Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

2013 Pontet Canet

Vino fino

Medlem
Inte helt säker på vad du menar, jag tolkar det som så att Latour säljer fortfarande via Negocianter och direkt till vinhandlare och det är väl något dom alltid gjort. Vad mera har hänt?
Det är en viss skillnad på att skippa en primeur, ta marginalen på prisökningar, underminera negocianternas lagersaldo och "något dom alltid gjort".

Fundera på konsekvenserna av "vi tänker sälja när vi anser att vinerna är drickfärdiga". Vad betyder det egentligen? Det betyder att man tänker sudda ut mellanleden. Jag tror inte alls det var ett falskt argument från Latours sida. Tvärtom. Här talar man i klartext om vad man tänker göra.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det är en viss skillnad på att skippa en primeur, ta marginalen på prisökningar, underminera negocianternas lagersaldo och "något dom alltid gjort".

Fundera på konsekvenserna av "vi tänker sälja när vi anser att vinerna är drickfärdiga". Vad betyder det egentligen? Det betyder att man tänker sudda ut mellanleden. Jag tror inte alls det var ett falskt argument från Latours sida. Tvärtom. Här talar man i klartext om vad man tänker göra.
OK! Mister "vet allt om avsikter och framtiden". I rest my case!
 

Vino fino

Medlem
OK! Mister "vet allt om avsikter och framtiden". I rest my case!
Jag gör absolut inte anspråk på någon klärvojans. Men tråden började ju med en uppsats om möjliga scenarion för La Place och en inbjudan till diskussion.

Finns det andra alternativ? Högst sannolikt. Vilka skulle de vara? Kom gärna med teorier. Som sagt, jag gör absolut inte anspråk på att kunna sia.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inte helt säker på vad du menar, jag tolkar det som så att Latour säljer fortfarande via Negocianter och direkt till vinhandlare och det är väl något dom alltid gjort. Vad mera har hänt?
Historiska fakta är en sak. Vad som blir/gör framtiden är en helt annan sak. Latour har absolut något i görningen där vissa gissar:
- Status quo
Och andra gissar:
- Mer av sådant vi tidigare inte sett i Bdx vinvärld

Ingen kan ju veta vad som händer i framtiden, men man kan alltid gissa och således preparera sig inför de kommande nyhetsflödet. @Vino fino argumenterar på ett, för mig, resonerande vis i dessa teoretiserande, enkla scenarier.
 

Vino fino

Medlem
Alla tankar(eller referenser till bra material) kring detta ämne är väldigt välkomna. Tror ni att dagens sätt att sälja Cru Classé kommer att vara kvar? Om inte, hur kommer det att ändras och vad ser man för tecken på det idag? :)
Gammal tråd men här kommer lite mer signaler på att Latour har skjutit startskottet till en ny distributionsmodell där slotten vill sälja direkt, ex-chateau.

Top Bordeaux chateaux generally sell through the Place de Bordeaux and Yquem's move is further evidence that estates are seeking to increase direct sales to supplement this system.


http://www.decanter.com/news/wine-news/586850/chateau-d-yquem-to-hold-first-flash-sale
 

merlotsmile

Medlem
Spännade :).

Jag fick ihop en hyfsat bra story till slut tycker jag. Får dock inte reda på resultatet förrän mitten av juli :eek:. Tack för bra inspel så att inspirationen kom igång :) .
 

merlotsmile

Medlem
Jag dristar mig till att ställa en fråga i anknytning till ditt inlägg :). Hoppas att det är ok!!
Jag skall in med en uppsats som handlar om La Place och handeln med Fine Wines i Bordeaux:
The past, present and future of the trade in Bordeaux fine wine
Skall b.la "evaluate the strengths and weaknesses of the current Bordeaux trade structure for Cru Classé wine. Is the current system sustainable in the long term? " :eek:

"Pontet Canet have maddeningly released their 2013 today before anyone has tasted it" - betyder det att dom har skippat den vanliga processen för trade och gör något helt nytt? Varför? Är dom först? Är denna "act" betydelsefull på något sätt?

Alla tankar(eller referenser till bra material) kring detta ämne är väldigt välkomna. Tror ni att dagens sätt att sälja Cru Classé kommer att vara kvar? Om inte, hur kommer det att ändras och vad ser man för tecken på det idag? :)
Tack som f*n för all inspiration i den här tråden :). Tack vare diskussionerna här kom jag bra in i tänket. Fick just reda på att jag fick högsta betyg på uppsatsen ("pass with distinction") ❤️. Nu är det bara resten kvar :eek:
 
Last edited:

Larseman

Medlem
Tack som f*n för all inspiration i den här tråden :). Tack vare diskussionerna här kom jag bra in i tänket. Fick just reda på att jag fick högsta betyg på uppsatsen ("pass with distinction") ❤️. Nu är det bara resten kvar :eek:
Grattis!
Kan man få läsa uppsatsen?
 
Toppen