Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

Jos

Medlem
Trodde jag gjort ett fynd... Plockade upp tre flaskor Fredric Esmonin Gevrey Chambertin 1er Lavaux Saint Jacques för 350 spänn styck. Såg att de fått 92 poäng av Burghound.

Surt, grönt, surt, grönt. Och snipigt. 92 poäng? Kan omöjligt vara samma vin!
MD, har du hunnit pröva?
 

kayaker

Cyklist
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

Jos skrev:
Trodde jag gjort ett fynd... Plockade upp tre flaskor Fredric Esmonin Gevrey Chambertin 1er Lavaux Saint Jacques för 350 spänn styck. Såg att de fått 92 poäng av Burghound.

Surt, grönt, surt, grönt. Och snipigt. 92 poäng? Kan omöjligt vara samma vin!
MD, har du hunnit pröva?
Tråkigt att höra. Frédéric Esmonin är en bra producent - om än inte lika skicklig som kusin Sylvie - så Burghounds 92p känns inte alls orimliga. Månne att du fått en knasig flaska?
Jag har inte hört något negativt från någon annan, inkl. importören, men jag får väl testa min flaska.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

kayaker skrev:
Tråkigt att höra. Frédéric Esmonin är en bra producent - om än inte lika skicklig som kusin Sylvie - så Burghounds 92p känns inte alls orimliga. Månne att du fått en knasig flaska?
Jag har inte hört något negativt från någon annan, inkl. importören, men jag får väl testa min flaska.
Jasså? Men hyfsat okänd får man väl säga ändå... Korkade upp igår, snabbt smakprov bara då jag tänkte ha med den i provning. Först ok näsa för att snabbt låta det oskönt gröna visa sig, nästan drag av dålig CF. I mun syrlig som få utan något annat än just snipig syra och totalt utan behållning.


Prövade nyss och om möjligt lite bättre på näsan men fortfarande ett riktigt survin. Typ 63 poäng tack vare näsan kanske så det måste vara något fel någonstans om ett proffs hittat 92 här... Kanske ska öppna en till i alla fall.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

Yepp, öppnade en till och samma lika. Nästan imponerande hur man kan göra ett så dåligt vin i den prisklassen. Vi snackar Gredos level här...
 
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

Jos skrev:
Jasså? Men hyfsat okänd får man väl säga ändå... Korkade upp igår, snabbt smakprov bara då jag tänkte ha med den i provning. Först ok näsa för att snabbt låta det oskönt gröna visa sig, nästan drag av dålig CF. I mun syrlig som få utan något annat än just snipig syra och totalt utan behållning.


Prövade nyss och om möjligt lite bättre på näsan men fortfarande ett riktigt survin. Typ 63 poäng tack vare näsan kanske så det måste vara något fel någonstans om ett proffs hittat 92 här... Kanske ska öppna en till i alla fall.

Samma flaska eller en annan?
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

Anders Landström skrev:
Samma flaska eller en annan?
Har öppnat två, båda lika fantastiskt dåliga. Måste vara fel på batchen eller nåt för inte en chans i helvetet att det här är i närheten av 92 poäng. Hade blivit förvånad om ett 69-kronors vin var så här dåligt...
 

Silenos

Medlem
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

Jos skrev:
Har öppnat två, båda lika fantastiskt dåliga. Måste vara fel på batchen eller nåt för inte en chans i helvetet att det här är i närheten av 92 poäng. Hade blivit förvånad om ett 69-kronors vin var så här dåligt...

Hunden har väl gjort som han brukar..."Gevrey-Chambertin 1er cru, de startar på 90p. Sen så har vi vingården: Lavaux, den ska ju alltid ligga två poäng under CSJ, som brukar få 94, så 92p, ok, allt fint så långt. Producent: F. Esmonin, nja ingen kultfaktor att hämta där inte, nej det blir ner två pinnar igen, 90p. Årgång: 2010, ja det här är ju bra såklart, ok, upp två. Slutresultat: 92p."

Jag hade lämnat tillbaka flaskorna om jag var du, även de öppnade (helst med en del innehåll kvar).
 

kayaker

Cyklist
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

Jos skrev:
Har öppnat två, båda lika fantastiskt dåliga. Måste vara fel på batchen eller nåt för inte en chans i helvetet att det här är i närheten av 92 poäng. Hade blivit förvånad om ett 69-kronors vin var så här dåligt...
Kontakta Fredrik, http://www.vinitor.se/ . Han är garanterat intresserad av att veta om det kan vara något knas med flera flaskor.
 

MD

Medlem
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

kayaker skrev:
Kontakta Fredrik, http://www.vinitor.se/ . Han är garanterat intresserad av att veta om det kan vara något knas med flera flaskor.

Han ser ut att ha testat den nyligen... Jag får nog öppna min flaska för att se om min är lika dålig.

1/20/2013 - TAVASTGATAN WROTE: 91 Points
Fresch fruit with pepper and soil notes. Very light mouthfeel. Very fine and improves with air. Almost better day two.
 
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

Jos skrev:
Trodde jag gjort ett fynd... Plockade upp tre flaskor Fredric Esmonin Gevrey Chambertin 1er Lavaux Saint Jacques för 350 spänn styck. Såg att de fått 92 poäng av Burghound.

Surt, grönt, surt, grönt. Och snipigt. 92 poäng? Kan omöjligt vara samma vin!
MD, har du hunnit pröva?

Är det 2011 som avses förresten? Väldigt ungt och lär ju behöva ett antal år på sig. Provade Burghound på fat eller flaska?
 

MD

Medlem
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

Anders Landström skrev:
Är det 2011 som avses förresten? Väldigt ungt och lär ju behöva ett antal år på sig. Provade Burghound på fat eller flaska?

Det är 2011 det gäller och både Burghound samt importören har provat den nyligen på flaska enligt vad jag kan utläsa.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

Silenos skrev:
Hunden har väl gjort som han brukar..."Gevrey-Chambertin 1er cru, de startar på 90p. Sen så har vi vingården: Lavaux, den ska ju alltid ligga två poäng under CSJ, som brukar få 94, så 92p, ok, allt fint så långt. Producent: F. Esmonin, nja ingen kultfaktor att hämta där inte, nej det blir ner två pinnar igen, 90p. Årgång: 2010, ja det här är ju bra såklart, ok, upp två. Slutresultat: 92p."

Jag hade lämnat tillbaka flaskorna om jag var du, även de öppnade (helst med en del innehåll kvar).
Jo, så måste det gått till. Om än med 2011 som variabel. Och ja, två gick i retur...
 

mmh

Medlem
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

Jag kände mig tvungen att registera mig för att kunna blanda mig in i diskussionen om Frederic Esmonin's 2011 Lavaux (har varit en passiv läsare ett tag). Jag prövade vinet i fråga på en 2011 Bourgogne provning i januari, och jag är inne på samma linje som Tavastgatan. Väldigt gott, om än lätt. Gillade deras 2011 Estournelles st Jacques ännu mera, dock (till och med mera än flera 2011 grand crus på samma provning). Har köpt en låda och ser fram emot att dricka första flaskan om något år. Antingen har vi således väldigt olika smak, eller så ar det något konstigt med dina flaskor.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

Anders, vem har du hört ifrån att det var bra? Tavastgatan kan omöjligen druckit samma, finns ingen "fresh fruit" där inte...

MD, öppna så får du se...

Edit: Om ni undrar varför jag tjatar på MD så är det för att vi hittade dom tillsammans när vi botaniserade lite i Bourgognehyllan.
 

MD

Medlem
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

Jos skrev:
Anders, vem har du hört ifrån att det var bra? Tavastgatan kan omöjligen druckit samma, finns ingen "fresh fruit" där inte...

MD, öppna så får du se...

Edit: Om ni undrar varför jag tjatar på MD så är det för att vi hittade dom tillsammans när vi botaniserade lite i Bourgognehyllan.

Tavastgatans notering är ju inlagd innan vinet började säljas på bolaget så det är väldigt troligt att det är olika partier det rör sig om. Känner ingen här Fredrik så att han kan prova sitt eget vin från bolagets hylla? Jag har lite blandade bourogner liggandes som ska smakas av hemma i köket i helgen så jag kan slänga in min flaska som jag köpte samtidigt som Jos så får jag återkomma med resultatet. Smakar vinet som det har beskrivits här så lär det avslöja sig ganska snabbt...
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

MD skrev:
Tavastgatans notering är ju inlagd innan vinet började säljas på bolaget så det är väldigt troligt att det är olika partier det rör sig om. Känner ingen här Fredrik så att han kan prova sitt eget vin från bolagets hylla? Jag har lite blandade bourogner liggandes som ska smakas av hemma i köket i helgen så jag kan slänga in min flaska som jag köpte samtidigt som Jos så får jag återkomma med resultatet. Smakar vinet som det har beskrivits här så lär det avslöja sig ganska snabbt...


Intressant ämne detta btw. Vet att det inte är så svårt för en Bourgogne(varför?) att komma undan med ett mediokert vin för i sammanhanget hög peng men det här är ju löjligt om det nu inte är fel på vinet. Uppenbarligen har Vinosapien kännt samma sak som jag dock så fler än mina två flaskor rör det sig ju om i alla fall.
 

Henrik J

Medlem
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

Jos skrev:
Intressant ämne detta btw. Vet att det inte är så svårt för en Bourgogne(varför?) att komma undan med ett mediokert vin för i sammanhanget hög peng men det här är ju löjligt om det nu inte är fel på vinet. Uppenbarligen har Vinosapien kännt samma sak som jag dock så fler än mina två flaskor rör det sig ju om i alla fall.

Kan det vara fråga om bluffmakeri a'la Laboure Roi? Vi i Sverige dricker ju mest tankrens på box ändå så nån kanske antog att man skulle komma undan med det...
 
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

Jos skrev:
Anders, vem har du hört ifrån att det var bra? Tavastgatan kan omöjligen druckit samma, finns ingen "fresh fruit" där inte...

MD, öppna så får du se...

Edit: Om ni undrar varför jag tjatar på MD så är det för att vi hittade dom tillsammans när vi botaniserade lite i Bourgognehyllan.

Det var Totte. Har inte druckit den själv så vore intressant att prova.

Vad gäller MD, varför tror du att någon är förvånad över att du tjatar :)
 

MD

Medlem
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

Henrik J skrev:
Kan det vara fråga om bluffmakeri a'la Laboure Roi? Vi i Sverige dricker ju mest tankrens på box ändå så nån kanske antog att man skulle komma undan med det...

En mindre producent borde väl förhoppningsvis tänka längre än så och aldrig ens tänka tanken att buteljera ett vin med sin eget namn som han inte kan stå för. Att det kan tullas lite på kvalitén med diverse boxar och andra volymviner blir väl ingen chockad över men jag har svårt att tro att en liten bourgogneodlare skulle göra detta medvetet. Laboure Roi klassades väl aldrig som någon kvalitétsproducent men jag kan ha felaktig information där...
 
Toppen