapare
KimHartman

KimHartman

Medlem
SV: 2009 Domaine de la Janasse Châteauneuf-du-Pape Vieilles Vignes

Den första flaskan jag drack, som var utmärkt, samt de jag lagt i källaren är e-beställda. De två korkade är köpta i butiken Nordstan, faktiskt från samma låda.
 

perpro

Medlem
SV: 2009 Domaine de la Janasse Châteauneuf-du-Pape Vieilles Vignes

Hej, (första inlägget så var snälla :p) jag köpte två flaskor i norstan härom veckan. Hur fungerar det om det är defekt kork om man lagrat hemma under en längre tid?
 
SV: 2009 Domaine de la Janasse Châteauneuf-du-Pape Vieilles Vignes

perpro skrev:
Hej, (första inlägget så var snälla :p) jag köpte två flaskor i norstan härom veckan. Hur fungerar det om det är defekt kork om man lagrat hemma under en längre tid?
Välkommen till forumet.

Vi är snälla, iallafall de flesta av oss. Hur länge vardet sedan du köpte flaskorna? 3 år är inga problem och så länge SB har dem i sina register brukar det funka med äldre också. Om inte SB tar tillbaka, kontakta importör eller producent.Kork är ju inte ett lagringsfel och många producenter är rätt bra på att lösa det.
 

perpro

Medlem
SV: 2009 Domaine de la Janasse Châteauneuf-du-Pape Vieilles Vignes

shorepower skrev:
Välkommen till forumet.

Vi är snälla, iallafall de flesta av oss. Hur länge vardet sedan du köpte flaskorna? 3 år är inga problem och så länge SB har dem i sina register brukar det funka med äldre också. Om inte SB tar tillbaka, kontakta importör eller producent.Kork är ju inte ett lagringsfel och många producenter är rätt bra på att lösa det.

Kanon tackar! Då är jag lite lugnare ett tag i varje fall. (Ni verkar snälla!)
 
Toppen