Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

2013 Pontet Canet

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fick under dagen meddelande från min "dealer" om att Chateau Pontet Canet precis släppt sin 2013 en primeur...

btw...Pontet Canet have maddeningly released their 2013 today before anyone has tasted it...£330/£660...in case you want one anyway?..I'm going to wait till I've tasted & if there's none left then so be it -there's not much of it avail..half usual amount.

(Priserna han anger är för 6 resp 12 flaskor in bond i London.)
Vad säger man?
Någon som är på?
Personligen kan jag ju tycka att køpa sådana dyra kultingar i en grå säck då det finns så väldigt mycket ANNAT tillgängligt i världsklass som dessutom i många fall kan överkommas till ett bättre pris...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jämfört med de priser som Pontet Canet kommit upp till efter att 2009:an fick RP 100 ser ju £ 55 exkl. skatt för all del billigare ut. Är det billigt nog för att någon ska vilja köpa en gris i en dubbel säck, d.v.s. ett ofärdigt vin innan någon bedömare man håller med om ens haft möjlighet att prova? En mycket bra fråga. Då får man fråga sig varför man alls ska köpa Bordeaux 2013 en primeur? Eller någon mellanbra eller dålig Bordeauxårgång en primeur över huvud taget? I toppårgångar - senast 2009 och 2010 - kan man möjligen tro att priserna på riktigt bra viner stiger efter primeur-släppet, så det är bäst att passa på. Det är inte säkert att det stämmer längre, men man kan i alla fall befara det. Men gäller detta verkligen fortfarande på "normalbra" årgångar längre, och på bredden av de viner som säljs en primeur? Jag är rätt tveksam.
 

merlotsmile

Medlem
Jag dristar mig till att ställa en fråga i anknytning till ditt inlägg :). Hoppas att det är ok!!
Jag skall in med en uppsats som handlar om La Place och handeln med Fine Wines i Bordeaux:
The past, present and future of the trade in Bordeaux fine wine
Skall b.la "evaluate the strengths and weaknesses of the current Bordeaux trade structure for Cru Classé wine. Is the current system sustainable in the long term? " :eek:

"Pontet Canet have maddeningly released their 2013 today before anyone has tasted it" - betyder det att dom har skippat den vanliga processen för trade och gör något helt nytt? Varför? Är dom först? Är denna "act" betydelsefull på något sätt?

Alla tankar(eller referenser till bra material) kring detta ämne är väldigt välkomna. Tror ni att dagens sätt att sälja Cru Classé kommer att vara kvar? Om inte, hur kommer det att ändras och vad ser man för tecken på det idag? :)
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
"Pontet Canet have maddeningly released their 2013 today before anyone has tasted it" - betyder det att dom har skippat den vanliga processen för trade och gör något helt nytt? Varför? Är dom först? Är denna "act" betydelsefull på något sätt?

Alla tankar(eller referenser till bra material) kring detta ämne är väldigt välkomna. Tror ni att dagens sätt att sälja Cru Classé kommer att vara kvar? Om inte, hur kommer det att ändras och vad ser man för tecken på det idag? :)
Spontant tänkte jag på det klassiska knepet bland ljusskygga krämare att få folk att fatta ogenomtänkta beslut genom att stressa dem. "Skynda er! Vänta inte på recensionerna! Det kanske inte finns nåt kvar när de kommer!"
Sen tänkte jag att det här kanske har nåt med saken att göra också:
http://www.decanter.com/news/wine-news/586702/china-slowdown-knocks-bordeaux-wine-exports-in-2013

TL;DR - de har en inte helt awesome årgång att kränga, och deras bästa marknad börja krokna. Återstår att hetsa köparna så de inte hinner tänka igenom sina inköp!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Spontant tänkte jag på det klassiska knepet bland ljusskygga krämare att få folk att fatta ogenomtänkta beslut genom att stressa dem. "Skynda er! Vänta inte på recensionerna! Det kanske inte finns nåt kvar när de kommer!"
Sen tänkte jag att det kanske har nåt med saken att göra också:
http://www.decanter.com/news/wine-news/586702/china-slowdown-knocks-bordeaux-wine-exports-in-2013

TL;DR - de har en inte helt awesome årgång att kränga, och deras bästa marknad börja krokna. Återstår att hetsa köparna så de inte hinner tänka igenom sina inköp!
Klassiskt försäljar knep iaf och det brukar alltid funka.
Tur att det finns forum som denna som sätter ljus på saker och ting.
 

Vino fino

Medlem
J Is the current system sustainable in the long term? " :eek:
Du ska få några insikter av mig till din uppsats, gratis. Men glöm inte källhänvisning… ;)

Latour har visat vägen och slagit in sprickan i den gamla negociant-muren. Det krävs stake…

Det traditionella systemet har uppenbara problem. Det ena är att negocianterna inte längre är relevanta som riskspridare eftersom global efterfrågan är så stor och sannolikt kommer vara det under mycket lång tid. Varför ska de då ha del av kakan? Det andra problemet post-Rudy är att ex-chateau är den enda vettiga processen med 100% provenance. Negocianter och lager på lager av underleverantörer spräcker audit trail.

Jag tror att Latour historiskt kommer visa sig vara föregångaren. Jag ser framför mig all handel samlad direkt från slotten eller via några få internetmäklare "godkända" av slotten. Men allt vin ex-chateau.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
"Pontet Canet have maddeningly released their 2013 today before anyone has tasted it" - betyder det att dom har skippat den vanliga processen för trade och gör något helt nytt? Varför? Är dom först? Är denna "act" betydelsefull på något sätt?

De har uppenbarligen bestämt ett pris så där en månad före en primeur-handeln normalt drar igång. UGCB:s en primeur-aktiviteter går i år de första dagarna i april. Det normala är att man väntar till Parkers och några centrala vinskribenters poängsättning kommer (några veckor senare), och sedan börjar sätta pris. Många lurpassar på att grannarna ska sätta sitt pris.

Ett försök att stjäla uppmärksamhet?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I Bordeaux så har många slott (och handlare) precis som Latour, byggt upp stora lager. Latour har dock haft kassakista att fatta detta beslut själva. Det är långt från alla slott och handlare som är stadda vid sådana kassor att de har ekonomisk möjlighet att sitta på särskilt omfattande icke realiserade tillgångar. Det är långt från alla som är glada över sina påtvingade lager. Lager, som liksom en hängande bila, hotar både ägarna idag (ekonomiskt) och framtida försäljning - en prisdumpning nu skulle få mångåriga konsekvenser för priserna på viner från Bordeaux...

En primeur-systemet har sedan första hälften av 2000-talet fullkomligt tappat fattningen och visat sig lika kortsiktigt som all annan hantering av ekonomiska instrument: kortsiktig profit stör förtroendet för och konsumenternas behov av negociants. De som tidigare handlat med utjämning av risk, gjort som banker och flyttat över all risk till kunderna, har inte många års existensberättigande kvar.

Redan nu har flera slott, négociants och investerare sålt ut äldre årgångar UNDER sina egna gamla en primeur-priser och detta kommer vi garanterat att få se mer av. Dessutom kommer vi sannolikt få se större och större prisdumpningar på sina håll, och en hel del bortslumpning av egendomar med förvisso starka balansräkningar, men havererad likviditet. De investeringsfonder som räknat upp värdet på sina vininvesteringar mot bakgrund av hur bra de VILL att deras fonder skall avkasta säger att deras värdering är solid, att de är "hedgade" mot marknadssvängningar osv... Men jag skulle aldrig investera i dem - för mycket Maddox. Men det är fog för en egen tråd.

Jag är inne på samma spår som @vintomas :
Varför ens fundera över att köpa denna dubbelsäckade gris? För 185kr flaskan hade jag nog bevekat mig, men detta är för dyrt. Galet för dyrt.
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Surfar of läser på ämnet priser i Bdx och kan inte låta bli att dela med mig av en (för en gångs skull) välskriven artikel hos wine-searcher.com. Där ser man återigen tydligt att fransmännen riskerar tappa täten i en föränderlig värld. För att belysa anledningarna varför det är så, behöver man nog knäcka flera lådor Montrose : dialog kring vin göre sig ju som bekant bäst med vin. Men: rigida strukturer, bristande omvärldsanalys, "galapagos-ism", motarbetat nytänkande, provinsialism, grannosämja hellre än samverkan, näsan-i-vädret-istf-i-strategimöten osv kan absolut ha en del i det hela. När omvärlden springer, uppfinner nytt och utvecklar sig, så blir de som navelpillar hemma på kammaren fort efter...

Nu säger inte statistiken att Frankrike tappat pole position, bara det som vi alla (ähum, många av oss) förstod redan för många år sedan, och egentligen redan 1976 då California spöade La France så det stod härliga till i Stephen Spurriers evenemang: Att frankofili riskerar bli som filateli: på utdöende, med bara några enstaka dammdoftande fans kvar...

Återstår nu bara att contemporary art också ramlar omkull för att jag skall älska Universum igen. Eller att jag får korka upp en flaska gott vin... Vadå butter och bitter och abstinens?

/Loki, Leveråterhämtaren

Fine wine prices take an unusual fall
Prices usually go up in January, but not in 2014, and lack of interest in Bordeaux first-growths is the culprit.
By W. Blake Gray | Posted Wednesday, 12-Feb-2014
For the first time in 12 years, January has seen a fall, not a rise, in fine wine prices.


For more than a decade, the Liv-Ex Fine Wine 100 index, which represents the price movement of 100 of the most sought-after fine wines, has risen in January. But the Index fell 0.9 percent this January, continuing a steady two-year pattern of decline; prices are down 12.2 percent from two years ago.

The 100 Index represents Bordeaux wines, for which there is a strong secondary market.

High-end buyers also seem to be weaning themselves off Bordeaux first-growths, which have previously accounted for up to 66 percent of the financial value of wines traded. By the end of January, this had sunk to 18 percent. "The market's interest in the Bordeaux Premier Crus [sic.] is at its lowest in almost eight years," explained the Cellar Watch report.

Wines including Châteaux Pavie, Montrose and Pontet Canet have filled the void left by the first growths while Sassicaia, Opus One and DRC have also taken trade away from Bordeaux's best.

Wines from Italy continued to perform well in the first month of 2014, accounting for 7.1 percent of the fine wine market by value, outperforming Burgundy, which dropped to 6.5 percent of trade. Recent rave reviews from critics including Antonio Galloni and Steven Tanzer have given Italy's finest a boost.

The strongest individual wines in the past month were 1996 Louis Roederer Cristal Champagne, up 11.6 percent to $4,321; 2011 Chapoutier Le Pavilion Ermitage, up 11.1 percent to $2,244; 2000 Bollinger Grande Année Champagne, up 11.1 percent to $1,502; 2000 Antinori Tignanello, up 10.2 percent to $958; and 2008 Dominus Estate, up 10 percent to $1,974.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Surfar of läser på ämnet priser i Bdx och kan inte låta bli att dela med mig av en (för en gångs skull) välskriven artikel hos wine-searcher.com. Där ser man återigen tydligt att fransmännen riskerar tappa täten i en föränderlig värld. För att belysa anledningarna varför det är så, behöver man nog knäcka flera lådor Montrose : dialog kring vin göre sig ju som bekant bäst med vin. Men: rigida strukturer, bristande omvärldsanalys, "galapagos-ism", motarbetat nytänkande, provinsialism, grannosämja hellre än samverkan, näsan-i-vädret-istf-i-strategimöten osv kan absolut ha en del i det hela. När omvärlden springer, uppfinner nytt och utvecklar sig, så blir de som navelpillar hemma på kammaren fort efter...

Nu säger inte statistiken att Frankrike tappat pole position, bara det som vi alla (ähum, många av oss) förstod redan för många år sedan, och egentligen redan 1976 då California spöade La France så det stod härliga till i Stephen Spurriers evenemang: Att frankofili riskerar bli som filateli: på utdöende, med bara några enstaka dammdoftande fans kvar...

Återstår nu bara att contemporary art också ramlar omkull för att jag skall älska Universum igen. Eller att jag får korka upp en flaska gott vin... Vadå butter och bitter och abstinens?

/Loki, Leveråterhämtaren

Fine wine prices take an unusual fall
Prices usually go up in January, but not in 2014, and lack of interest in Bordeaux first-growths is the culprit.
By W. Blake Gray | Posted Wednesday, 12-Feb-2014
For the first time in 12 years, January has seen a fall, not a rise, in fine wine prices.


For more than a decade, the Liv-Ex Fine Wine 100 index, which represents the price movement of 100 of the most sought-after fine wines, has risen in January. But the Index fell 0.9 percent this January, continuing a steady two-year pattern of decline; prices are down 12.2 percent from two years ago.

The 100 Index represents Bordeaux wines, for which there is a strong secondary market.

High-end buyers also seem to be weaning themselves off Bordeaux first-growths, which have previously accounted for up to 66 percent of the financial value of wines traded. By the end of January, this had sunk to 18 percent. "The market's interest in the Bordeaux Premier Crus [sic.] is at its lowest in almost eight years," explained the Cellar Watch report.

Wines including Châteaux Pavie, Montrose and Pontet Canet have filled the void left by the first growths while Sassicaia, Opus One and DRC have also taken trade away from Bordeaux's best.

Wines from Italy continued to perform well in the first month of 2014, accounting for 7.1 percent of the fine wine market by value, outperforming Burgundy, which dropped to 6.5 percent of trade. Recent rave reviews from critics including Antonio Galloni and Steven Tanzer have given Italy's finest a boost.

The strongest individual wines in the past month were 1996 Louis Roederer Cristal Champagne, up 11.6 percent to $4,321; 2011 Chapoutier Le Pavilion Ermitage, up 11.1 percent to $2,244; 2000 Bollinger Grande Année Champagne, up 11.1 percent to $1,502; 2000 Antinori Tignanello, up 10.2 percent to $958; and 2008 Dominus Estate, up 10 percent to $1,974.
Jag tror det är väldigt bra för oss vinälskare om herraväldet kring fine wines sprids ut så mycket som möjligt (vilket i viss mån redan har skett, dock alldeles för lite). Det som skapar mest aspiration i vår pengakåta värld är konkurrens, och gärna hård sådan. Av den anledningen så bör vi i största möjliga mån stötta nya aktörer/mindre hypade (ja nåväl, "nya" i vinvärlden kan ju vara flera hundra år gamla, men ändå) på marknaden, speciellt om man vill kunna köpa sina favoritviner både billigare och av högre kvalitet i framtiden. Rösta med plånboken är ett universalt språk som alla förstår. Och att rösta är viktigt...dock kan det vara dumt att rösta på fel parti såklart. Att rösta på SD för att man är missnöjd med S är aldrig smart. ;)
 

Vino fino

Medlem
...och det krävs en både djup och välfylld plånbok!
Absolut. Men det har väl de flesta Cru Classés (de som jag trodde uppsatsen skulle handla om?).

Alldeles oavsett galna prisfluktuationer, slottens girighet och kortsiktighet, så är indexkurvan för de senaste 20 åren väldigt tydlig både för auktionspriser och en primeur. Det har tjänats enormt mycket pengar i toppskiktet i Bdx.

Pontet-Canet är väl ett bra exempel på ett slott som skulle kunna skippa lanseringarna till handlare och börja sälja direkt till slutkund?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Absolut. Men det har väl de flesta Cru Classés (de som jag trodde uppsatsen skulle handla om?).

Alldeles oavsett galna prisfluktuationer, slottens girighet och kortsiktighet, så är indexkurvan för de senaste 20 åren väldigt tydlig både för auktionspriser och en primeur. Det har tjänats enormt mycket pengar i toppskiktet i Bdx.

Pontet-Canet är väl ett bra exempel på ett slott som skulle kunna skippa lanseringarna till handlare och börja sälja direkt till slutkund?
Jag har inte alls koll på finanserna hos Pontet Canet, men inom toppskiktet så kan det mycket väl hända att där finns pengar till att sluta gå via mellanhänder och istället börja släppa Ex-Château då man anser att vinerna kommer mest till sin nytta. Négociants tror jag har en tuff framtid att se fram mot, iaf om de prompt vill stanna kvar som mellanled åt de mer kända slotten, ett mellanled som ingen behöver där. Men, sedan får man väl minnas att det i Bordeaux produceras ohyggliga mängder vin som ej är Cru Classé. Och sannolikt aldrig kommer bli det. Där finns en stor nytta av négociants, som samtidigt kan säga uppfylla funktionen av "kollektiv" i andra områden.
 

Vino fino

Medlem
Jag har inte alls koll på finanserna hos Pontet Canet, men inom toppskiktet så kan det mycket väl hända att där finns pengar till att sluta gå via mellanhänder och istället börja släppa Ex-Château då man anser att vinerna kommer mest till sin nytta. Négociants tror jag har en tuff framtid att se fram mot, iaf om de prompt vill stanna kvar som mellanled åt de mer kända slotten, ett mellanled som ingen behöver där. Men, sedan får man väl minnas att det i Bordeaux produceras ohyggliga mängder vin som ej är Cru Classé. Och sannolikt aldrig kommer bli det. Där finns en stor nytta av négociants, som samtidigt kan säga uppfylla funktionen av "kollektiv" i andra områden.
Håller fullständigt med.

Jag tror också att det är en svår politisk nöt att knäcka--- vad ska hända med negocianterna? De lär ha sina lobbykostymer som nöter mattorna på kommunkontor och regionalkontor och korridorer i Paris….

Därav Latours stake. De var först. De vågade utmana den lokala "maffian". Andra med välfyllda kassor kunde ha gjort det för länge sedan men Latour gick i bräschen.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dinosaurier följer den naturlag som säger att: De dör ut.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Håller fullständigt med.

Jag tror också att det är en svår politisk nöt att knäcka--- vad ska hända med negocianterna? De lär ha sina lobbykostymer som nöter mattorna på kommunkontor och regionalkontor och korridorer i Paris….

Därav Latours stake. De var först. De vågade utmana den lokala "maffian". Andra med välfyllda kassor kunde ha gjort det för länge sedan men Latour gick i bräschen.
Latour har slutat sälja En Primeur men har väl inte slutat använda negocianter. Om slotten skall börja sälja direkt får dem ju själva bygga upp en försäljningsavdelning.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Latour har slutat sälja En Primeur men har väl inte slutat använda negocianter. Om slotten skall börja sälja direkt får dem ju själva bygga upp en försäljningsavdelning.
Så sant, så sant. Men, om man tänker efter lite, så är det ändå en hård knäck för det (föråldrade) Bdx-systemet. Dock lär en primeur inte upphöra. Men, för Chateau Latour's del så tar de nu stora förtjänster från mellanledet och kan lägga det till sina egna samlingar. Det är smart. Att man sedan kallar det för "att bara släppa när det är redo att dricka - för konsumenternas bästa" är mer åt bullshit-hållet. Men det är ju så att de viner de producerar ju råkar vara just DERAS egendom, och med den gör de ju som de behagar.

Här är en annan artikel med ett par bra kommentarer undertill. Ävenledes Decanter.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Så sant, så sant. Men, om man tänker efter lite, så är det ändå en hård knäck för det (föråldrade) Bdx-systemet. Dock lär en primeur inte upphöra. Men, för Chateau Latour's del så tar de nu stora förtjänster från mellanledet och kan lägga det till sina egna samlingar. Det är smart. Att man sedan kallar det för "att bara släppa när det är redo att dricka - för konsumenternas bästa" är mer åt bullshit-hållet. Men det är ju så att de viner de producerar ju råkar vara just DERAS egendom, och med den gör de ju som de behagar.

Här är en annan artikel med ett par bra kommentarer undertill. Ävenledes Decanter.
Hur menar du, vilket mellanled tar de förtjänster från?
 

kayaker

Cyklist
Jag tror helt enkelt att det, från Tesserons sida (Pontet-Canet), handlar om att prova något nytt i tider då en primeurhandeln vacklar.
 
Toppen