Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

2015 Kanonkop Paul Sauer

Mattias Schyberg

Administratör
Det är inte ofta viner från Sydafrika lyckas knipa full pott av någon av de mer erkända vinkritikerna i världen. I det här fallet gäller det Tim Atkins som visserligen har ett gott öga till vinlandet, men hans kunskaper med tanke på titeln Master of Wine, samt referensbank och erfarenhet, är svårt att klanka ner på.

399 kr får vi svenskar betala för kalaset på bolaget just nu och är det i närheten så bra i våra utsvultna munnar som herr Atkins antyder är det ett vin värdigt att fylla upp varje liten vrå i vår vinförvaring, men hur levererar det då?

Förvånansvärt tillgängligt. Snorläckert balanserat och fokuserat där varenda liten egenskap samspelar perfekt med helheten. Ungt och fruktigt – givetvis – i en hyggligt fyllig kropp, men hur läckert som helst att dricka redan nu. Det är dock uppenbart att det kommer att växa en del med lite mognadskomplexitet, men tanninerna och syran känns inte störande alls, så det är inte för den sakens skull lagring rekommenderas. Aromatiken pekar inte överdrivet mycket åt Bordeaux, vilket är positivt med tanke på att det inte är en fransos. Inte heller åt en urtypisk, gammaldags bdx-blend från Sydafrika med rök och paprika. Det här är ett annat djur. Rikligt med svarta vinbär, trycksvärta, röd paprika, piptobak och ceder. Plommonkompott, gamla böcker, damm, lätt köttfond och fräsch jord under ytan.

Det här är bra, riktigt jäkla bra, men också ganska rent och polerat. Det imponerar mer i munnen än näsan här och nu, men med tanke på den fina intensiteten och resliga strukturen kommer komplexiteten ta för sig mer framgent med stor sannolikhet. Utan tvekan är det här ett lysande vin som är mer än värdigt vår uppmärksamhet, dessutom till ett pris som är svårt att motstå. Inte en 100-poängare, men varför inte 94p+ åtminstone! :)

D3445A2E-174D-4AB9-9595-47F0EDBC9B1F.jpeg
 

Trydebull

Medlem
Det är inte ofta viner från Sydafrika lyckas knipa full poäng av någon av de mer erkända vinkritikerna i världen. I det här fallet gäller det Tim Atkins som visserligen har ett gott öga till vinlandet, men hans kunskaper med tanke på titeln Master of Wine, samt referensbank och erfarenhet, är svårt att klanka ner på.

399 kr får vi svenskar betala för kalaset och är det i närheten så bra i våra utsvultna munnar som herr Atkins antyder är det ett vin att fylla upp varje liten vrå i vår vinförvaring, men hur levererar det då?

Förvånansvärt tillgängligt. Snorbra balanserat och fokuserat där varenda liten egenskap samspelar perfekt med helheten. Ungt och fruktigt givetvis, men hur läckert som helst att dricka redan nu. Det är dock uppenbart att det kommer att växa en del med lite mognadskomplexitet, men tanninerna och syran känns inte störande alls, så det är inte för den sakens skull lagring rekommenderas. Aromatiken pekar inte överdrivet mycket åt Bordeaux, vilket är positivt med tanke på att det inte är en fransos. Inte heller åt en urtypisk, gammaldags bdx-blend från Sydafrika med rök och paprika. Det här är ett annat djur. Rikligt med svarta vinbär, trycksvärta, röd paprika, kaffe och ceder. Plommonkompott, gamla böcker, damm, lätt köttfond och fräsch jord under ytan.

Det här är bra, riktigt jäkla bra, men också ganska rent och polerat. Det imponerar mer i munnen än näsan här och nu, men med tanke på den fina intensiteten och resliga strukturen kommer komplexiteten ta för sig mer framgent med stor sannolikhet. Utan tvekan är det här ett lysande vin som är mer än värt vår uppmärksamhet, dessutom till ett pris som är svårt att motstå. Inte en 100-poängare, men varför inte 94p+ åtminstone! :)

Visa bifogad bild 16789
Otroligt snygg recension @Mattias Schyberg

Även om jag lyss mer till dina ord, så, 94 poäng. Det är ju grymma siffror. Ffa för ett 399-kronors-vin! Kan vara det bästa betyget jag sett i den prisklassen från någon jag fäster tilltro till. Kul!
 

Trydebull

Medlem
Kanske är jag liiite påverkad av hypen, men jag njuter verkligen i stora drag fortfarande! :)

Äh, det kan man väl få påverkas lite av! Och som sagt, orden väger ju till sist tyngst ändå!

Köpte några 15 på Fötex (av alla ställen - för er som inte vet - Ica i Danmark) när de hade "tre-för-två-pris (det var ändå något dyrare än de som släpptes på SB) men har lagt dem i 2025-hyllan för SA... Jag kanske ska flytta någon av dem då...?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Äh, det kan man väl få påverkas lite av! Och som sagt, orden väger ju till sist tyngst ändå!

Köpte några 15 på Fötex (av alla ställen - för er som inte vet - Ica i Danmark) när de hade "tre-för-två-pris (det var ändå något dyrare än de som släpptes på SB) men har lagt dem i 2025-hyllan för SA... Jag kanske ska flytta någon av dem då...?
Jag tycker det, men jag är ju känd för att fruktknarka! :D
 

chambertin

Medlem
Kanonkop Paul Sauer 2015
Stellenbosch (14.5%)
A great wine, with a distinguished track record in one of the best-ever Cape vintages: if any South
African wine deserves 100 points, and I strongly believe that it does, then it is the brilliant 2015
Paul Sauer, one of the greatest young wines I have ever tasted. Cabernet Sauvignon-based with 15%
each of Merlot and Cabernet Franc, this is intense, refined and well balanced, with seamless tannins
and structure and beautifully integrated new oak. Bravo Kanonkop! Bravo South Africa! 2023-35
 

Magikern

Medlem
Visst är det samma årgång som de hade på sommelierernas dag?

Jag tyckte också det var riktigt bra och värt 92+ i dagsläget.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Skickade ner frun till Gårda vid öppning för att plocka upp ett gäng kompletterande flaskor. Väl på plats innan öppning mötte hon upp en annan forumräv som skulle finkamma restlagret.

Vad händer då? Tre andra okända ”gubbar” (fruns ord) rusar före och knycker rubbet.

Misstänker att det är någon här, frågan är vem/vilka? :D
 

Magikern

Medlem
Skickade ner frun till Gårda vid öppning för att plocka upp ett gäng kompletterande flaskor. Väl på plats innan öppning mötte hon upp en annan forumräv som skulle finkamma restlagret.

Vad händer då? Tre andra okända ”gubbar” (fruns ord) rusar före och knycker rubbet.

Misstänker att det är någon här, frågan är vem/vilka? :D

Detta innebär att samtliga flaskor i hela Sverige är slut med andra ord. :(
 
Skickade ner frun till Gårda vid öppning för att plocka upp ett gäng kompletterande flaskor. Väl på plats innan öppning mötte hon upp en annan forumräv som skulle finkamma restlagret.

Vad händer då? Tre andra okända ”gubbar” (fruns ord) rusar före och knycker rubbet.

Misstänker att det är någon här, frågan är vem/vilka? :D

Jag är en av de skyldiga frågan är vilka de andra 2 är ;)
Ps nog första gång jag kallas gubbe :p
 

Niclas

Medlem
Bekräftat av mig :(
Igår fanns några utspridda i landet men idag slut. Snopet när jag nu står på bolis med inköpslappen i handen. Trodde jag skulle hinna beställa innan nån ifrån finewines hunnit dit.
 

DUser

Medlem
Jag tycker att det är lite tråkigt att vissa personer köper så stora andelar av det som finns. Finns inget mer irriterande när man inte lyckas få tag på en pava och så ser man någon tjomme som köpt på sig hela lådor. Nåväl. Jag är bara bitter en stund =)
 
Toppen