Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

Anders Landström skrev:
Vad gäller MD, varför tror du att någon är förvånad över att du tjatar :)
?
 

kayaker

Cyklist
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

MD skrev:
Tavastgatans notering är ju inlagd innan vinet började säljas på bolaget så det är väldigt troligt att det är olika partier det rör sig om. Känner ingen här Fredrik så att han kan prova sitt eget vin från bolagets hylla? Jag har lite blandade bourogner liggandes som ska smakas av hemma i köket i helgen så jag kan slänga in min flaska som jag köpte samtidigt som Jos så får jag återkomma med resultatet. Smakar vinet som det har beskrivits här så lär det avslöja sig ganska snabbt...
Känner och känner...
Vi har träffats en gång, men han hänger ju på Twitter som @Fred_Lund
 
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

La upp en separat tråd om 2011 Fredric Esmonin Lavaux Saint Jacques. @Fred_Lund har också fått en blänkare på twitter.
 
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

Oj, här är man efterlängtad. Härligt!

Frédéric Esmonin är ju en klassisk och aktad familj, både Sylvie och Frédéric är ju exempelvis representerade i The Great Domaines of Burgundy. Det som är unikt med Frédéric är hans extrema prispolicy. En policy som gör att han alltid kan sälja hela årgången innan den ens finns. Folk står på kö för att köpa. Jag har exempelvis sedan lång tid köpt min allokering för 2012. Helt blint. Om det generellt sett var undermåliga viner skulle detta naturligtvis inte vara möjligt. Hans QPR är välkänt.

Men, till vinerna. Först och främst, det är naturligtvis samma viner vi talar om. I Bourgogne tar man hem sin allokering en gång. Dessutom har jag själv köpt två Lavauxer som jag inte hade själv. Sen kan det naturligtvis vara nåt knas med vissa flaskor, men jag skulle gissa att det inte är det det handlar om. Jag måste dock erkänna att 2011orna (Grand Cruerna undantagna) är lite speciella. De uppför sig inte som unga bourgogner brukar tycker jag. Vanligtvis är de ju öppna med massor av babyfrukt. Frédérics 11or verkar ovanligt nog behöva mycket luft. Den första flaskan jag drack (Champonnet 1er Cru) var först en besvikelse, men efter 5 tim var det ett helt annat vin. Och visst finns där en liten örtighet, dock inte omogen grön. Det är nog årgången som talar. Vi får se vad som händer över tid.

SB kommer att lansera 2012 kanske redan till Jul. Då blir det superbillig Mazy och Ruchottes också.

Fredrik
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

Tavastgatan skrev:
Oj, här är man efterlängtad. Härligt!

Frédéric Esmonin är ju en klassisk och aktad familj, både Sylvie och Frédéric är ju exempelvis representerade i The Great Domaines of Burgundy. Det som är unikt med Frédéric är hans extrema prispolicy. En policy som gör att han alltid kan sälja hela årgången innan den ens finns. Folk står på kö för att köpa. Jag har exempelvis sedan lång tid köpt min allokering för 2012. Helt blint. Om det generellt sett var undermåliga viner skulle detta naturligtvis inte vara möjligt. Hans QPR är välkänt.

Men, till vinerna. Först och främst, det är naturligtvis samma viner vi talar om. I Bourgogne tar man hem sin allokering en gång. Dessutom har jag själv köpt två Lavauxer som jag inte hade själv. Sen kan det naturligtvis vara nåt knas med vissa flaskor, men jag skulle gissa att det inte är det det handlar om. Jag måste dock erkänna att 2011orna (Grand Cruerna undantagna) är lite speciella. De uppför sig inte som unga bourgogner brukar tycker jag. Vanligtvis är de ju öppna med massor av babyfrukt. Frédérics 11or verkar ovanligt nog behöva mycket luft. Den första flaskan jag drack (Champonnet 1er Cru) var först en besvikelse, men efter 5 tim var det ett helt annat vin. Och visst finns där en liten örtighet, dock inte omogen grön. Det är nog årgången som talar. Vi får se vad som händer över tid.

SB kommer att lansera 2012 kanske redan till Jul. Då blir det superbillig Mazy och Ruchottes också.

Fredrik


Välkommen! :)


Nu var det som sagt Lavaux Saint Jacques och visst luftade jag, - över ett dygn. Öppnade även en andra flaska efter det med samma doft. Vinosapien som jag länkade till upplevde ju dessutom precis samma sak enligt min tidigare länk.


Får en generell känsla av att det ibland kan vara svårt att se bortom producent(som man ska, eller som man bestämt sig för att gilla), område och vingårdsläge för att se vad vinet verkligen levererar.




Edit: Läste ditt inlägg lite snabbt, är det du som är importören? I så fall förstår jag ditt svar bättre ;)
 

Silenos

Medlem
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

Nu när jag till sist fattat att det är en 2011:a det handlar om kan jag inte ungå att tänka på det här.
 
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

Bill Kemisten Nanson är typ ensam att tro att 2011 kommer bli ett nytt 2004. Men det innebär ju inte att han inte får rätt. Time will tell.

Fredrik (importör mm)
 

kayaker

Cyklist
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

Tavastgatan skrev:
SB kommer att lansera 2012 kanske redan till Jul. Då blir det superbillig Mazy och Ruchottes också.
Gôtt! Lite Bindestrecks-Chambertin är aldrig fel. :)

Jag ska försöka prova någon av mina flaskor i helgen. Jag får återkomma med intryck. På din inrådan så kommer den att dekanteras och luftas ordentligt.
 

Silenos

Medlem
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

Tavastgatan skrev:
Bill Kemisten Nanson är typ ensam att tro att 2011 kommer bli ett nytt 2004. Men det innebär ju inte att han inte får rätt. Time will tell.

Fredrik (importör mm)

Jo, än så länge är det väl endast han som varnat (och Jos då förstås). Men trots att man kanske är en större optimist än herr Nanson, så betyder det ju inte att rådet att smaka innan köp är ett dåligt sådant. Jag har inga måste-allokeringar att hålla igång, så jag kommer vara en aning konservativ och inte köpa några kvantiteter utan att ha provat. Att vissa saker kommer hinna ta slut innan man hunnit med den proceduren får vara hänt denna gång.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

Silenos skrev:
Jo, än så länge är det väl endast han som varnat (och Jos då förstås). Men trots att man kanske är en större optimist än herr Nanson, så betyder det ju inte att rådet att smaka innan köp är ett dåligt sådant. Jag har inga måste-allokeringar att hålla igång, så jag kommer vara en aning konservativ och inte köpa några kvantiteter utan att ha provat. Att vissa saker kommer hinna ta slut innan man hunnit med den proceduren får vara hänt denna gång.
Nej jag säger inget om årgången, - har verkligen inte på fötterna för det.
 

Silenos

Medlem
SV: 2011 Fredric Esmonin Gevrey Chambertin Lavaux Saint Jacques

Jos skrev:
Nej jag säger inget om årgången, - har verkligen inte på fötterna för det.

Nej, jag menade heller inte att insinuera det, men ett stycke data till helheten bidrog både du och vinosapien med; tack. Vinet ifråga kan såklart vara sämre av en massa anledningar... som Tavastgatan säger, vi får se...
 
Toppen